Påslaget går til Handelens Miljøfond som skal jobbe for redusert plastposeforbruk, redusert forsøpling og økt ressursutnyttelse på plastemballasje.
Kjedene er ikke pålagt å øke prisen ut til kunde, men ifølge Dagligvarehandelen vil de fleste aktørene velge å legge avgiften «på toppen».
Avverget statlig avgift
Initiativet til miljøfondet kom fra dagligvarehandelen som et alternativ til avgift. Norge er gjennom EØS-avtalen pålagt å innføre tiltak for redusert bruk av plastbæreposer på lik linje med EU. De innsamlede pengene i Norge skal gå direkte til miljøformål.
Onsdag 9 august start ordningen opp, og dagligvarekjedene og en rekke andre aktører økte poseprisen med 50 øre. De fleste store aktører er med på ordningen.
– Vi har en oppslutning på 90 prosent i varehandelen allerede, og alle dagligvarekjedene er med. Det samme er Europris, Vinmonopolet og en rekke kjeder i ulike bransjer, sier daglig leder Eirik Oland i Handelens Miljøfond til Dagligvarehandelen.
Oppstarten av Handels Miljøfond ble markert med en pengegave på 2,5 millioner kroner til utvikling og drift av Ryddeportalen til Hold Norge Rent.