NHO ønsker moderat lønnsoppgjør i 2017

PUBLISERT: 15 februar 2017
OPPDATERT: 26 januar


– Vi må støtte opp om bedriftenes evne til å omstille seg og være konkurransedyktige slik at vi sikrer trygge jobber, sier NHO-sjef Kristin Skogen Lund foran årets lønnsoppgjør.

Mandag møtte Erna Solberg partene i arbeidslivet for å snakke om de økonomiske utsiktene. NHO-sjefen tegnet et bilde av at norsk økonomi som fortsatt preges av nedturen i oljenæringen.

Svekket konkurranseevne med sterkere krone
Det ligger an til et fall i oljeinvesteringene også i 2017, og det er krevende tider for leverandørindustrien. For 2017 forventer både Statistisk sentralbyrå og Norges Bank at kronen vil styrke seg sett i forhold til gjennomsnittet i fjor, noe som isolert sett vil bidra til å svekke konkurranseevnen.

Selv om sysselsettingsveksten ser ut til å ta seg litt opp, er det store forskjeller. For eksempel går sysselsettingen ned i industrien og opp i offentlig forvaltning.

– Mye tyder på at vi har nådd ledighetstoppen, samlet sett. Det er bra, sier Kristin Skogen Lund, men legger til at petroleumsrettede bedrifter fortsatt vil være nødt til å gå til permitteringer og oppsigelser.

Nedgangen fortsetter i denne delen av arbeidsmarkedet
Det betyr at nedgangen i denne delen av arbeidsmarkedet, der deler av frontfaget ligger, kommer til å fortsette utover i 2017.

– Norske bedrifter betaler ikke lenger vel 15 kroner hver gang konkurrentene betaler 10. Men de betaler fortsatt 13. Og selv om det høres ut som en kraftig forbedring, opplever norske bedrifter det stikk motsatte. Ettersom verden ikke lenger betaler mye for det Norge selger, og krever lite for det Norge kjøper.

– Vi må få et ytterst moderat oppgjør for alle grupper i år. Det vil si en lønnskostnadsvekst under våre handelspartnere. De lokale forhandlingene skal gjenspeile den enkelte bedrifts økonomiske situasjon, sier Kristin Skogen Lund.

NHO har sitt representantskap 28. februar til 1. mars. Da vil den endelige forhandlingsposisjon foran årets mellomoppgjør bli vedtatt.

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar