NHO: Seks skritt til å bli en vinner i grønn økonomi

PUBLISERT: 10 januar 2017
OPPDATERT: 26 januar

En rapport som ble laget til NHOs årskonferanse viser gjennom seks skritt hvordan bedrifter kan vokse og øke lønnsomheten i en grønn økonomi.

Klima handler ikke lenger bare om image. Bærekraft gir nå forretningsmuligheter, og er avgjørende for bedriftenes konkurransekraft. Det er konklusjonen i en ny rapport fra BCG om grønt lederskap, laget for NHO i forbindelse med årskonferansen «Made in Norway» 5. januar.

Flere ser fordelene med grønn økonomi
Mens bedriftenes tilnærming til bærekraft tidligere har handlet mest om å følge reglene og unngå negative konsekvenser, ser flere og flere nå fordeler av grønn effektivisering og grønn vekst.

– Det er store muligheter for å gjøre grønne investeringer og samtidig tjene penger og skape jobber – hvis man velger riktig strategi, sier Øyvind Torpp, managing director i BCG Norge.

I arbeidet med rapporten er 43 norske toppsjefer intervjuet og 800 bedriftsledere har deltatt i en spørreundersøkelse.

Les hele rapporten

Flere blir mer opptatt av bærekraft
Internasjonale tall viser at både forbrukere og arbeidstagere blir mer og mer opptatt av bærekraft.

66 prosent av forbrukerne sier de er villige til å betale mer for produkter og tjenester fra bedrifter som er opptatt av klima og sosialt entreprenørskap – opp fra 50 prosent i 2013. Og 67 prosent av arbeidstagerne vil foretrekke å jobbe for en bedrift som setter disse verdiene høyt.

Suksessfulle bedrifter har to kilder til grønne forretningsmuligheter. Det ene er energieffektivisering, som gir umiddelbare resultater på bunnlinjen. I tillegg ser mange muligheter i å bruke avfall og utslipp som ressurser.

Den andre kilden er vekst gjennom grønn innovasjon, det vil si å utvikle nye produkter eller tjenester til grønne næringer (som fornybar energi) som gir tilgang til – eller skaper – nye markeder.

Seks steg til grønn lønnsomhet
Hele to av tre av bedriftene i undersøkelsen sier at de ser grønne forretningsmuligheter. Likevel svarer kun 30 prosent at de allerede har tjent penger på grønne initiativ, og 21 prosent svarer at initiativene har skapt nye jobber. 

Rapporten lister derfor opp seks konkrete steg til hvordan man kan vokse og øke lønnsomheten i en grønn økonomi:

1. Integrer bærekraft i bedriftens kjernevirksomhet
2. Søk nye samarbeidspartnere, også innenfor andre næringer
3. Reduser avfall og utslipp – sett deg klare mål
4. Redesign produkter og tjenester – tenk på gjenvinning og reduksjon av ressursbruk
5. Forny bedriften – de mest innovative bedriftene har ledere som tør å tenke radikalt nytt om det de driver med
6. Invester i ulike ideer og eksperimenter, og styr dem med en porteføljetilnærming

Konkrete tips
I rapporten er det en rekke gode eksempler fra mange av NHOs medlemsbedrifter innenfor alle disse stegene.

– Tilbakemeldingene fra publikum på årskonferansene våre har vært tydelige på at man ønsker tips og råd til god ledelse. Med denne rapporten får norske bedriftsledere noen konkrete steg på veien til grønt lederskap, sier Kristin Skogen Lund, administrerende direktør i NHO.

Øyvind Torpp presenterte rapporten på NHOs årskonferanse 5. januar. Han hadde med seg Svein Tore Holsether fra Yara og Alf Helge Aarskog fra Marine Harvest opp på scenen.

 

 

 

Les mer

De fleste vil unngå plastemballasje, men det er fortsatt hindringer

En ny undersøkelse fra emballasjeselskapet Aquapak med 100 britiske emballasjesjefer i dagligvaresektoren viser at flertallet (92%) planlegger å slutte å bruke plast i forbrukeremballasjen helt.
aquapak_01

Orklaselskap kjøper 70 % av aksjene i Kartonage

BAKO AS, et selskap tilhørende Orkla Food Ingredients, har signert og gjennomført en avtale om kjøp av 70 % av aksjene i emballasjefirmaet Kartonage AS fra MMS Holding AS og TESS Holding AS, begge selskaper som er heleid av brødrene Svein og Frode Larssen.
Handshake11

Heidelberg vil forløse ditt potensial

Det blir verdenspremiere på den nye generasjonen Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen skal muliggjøre autonom trykking også innen emballasjeproduksjon.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Uro i grafisk bransje når det utdannes for få

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman

Siste nytt

De fleste vil unngå plastemballasje, men det er fortsatt hindringer

En ny undersøkelse fra emballasjeselskapet Aquapak med 100 britiske emballasjesjefer i dagligvaresektoren viser at flertallet (92%) planlegger å slutte å bruke plast i forbrukeremballasjen helt.
aquapak_01

Orklaselskap kjøper 70 % av aksjene i Kartonage

BAKO AS, et selskap tilhørende Orkla Food Ingredients, har signert og gjennomført en avtale om kjøp av 70 % av aksjene i emballasjefirmaet Kartonage AS fra MMS Holding AS og TESS Holding AS, begge selskaper som er heleid av brødrene Svein og Frode Larssen.
Handshake11

Heidelberg vil forløse ditt potensial

Det blir verdenspremiere på den nye generasjonen Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen skal muliggjøre autonom trykking også innen emballasjeproduksjon.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Uro i grafisk bransje når det utdannes for få

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman