Tall fra NorgesGruppens kjeder viser at nøkkelhullmerkede produkter har hatt en vekst på cirka 12 prosent det siste året.
Rundt tusen varelinjer er merket med nøkkelhull, og NorgesGruppens egne merkevarer står for cirka 350 av disse. Antall varelinjer totalt har økt med cirka 3,5 prosent det siste året.
Etterspørselen etter produkter merket med nøkkelhull er økende, viser ferske salgstall.
Satser på nøkkelhull
Dagligvarehandelen skriver at veksten for NorgesGruppens egne merkevarer er 17,9 prosent det siste året, mens øvrige merkevarer vokser med 12,3 prosent.
– NorgesGruppen satser på nøkkelhull og ønsker at leverandørene satser med oss, sier kategoridirektør Rune Spikseth i en pressemelding.
– Vi ser en positiv utvikling i større innovasjonstakt hos merkevareleverandørene innenfor sunnere produkter merket med Nøkkelhullet, legger han til.
Matvarer som har mer fiber og mindre fett, salt og sukker innenfor en bestemt matvaregruppe kan merkes med Nøkkelhullet.
Mindre salt
Alle nøkkelhullprodukter inneholder mindre salt enn sine mindre sunne alternativer, noe som igjen hjelper forbrukerne med å redusere det daglige saltinntaket.
Symbolet skal gjøre det lettere for folk å velge et sunnere alternativ innen en bestemt matvaregruppe i en travel handlesituasjon.
– Nøkkelhull-produktene er nesten like stort i omsetning som frukt og grønt, og lave priser på de sunneste varene gjør at vi kan bidra til en sunnere befolkning, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy