Norske plastbæreposer koster nå 50 øre mer

PUBLISERT: 15 august 2018
OPPDATERT: 26 januar

|

Påslaget går til Handelens Miljøfond som skal jobbe for redusert plastposeforbruk, redusert forsøpling og økt ressursutnyttelse på plastemballasje.

Kjedene er ikke pålagt å øke prisen ut til kunde, men ifølge Dagligvarehandelen vil de fleste aktørene velge å legge avgiften «på toppen».

Avverget statlig avgift
Initiativet til miljøfondet kom fra dagligvarehandelen som et alternativ til avgift. Norge er gjennom EØS-avtalen pålagt å innføre tiltak for redusert bruk av plastbæreposer på lik linje med EU. De innsamlede pengene i Norge skal gå direkte til miljøformål.

Onsdag 9 august start ordningen opp, og dagligvarekjedene og en rekke andre aktører økte poseprisen med 50 øre. De fleste store aktører er med på ordningen.

– Vi har en oppslutning på 90 prosent i varehandelen allerede, og alle dagligvarekjedene er med. Det samme er Europris, Vinmonopolet og en rekke kjeder i ulike bransjer, sier daglig leder Eirik Oland i Handelens Miljøfond til Dagligvarehandelen.

Oppstarten av Handels Miljøfond ble markert med en pengegave på 2,5 millioner kroner til utvikling og drift av Ryddeportalen til Hold Norge Rent.

 

 

Siste nytt

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David

Les mer

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David