Ny butikk i Vestby reduserer matsvinn ved å selge overskuddsvarer til rabattert pris

PUBLISERT: 25 november 2015
OPPDATERT: 26 januar
|

Nå er det kommet en ny butikk i Norge som skal få ned matsvinnet ved å selge overskuddsmat, varer som ellers ikke kan selges i dagligvarebutikker.

– Vi skal selge varer som for eksempel har fått ny emballasje, har feiltrykk på emballasjen, har fått designendringer eller ny pris, som innebærer at strekkoden må endres, forteller eierne i Holdbart, Trond J. Laeng og Thor Johansen.

62.000 tonn spiselig mat kommer aldri i butikken
Butikken åpnet onsdag 25. november i de gamle lokalene til Outlet One i Vestby, der de satset på å få lært opp betjeningen i bruk av kassene før det forventede storinnrykket på Black Friday, 27. november. Holdbart er nabo med Bauhaus og Norwegian Outlet som trekker store horder med handlende til Vestby denne fredagen.

Det kastes årlig 230 000 tonn mat som kunne vært spist. Mye av dette skyldes at forbrukere og butikker kaster produkter som har passert best før-datoene.

Men matindustrien produserer også  62 000 tonn mat som av forskjellige grunner aldri kommer til salg i butikken. Det kan dreie seg om varer som ikke har lang nok restholdbarhet, varer som tas ut av sortimentet og varer som har passert best-før-datoen.

Har inngått avtaler om å selge overskuddsvarer
– Når det er mindre enn 100 dager igjen av holdbarhetstiden, vil ikke de store kjedene ta inn produktene, forklarer Laeng.

Holdbart har inngått avtaler med leverandører og grossister som gjør at de kan selge deler av disse varene til redusert pris.

– Det innebærer at produsentene får litt igjen for varene, forbrukerne får billigere varer og at vi også forhåpentlig tjener litt på dette, sier Thor Johansen.

– Og samtidig vil miljøet tjene på dette, ved at det kastes mindre mat, skyter Laeng inn.

Vet alrdi hvilke varer de får inn
Foreløpig har Holdbart kun salg i butikk, men fra nyttår skal de også selge varer via nettbutikk.Det er en litt spesiell måte å drive butikk på, siden Holdbart ikke kan bestille de varene de har, men må selge de varene de får inn.

– Den eneste faste leveransen vi har er brød fra Råde bakeri, men vi aner ikke hvor mange brød og hvilke typer brød vi får inn. Det viktige for bakeriet er at de får solgt de brødene som er bakt men som de ikke har fått levert, sier Johansen.

Holdbart samarbeider også med Matvett og har produkter og brosjyrer liggende i butikken for å lære forbrukerne til å bli flinkere til å bruke nese, øyne og smak for å slå fast om produktet virkelig trenger å kastes, selv om best før-datoen er passert.

20-90 prosent rabatt
Da vi besøkte butikken var det en jevn strøm av kunder som saumfarte utvalget i butikken og fant seg noen røverkjøp de tok med seg hjem. Enkelte varer kan ha opptil 90 prosent rabatt, mens mange ligger 20-30 prosent under normalpris. Også gjør man en god innsats for miljøet i tillegg, da.

Det finnes lignende konsepter for andre typer varer, som Havaristen i Enebakk og Price Lagerbutikk i Krokstadelva, men så vidt vi forstår er Holdbart den første butikken som kun selger dagligvarer fra overskuddslageret. 

 

 

 

Siste nytt

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Les mer

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl