På SIAL-messen i Paris i høst var lakseprodusenten SALMA blant prisvinnerne i den internasjonale konkurransen World Tour by SIAL.
Selv om de ikke er mange, gjør norske matvareprodusenter seg godt gjeldende på den internasjonale arena. Forrige gang messen ble arrangert i 2014, var Sigdals knekkebrød blant gullfinalistene i SIALs Innovation Awards.
SIAL er verdens største matvaremesse og samler mer enn 7000 utstillere fra hele verden. SIAL 2016 gikk av stabelen i dagene 16. til 20. oktober.
Økt norsk interesse for messen
Direktør Nina Sundquist i Matmerk ledet en delegasjon med 25 lokale norske matprodusenter til messen. Hun betegner besøket som inspirerende og understreker særlig betydningen av å kunne hente impulser og ideer fra andre produsenter verden over.
Norske produkter oppfattes som eksotiske på det europeiske matmarkedet, og omfattes med både nysgjerrighet og stor interesse. Dette førte til at flere produsenter fant veien til Paris for å vurdere deltakelse på den neste SIAL-messen, høsten 2018.
Et av dem var det nye selskapet M/S DONNA, som satser på eksport av levende kongekrabbe verden over. Selskapet har en hånd med i hele prosessen, fra krabbene hentes opp av havet til de serveres ferdig tilberedt på mottakerens bord.
Norske muffins med engelsk navn
Eksperter mener dette er et godt eksempel på produkter med stort potensiale på morgendagens markeder, ettersom det både representerer noe nytt, og er i tråd med den moderne forbrukeres forventninger.
Tine, Sigdal Bakeri og MILLBA, som produserer muffins under merket ”Aunt Mabel’s Muffins”, er blant dem som har stilt ut flere ganger på SIAL, og var igjen representert på det enorme messeområdet Parc des Expositions, Paris-Nord Villepinte i år.
Sammen med utstillere fra alle verdens kontinenter, blir de med på å understreke betydningen av innovasjon for konkurranseevnen i prosessindustrien. Utstillerne blir også del av nye og utvidete internasjonale nettverk gjennom SIALs møte- og seminarprogrammer.
Morgendagens utfordringer
SIALs egen ledelse er godt fornøyd med avviklingen av årets messe, og slår fast at utstillerne har vært preget av stor vitalitet og høye ambisjoner. Med et program som omfatter 250 forskjellige arrangementer – ”events within the event” – har messen kunnet sette søkelys på så vel dagens som morgendagens utfordringer for matvareindustrien.
SIAL i tall:
- 7.000 utstillere, hvorav 85 pst internasjonale
- Mer enn 155.000 besøkende, hvorav 70 pst internasjonale
- 120 offisielle delegasjoner
- 250 «events within the event»
- 2189 påmeldte utfordrere til ”The Sial Innovation Awards” og 15 prisvinnere