Ny butikk i Vestby reduserer matsvinn ved å selge overskuddsvarer til rabattert pris

PUBLISERT: 25 november 2015
OPPDATERT: 26 januar
|

Nå er det kommet en ny butikk i Norge som skal få ned matsvinnet ved å selge overskuddsmat, varer som ellers ikke kan selges i dagligvarebutikker.

– Vi skal selge varer som for eksempel har fått ny emballasje, har feiltrykk på emballasjen, har fått designendringer eller ny pris, som innebærer at strekkoden må endres, forteller eierne i Holdbart, Trond J. Laeng og Thor Johansen.

62.000 tonn spiselig mat kommer aldri i butikken
Butikken åpnet onsdag 25. november i de gamle lokalene til Outlet One i Vestby, der de satset på å få lært opp betjeningen i bruk av kassene før det forventede storinnrykket på Black Friday, 27. november. Holdbart er nabo med Bauhaus og Norwegian Outlet som trekker store horder med handlende til Vestby denne fredagen.

Det kastes årlig 230 000 tonn mat som kunne vært spist. Mye av dette skyldes at forbrukere og butikker kaster produkter som har passert best før-datoene.

Men matindustrien produserer også  62 000 tonn mat som av forskjellige grunner aldri kommer til salg i butikken. Det kan dreie seg om varer som ikke har lang nok restholdbarhet, varer som tas ut av sortimentet og varer som har passert best-før-datoen.

Har inngått avtaler om å selge overskuddsvarer
– Når det er mindre enn 100 dager igjen av holdbarhetstiden, vil ikke de store kjedene ta inn produktene, forklarer Laeng.

Holdbart har inngått avtaler med leverandører og grossister som gjør at de kan selge deler av disse varene til redusert pris.

– Det innebærer at produsentene får litt igjen for varene, forbrukerne får billigere varer og at vi også forhåpentlig tjener litt på dette, sier Thor Johansen.

– Og samtidig vil miljøet tjene på dette, ved at det kastes mindre mat, skyter Laeng inn.

Vet alrdi hvilke varer de får inn
Foreløpig har Holdbart kun salg i butikk, men fra nyttår skal de også selge varer via nettbutikk.Det er en litt spesiell måte å drive butikk på, siden Holdbart ikke kan bestille de varene de har, men må selge de varene de får inn.

– Den eneste faste leveransen vi har er brød fra Råde bakeri, men vi aner ikke hvor mange brød og hvilke typer brød vi får inn. Det viktige for bakeriet er at de får solgt de brødene som er bakt men som de ikke har fått levert, sier Johansen.

Holdbart samarbeider også med Matvett og har produkter og brosjyrer liggende i butikken for å lære forbrukerne til å bli flinkere til å bruke nese, øyne og smak for å slå fast om produktet virkelig trenger å kastes, selv om best før-datoen er passert.

20-90 prosent rabatt
Da vi besøkte butikken var det en jevn strøm av kunder som saumfarte utvalget i butikken og fant seg noen røverkjøp de tok med seg hjem. Enkelte varer kan ha opptil 90 prosent rabatt, mens mange ligger 20-30 prosent under normalpris. Også gjør man en god innsats for miljøet i tillegg, da.

Det finnes lignende konsepter for andre typer varer, som Havaristen i Enebakk og Price Lagerbutikk i Krokstadelva, men så vidt vi forstår er Holdbart den første butikken som kun selger dagligvarer fra overskuddslageret. 

 

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot