Norges eldste dagligvare fyller 125 år og feires

PUBLISERT: 4 september 2016
OPPDATERT: 26 januar


De fleste dagligvarer kommer og går fort. Et hederlig unntak er Viking Melk, som med sine 125 år er det lengstlevende produktet i norsk dagligvarehandel.

Norske Doktor Olav Johan Sopp lyktes i 1891 å utvikle en metode for å produsere hermetisert, kondensert melk uten tilsatt sukker. Viking Melk ble raskt en suksess, og tidlig på 1900-tallet gikk hele 15 prosent av den årlige norske melkeproduksjonen med til å produsere produktet.

Kjøpt av Nestlé i 1898
Fra melkefabrikken på Kapp ved Mjøsa ble det revolusjonerende produktet i sin tid solgt verden over, på eksotiske destinasjoner som Cuba og Panama til Kina, Filippinene, og Japan.

Blant de første investorene i Sopps banebrytende innovasjon fant man flere pengesterke nordmenn, inkludert kongefamilien, statsråd Hans Rasmus Astrup, verkseier Thune, ølbrygger Ringnes og tobakkshandler Andresen.

Allerede i 1898 kjøpte imidlertid sveitsiske Nestlé opp selskapet, som sin første investering utenfor hjemlandet, og et første skritt til å bli det som i dag er verdens største mat- og drikkevareselskap.

Hermetikk var praktisk før kjøleskapet kom
Hermetisert melk var praktisk i tiden før folk flest fikk kjøleskap hjemme, og et populært produkt både til sjøs og i skauen. I dag, 125 år etter lanseringen, peker pilene igjen oppover for salget.

– Viking Melk har fortsatt egenskaper som gjør den særlig godt egnet til matlaging, og melken er en like viktig ingrediens i klassiske norske retter som i konditoren Pascals lekre glasurer, forteller Erik M. Melsom i Nestlé Norge, som fortsatt produserer Viking Melk.  

Søndag 11. september markeres begivenheten der det hele begynte – på Melkefabrikken på Kapp, ved Mjøsas bredder.  

Nestlé Norge inngår i Nestlé SA som er verdens ledende næringsmiddelkonsern innen ernæring, helse og velvære. Selskapets historie i Norge strekker seg helt tilbake til 1898 og oppkjøpet av Viking Melk.

 

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot