NFC-brikker jevner ut konkurransen, sier Thinfilm

PUBLISERT: 17 juni 2018
OPPDATERT: 26 januar

|

Norske Thinfilm, som er i stor medvind, mener at deres NFC-brikker bidrar til å jevne ut konkurranseforholdene for merkevareeierne.

– Ikke alle varemerker kan dra nytte av det Google og Facebook gjør. Mange store varemerker mener at vår løsning jevner ut konkurranseforholdene, sier administrerende direktør Davor Sutija i et intervju med Bloomberg.com.

Tar opp kampen med Facebook og Google
Facebook og Google har bygget opp global dominans når det gjelder markedsføring til forbrukere i dagligvaresegmentet. For merkevareeiere innebærer dette en forvitring av tradisjonelle kanaler som annonsering på TV og i trykte mediere.

Thinfilm sier at deres løsning gjør det mulig for merkevarene å få direkte kontakt med forbrukerne med personlige budskap Dermed kan merkevareeierne unngå å spamme forbrukerne, siden det er de som tar initiativet til kontakt ved et tastetrykk på smarttelefonen.

– I disse tider hvor privatlivet er viktig, er dette en stor fordel, sier Sutija.

Smart bottle
Selskapet, som konkurrerer med NXP Semiconductors og ST Microelectronics, har investert 34 millioner USD (ca. 280 millioner kroner) i en fabrikk i San Jose i California som lager brikker på rull. Dette øker kapasiteten og kutter kostnaden sammenlignet med tradisjonell silikon-waferproduksjon.

Fabrikken kan produsere 7 milliarder enheter i året.

Thinfilms typiske kunder er produsenter av alkoholholdige drikkevarer, tobakk, kosttilskudd og helseprodukter. I samarbeid med merker som Campari og Jonnie Walker utviklet Thinfilm en «Smart bottle» i 2015 – en flaske som selv kunne detektere om den er åpnet eller ikke.

Vil tjene penger fra 2019
Salget i 2017 var på kun 3 millioner USD (ca. 25 millioner kroner), men ifølge Sutija vil det bli et omsetningsløft i 2019. I løpet av andre kvartal 2019 vil selskapet ha nådd «break even», og deretter vil de tjene penger.

– Du kan nesten se på dette som oppstarten av en ny industri. Vi kan hjelpe til med å katalysere Internet of Everything ved å sette elektronikk på objekter.

Ifølge Davor Sutija vil markedet for NFC-brikker være på billioner av brikker i fremtiden. – Jeg tror at vi kan være med på dette.

 

 

Les mer

Klokken tikker for emballasjefirmaene om man skal klare EUDR til årsskiftet

Nedtellingen fortsetter mot 30. desember 2024, da de fleste bedrifter som er basert i EU eller som leverer varer til EU, må overholde EUs nye avskogingsforordning (EUDR). Det vil stille store krav til for eksempel produsenter av papir, papp og emballasje.
johannes-plenio-1vzLW-ihJaM-unsplashx

Utfordringer ved testing av nye biobaserte materialer i kontakt med mat

Bedrifter som utvikler nye biomaterialer bør huske på at materialer laget av biobaserte råvarer krever minst like mye materialtesting som tradisjonell plast, ofte enda mer. Dette er skrevet av Niko Markkinen, ekspert på testing av matemballasje ved Measurlabs i Finland.
markkinen

Er denne drikkevareemballasjen en game-changer som ryster de store selskapene?

15. mai var deler av emballasjepressen samlet i Amsterdam for å være med på lanseringen av en helt ny emballasjeløsning som selskapet bak pressekonferansen, Zotefoams, mener er en "game changer". Skulle de store produsentene av flytende kartongemballasje, Tetra Pak, Elopak og SIG Combibloc, føle seg truet?
rezorce

Fremtidssikker og bærekraftig løsning for transport av stablede kartonger

PepsiCo produserer potetchips i Broek op Langedijk i Nederland. For transport trengte selskapet et nytt system som pålitelig skulle forhindre at kartonger stablet på paller sklir. Selskapet valgte Nordsons smeltelimteknologi, som har redusert limkostnadene og antallet kundeklager drastisk.
Nordson-PepsioCo-MiniBlue-Modul-spray-applicationx

Siste nytt

Klokken tikker for emballasjefirmaene om man skal klare EUDR til årsskiftet

Nedtellingen fortsetter mot 30. desember 2024, da de fleste bedrifter som er basert i EU eller som leverer varer til EU, må overholde EUs nye avskogingsforordning (EUDR). Det vil stille store krav til for eksempel produsenter av papir, papp og emballasje.
johannes-plenio-1vzLW-ihJaM-unsplashx

Utfordringer ved testing av nye biobaserte materialer i kontakt med mat

Bedrifter som utvikler nye biomaterialer bør huske på at materialer laget av biobaserte råvarer krever minst like mye materialtesting som tradisjonell plast, ofte enda mer. Dette er skrevet av Niko Markkinen, ekspert på testing av matemballasje ved Measurlabs i Finland.
markkinen

Er denne drikkevareemballasjen en game-changer som ryster de store selskapene?

15. mai var deler av emballasjepressen samlet i Amsterdam for å være med på lanseringen av en helt ny emballasjeløsning som selskapet bak pressekonferansen, Zotefoams, mener er en "game changer". Skulle de store produsentene av flytende kartongemballasje, Tetra Pak, Elopak og SIG Combibloc, føle seg truet?
rezorce

Fremtidssikker og bærekraftig løsning for transport av stablede kartonger

PepsiCo produserer potetchips i Broek op Langedijk i Nederland. For transport trengte selskapet et nytt system som pålitelig skulle forhindre at kartonger stablet på paller sklir. Selskapet valgte Nordsons smeltelimteknologi, som har redusert limkostnadene og antallet kundeklager drastisk.
Nordson-PepsioCo-MiniBlue-Modul-spray-applicationx