Nøkkelhull-produkter selger bra i NorgesGruppen

PUBLISERT: 27 november 2016
OPPDATERT: 26 januar


Tall fra NorgesGruppens kjeder viser at nøkkelhullmerkede produkter har hatt en vekst på cirka 12 prosent det siste året.

Rundt tusen varelinjer er merket med nøkkelhull, og NorgesGruppens egne merkevarer står for cirka 350 av disse. Antall varelinjer totalt har økt med cirka 3,5 prosent det siste året.

Etterspørselen etter produkter merket med nøkkelhull er økende, viser ferske salgstall.

Satser på nøkkelhull
Dagligvarehandelen skriver at veksten for NorgesGruppens egne merkevarer er 17,9 prosent det siste året, mens øvrige merkevarer vokser med 12,3 prosent.

– NorgesGruppen satser på nøkkelhull og ønsker at leverandørene satser med oss, sier kategoridirektør Rune Spikseth i en pressemelding.

– Vi ser en positiv utvikling i større innovasjonstakt hos merkevareleverandørene innenfor sunnere produkter merket med Nøkkelhullet, legger han til.

Matvarer som har mer fiber og mindre fett, salt og sukker innenfor en bestemt matvaregruppe kan merkes med Nøkkelhullet.

Mindre salt
Alle nøkkelhullprodukter inneholder mindre salt enn sine mindre sunne alternativer, noe som igjen hjelper forbrukerne med å redusere det daglige saltinntaket. 

Symbolet skal gjøre det lettere for folk å velge et sunnere alternativ innen en bestemt matvaregruppe i en travel handlesituasjon.

– Nøkkelhull-produktene er nesten like stort i omsetning som frukt og grønt, og lave priser på de sunneste varene gjør at vi kan bidra til en sunnere befolkning, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy
 

 

 

Les mer

New Yorks statsadvokat saksøker PepsiCo for forsøpling

New Yorks Attorney general anla et søksmål for noen uker siden og anklaget PepsiCo for å skade publikum og unnlate å advare forbrukere om miljø- og helsetrusler fra engangsplastemballasjen.
pepsico1x

Fra fossilt til biobasert i belysningsemballasjer

Paptic, Secto Design og Woamy har utviklet en ny løsning for beskyttende emballasje i belysningsindustrien. Den redesignede emballasjen er resirkulerbar og samsvarer med prinsippene for sirkulær økonomi.
SectoDesign-Sectomo-Paptic-2381_newslx

Stilmiks med dopaminkick skal selge nyttig pizza

For å få pizza uten brød til å virke fristende, hyret matprodusenten For Real! Foods inn byrået Pond Design. Med mange års erfaring innen emballasjedesign og identitetsskaping kunne byrået guide pizzaprodusenten til rett vei i fastfood-jungelen. Vi snakket med teamet i Pond Design om designprosessen.
Pond_For-Real-Food_01

Komposterbare ølkrus på Formel 1-finalen

På Formel 1-finalen i Abu Dhabi nylig var Helsingborg-selskapet Gaia Biomaterials ansvarlig for en unik del av arrangementets bærekraftssatsing. Arrangementets 150 000 ølkrus ble laget av selskapets komposterbare plasterstatning Biodolomer.
GAIAxx

Siste nytt

New Yorks statsadvokat saksøker PepsiCo for forsøpling

New Yorks Attorney general anla et søksmål for noen uker siden og anklaget PepsiCo for å skade publikum og unnlate å advare forbrukere om miljø- og helsetrusler fra engangsplastemballasjen.
pepsico1x

Fra fossilt til biobasert i belysningsemballasjer

Paptic, Secto Design og Woamy har utviklet en ny løsning for beskyttende emballasje i belysningsindustrien. Den redesignede emballasjen er resirkulerbar og samsvarer med prinsippene for sirkulær økonomi.
SectoDesign-Sectomo-Paptic-2381_newslx

Stilmiks med dopaminkick skal selge nyttig pizza

For å få pizza uten brød til å virke fristende, hyret matprodusenten For Real! Foods inn byrået Pond Design. Med mange års erfaring innen emballasjedesign og identitetsskaping kunne byrået guide pizzaprodusenten til rett vei i fastfood-jungelen. Vi snakket med teamet i Pond Design om designprosessen.
Pond_For-Real-Food_01

Komposterbare ølkrus på Formel 1-finalen

På Formel 1-finalen i Abu Dhabi nylig var Helsingborg-selskapet Gaia Biomaterials ansvarlig for en unik del av arrangementets bærekraftssatsing. Arrangementets 150 000 ølkrus ble laget av selskapets komposterbare plasterstatning Biodolomer.
GAIAxx