Notpla og Duni Group lanserer sjøgressbelagt matemballasje

PUBLISERT: 20 mars 2024
OPPDATERT: 20 mars
Hamburgeremballasje av Duni. Illustrasjonsfoto: Duni Group.

Grunnlagt i et felles fokus på bærekraft og innovasjon, inngår svenske Duni Group og det britiske selskapet Notpla et nytt samarbeid. Som et første steg i samarbeidet lanserer Duni Group en ny plastfri matemballasje med et unikt tangbelegg, utviklet av Notpla, som gir både funksjonalitet og en forbedret miljøytelse.

Samarbeidet markerer Duni Groups fokus på materialutvikling og ambisjon om å bli den ledende aktøren innen bærekraftige emballasjeløsninger innen HoReCa*-industrien.

Det nye samarbeidet mellom Duni Group og Notpla representerer et viktig skritt mot en mer bærekraftig emballasjeindustri, eksemplifisert ved det nye Alga-produktutvalget. Algeserien er designet basert på en innovativ teknologi, laget av papp og med et unikt tangbelegg, utviklet av selskapet Notpla. Produktet er dermed ikke bare et bærekraftig alternativ til tradisjonell plastemballasje, men tilbyr også en barriere slik at fuktighet og oljer fra mat ikke trenger inn i emballasjen, noe som gjør den nyttig til mange ulike typer mat. Notplas tangbelegg er offisielt anerkjent av blant annet nederlandske myndigheter som det første og eneste virkelig plastfrie belegget i henhold til EU-direktivet om engangsplast.

– Alga-serien er mer enn bare emballasje – den representerer Duni Groups ambisjon om å redefinere industrien og redusere dens miljøpåvirkning. Vi er stolte av å være i forkant på dette feltet og ser frem til å fortsette å drive endringen, der innovasjon vil bli en stadig viktigere komponent fremover, sier Caroline Tobiasson, produktsjef for Duni Food Packaging-løsninger.

Illustrasjonsfoto: Duni Group.

– Vi er glade for å samarbeide med Duni Group og se våre algebaserte, plastfrie løsninger fortsette å forbedre miljøpåvirkningen til selskaper over hele verden. Det er ved å samarbeide med selskaper som Duni Group – som deler vår visjon om å skape reell endring – at vi kan redusere plastforurensning i en slik skala. Samarbeidet som ble annonsert i dag er nok et steg i bekreftelsen på at produktet vårt ikke bare er en mer bærekraftig løsning, men at vi har lykkes med å gi foodservice-markedet en produktportefølje som er svært funksjonell, kommenterer Pierre Paslier, medgründer og administrerende direktør i Notpla.

Holdbarhet gjennom hele prosessen

Algeserien er også med på å beskytte økosystemet. Sjøgressskog krever mindre ressurser, bidrar til å nøytralisere PH-balansen i havet og kommer kystsamfunnene til gode. I tillegg gjennomføres produksjonsprosessen med fokus på redusert energiforbruk og optimal bruk av råvarer, noe som ytterligere minimerer miljøpåvirkningen av produktutvalget. Med vekt på bærekraft gjennom hele livssyklusen er Algaserien også fullt resirkulerbar. Laget av ubleket papp og med plastfritt tangbelegg, kan produktene enkelt resirkuleres som papir.

Funksjonalitet – uten plast

Algeserien er fuktbestandig, slitesterk og passer til både varm og kald mat. Dens allsidighet gjør den relevant for en rekke retter, fra salater til stekt mat. Serien inneholder fire produkter: en mealbox, en boks og to brett som passer til ulike behov innen matservering.

*HoReCa (eller HORECA) er en forkortelse benyttet i Europa for en sektor av matindustrien som består av etablissementer hvor mattjenester forberedes og serveres. Begrepet er en bokstavsammensetning av ordene hotell, restaurant og catering; HRC, hvilket har gitt begrepet Horeca.

Les mer

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Flexobransjen lever og har det godt

At flexobransjen lever i beste velgående må være hovedkonklusjonen på heldagsarrangementet som Dansk Flexo Forum og Sweflex hadde satt sammen.
AFF_07

Siste nytt

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa