
Det var en offensiv konsernsjef Arne Kristian Kolberg som fortalte om Nortura fremtidige nettsatsing på Næringsmiddeldagene i Oslo.
– Netthandel er noe ungt og raskt voksende. Vi har funnet ut at vi må våge å tenke nytt og å gjøre det nå, sa Kolberg foran en rekordstor forsamling på cirka 220 deltakere på Næringsmiddeldagene, som i år arrangeres på Grand Hotel i Oslo.
Satser på nett
Nortura omsetter for 22 milliarder, har 5.400 årsverk og eies av cirka 19.000 bønder. Av landets 500 nøkkelhullmerkede produkter, står Nortura for 300, noe som er godt i tråd med selskapets grunntanker om bærekraftig utvikling, matglede og positiv innvirkning på folkehelsen.
Med de ledende varemerkene Gilde og Prior står Nortura for en solid og traust del av norsk næringsmiddelindustri. Det forhindrer dem ikke i å kaste seg over netthandelen med stor iver.
– Netthandelen styres av FANG – det vil si Facebook, Amazon, Netflix og Google. De har gjennomført endringer som preger hverdagen. VI legger igjen spor som gjør at disse nettaktørene forstår oss bedre enn vi forstår oss selv, sa Kolberg.
Vil skape fremtidige inntekter
Gjennom å forstå oss, kan de nemlig lansere pakker som treffer våre behov. Og Nortura tror at netthandelen fortsatt er i sin spede start og dermed vil vokse videre og at det vil oppstå nye salgskanaler som ikke er synlige i dag.
– Vi følger med for å skape nye og fremtidige inntekter. VI jobber mye med innovasjon, og nye salgskanaler er resultatet av et prosjekt vi har gjennomført i en ny innovasjons- og salgsenhet som skal styre Nortura, sa Kolberg.
I løpet av Norturas over 100-årige historie er det ikke mange nye prosjekter som har skapt overskudd første år, slik netthandelen har gjort.
Kjente merkevarer og bestselgere er best også på nett
Kolberg fortalte videre at det er de kjente merkevarene og bestselgerne som gjør de best også i netthandel. Likevel er det noen forskjeller.
– I butikk selger kjøttdeig bedre enn karbonadedeig på grunn av prisen, men på nett er det motsatt. Der selges den sunnere karbonadedeigen best.
Kolberg er sikker på at netthandel ikke er et blaff. Men han er usikker på hvilke aktører som vil være med videre.
– Norsk dagligvarehandel vil komme sterkere enn i dag, og vi skal være med, lovte han.