Norske plastbæreposer koster nå 50 øre mer

PUBLISERT: 15 august 2018
OPPDATERT: 26 januar

|

Påslaget går til Handelens Miljøfond som skal jobbe for redusert plastposeforbruk, redusert forsøpling og økt ressursutnyttelse på plastemballasje.

Kjedene er ikke pålagt å øke prisen ut til kunde, men ifølge Dagligvarehandelen vil de fleste aktørene velge å legge avgiften «på toppen».

Avverget statlig avgift
Initiativet til miljøfondet kom fra dagligvarehandelen som et alternativ til avgift. Norge er gjennom EØS-avtalen pålagt å innføre tiltak for redusert bruk av plastbæreposer på lik linje med EU. De innsamlede pengene i Norge skal gå direkte til miljøformål.

Onsdag 9 august start ordningen opp, og dagligvarekjedene og en rekke andre aktører økte poseprisen med 50 øre. De fleste store aktører er med på ordningen.

– Vi har en oppslutning på 90 prosent i varehandelen allerede, og alle dagligvarekjedene er med. Det samme er Europris, Vinmonopolet og en rekke kjeder i ulike bransjer, sier daglig leder Eirik Oland i Handelens Miljøfond til Dagligvarehandelen.

Oppstarten av Handels Miljøfond ble markert med en pengegave på 2,5 millioner kroner til utvikling og drift av Ryddeportalen til Hold Norge Rent.

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red