NFC-brikker jevner ut konkurransen, sier Thinfilm

PUBLISERT: 17 juni 2018
OPPDATERT: 26 januar

|

Norske Thinfilm, som er i stor medvind, mener at deres NFC-brikker bidrar til å jevne ut konkurranseforholdene for merkevareeierne.

– Ikke alle varemerker kan dra nytte av det Google og Facebook gjør. Mange store varemerker mener at vår løsning jevner ut konkurranseforholdene, sier administrerende direktør Davor Sutija i et intervju med Bloomberg.com.

Tar opp kampen med Facebook og Google
Facebook og Google har bygget opp global dominans når det gjelder markedsføring til forbrukere i dagligvaresegmentet. For merkevareeiere innebærer dette en forvitring av tradisjonelle kanaler som annonsering på TV og i trykte mediere.

Thinfilm sier at deres løsning gjør det mulig for merkevarene å få direkte kontakt med forbrukerne med personlige budskap Dermed kan merkevareeierne unngå å spamme forbrukerne, siden det er de som tar initiativet til kontakt ved et tastetrykk på smarttelefonen.

– I disse tider hvor privatlivet er viktig, er dette en stor fordel, sier Sutija.

Smart bottle
Selskapet, som konkurrerer med NXP Semiconductors og ST Microelectronics, har investert 34 millioner USD (ca. 280 millioner kroner) i en fabrikk i San Jose i California som lager brikker på rull. Dette øker kapasiteten og kutter kostnaden sammenlignet med tradisjonell silikon-waferproduksjon.

Fabrikken kan produsere 7 milliarder enheter i året.

Thinfilms typiske kunder er produsenter av alkoholholdige drikkevarer, tobakk, kosttilskudd og helseprodukter. I samarbeid med merker som Campari og Jonnie Walker utviklet Thinfilm en «Smart bottle» i 2015 – en flaske som selv kunne detektere om den er åpnet eller ikke.

Vil tjene penger fra 2019
Salget i 2017 var på kun 3 millioner USD (ca. 25 millioner kroner), men ifølge Sutija vil det bli et omsetningsløft i 2019. I løpet av andre kvartal 2019 vil selskapet ha nådd «break even», og deretter vil de tjene penger.

– Du kan nesten se på dette som oppstarten av en ny industri. Vi kan hjelpe til med å katalysere Internet of Everything ved å sette elektronikk på objekter.

Ifølge Davor Sutija vil markedet for NFC-brikker være på billioner av brikker i fremtiden. – Jeg tror at vi kan være med på dette.

 

 

Les mer

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex

Siste nytt

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex