NFC-brikker jevner ut konkurransen, sier Thinfilm

PUBLISERT: 17 juni 2018
OPPDATERT: 26 januar

|

Norske Thinfilm, som er i stor medvind, mener at deres NFC-brikker bidrar til å jevne ut konkurranseforholdene for merkevareeierne.

– Ikke alle varemerker kan dra nytte av det Google og Facebook gjør. Mange store varemerker mener at vår løsning jevner ut konkurranseforholdene, sier administrerende direktør Davor Sutija i et intervju med Bloomberg.com.

Tar opp kampen med Facebook og Google
Facebook og Google har bygget opp global dominans når det gjelder markedsføring til forbrukere i dagligvaresegmentet. For merkevareeiere innebærer dette en forvitring av tradisjonelle kanaler som annonsering på TV og i trykte mediere.

Thinfilm sier at deres løsning gjør det mulig for merkevarene å få direkte kontakt med forbrukerne med personlige budskap Dermed kan merkevareeierne unngå å spamme forbrukerne, siden det er de som tar initiativet til kontakt ved et tastetrykk på smarttelefonen.

– I disse tider hvor privatlivet er viktig, er dette en stor fordel, sier Sutija.

Smart bottle
Selskapet, som konkurrerer med NXP Semiconductors og ST Microelectronics, har investert 34 millioner USD (ca. 280 millioner kroner) i en fabrikk i San Jose i California som lager brikker på rull. Dette øker kapasiteten og kutter kostnaden sammenlignet med tradisjonell silikon-waferproduksjon.

Fabrikken kan produsere 7 milliarder enheter i året.

Thinfilms typiske kunder er produsenter av alkoholholdige drikkevarer, tobakk, kosttilskudd og helseprodukter. I samarbeid med merker som Campari og Jonnie Walker utviklet Thinfilm en «Smart bottle» i 2015 – en flaske som selv kunne detektere om den er åpnet eller ikke.

Vil tjene penger fra 2019
Salget i 2017 var på kun 3 millioner USD (ca. 25 millioner kroner), men ifølge Sutija vil det bli et omsetningsløft i 2019. I løpet av andre kvartal 2019 vil selskapet ha nådd «break even», og deretter vil de tjene penger.

– Du kan nesten se på dette som oppstarten av en ny industri. Vi kan hjelpe til med å katalysere Internet of Everything ved å sette elektronikk på objekter.

Ifølge Davor Sutija vil markedet for NFC-brikker være på billioner av brikker i fremtiden. – Jeg tror at vi kan være med på dette.

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot