Nestlé selger amerikansk sjokoladevirksomhet

PUBLISERT: 17 januar 2018
OPPDATERT: 26 januar


16. januar kunngjorde Nestlé at de har blitt enige om salg av sin amerikanske sjokoladevirksomhet til Ferrero for 2,8 milliarder dollar, rundt 22 milliarder kroner, i kontanter.

I 2016 omsatte Nestlé sjokolade og godteri for om lag 900 millioner dollar i USA. Transaksjonen forventes å fullføres mot slutten av første kvartal 2018.

Frigjør midler til investeringer
– Med Ferrero har vi funnet en strålende eier for vår amerikanske sjokoladevirksomhet, sier Nestlés konsernsjef, Mark Schneider.

– Samtidig gir salget oss muligheten til å investere og drive innovasjon i en rekke kategorier hvor vi ser sterk fremtidig vekst og ønsker å beholde en ledende posisjon, som dyremat, flaskevann, kaffe, frosne måltider og spedbarnsernæring.

Nestlés amerikanske sjokoladevirksomhet står for om lag tre prosent av omsetningen til den amerikanske delen av Nestlé-konsernet.

Porteføljen består blant annet av populære, lokale sjokolademerker som Butterfinger, Crunch, BabyRuth, 100Grand, Raisinets, Chunky, OhHenry! og SnoCaps, samt lokale godterimerker som SweeTarts, LaffyTaffy, Nerds, FunDip, PixyStix, Gobstopper, BottleCaps, Spree og Runts.

Bakevarer er unntatt
Transaksjonen inkluderer ikke Nestlés ikoniske serie med bakevarer, Toll House, et strategisk vekstmerke som selskapet vil fortsette å utvikle. Nestlé er fortsatt dedikert til å drive vekst gjennom sine internasjonale sjokolademerker, inkludert KitKat.

Med en omsetning på 26,7 milliarder CHF i 2016, er USA Nestlés største marked. Man finner Nestlé-produkter i 97 prosent av alle amerikanske husholdninger, gjennom merker som Purina, Nestlé Pure Life, Coffee-Mate, Gerber og Stouffer.

Selskapet sysselsetter 50.000 personer på mer enn 120 steder i USA, inkludert 77 fabrikker og 10 forskningssentre.

 

 

Les mer

Oppstart for Re3-plast: Reduce, Reuse, Recycle

Den 5. og 6. mars hadde Grønn plattform-prosjektet Re3-plast oppstart hos Nofima i Ås. Prosjektet ledes av Marit Kvalvåg Pettersen, seniorforsker i Nofima, og eies av Nortura ved Per Berg.
re3plast

Konsumentene katalysator for nye bærekraftige emballasjeløsninger

Det er oss forbrukere som driver utviklingen av ny, bærekraftig, emballasje og plastemballasje er ille ute, ifølge en undersøkelse fra Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Ny teknikk gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksible emballasjer

Aptar CSP Technologies og ProAmpac har utviklet en teknologi som gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksibel emballasje.
proampac-and-aptar-1709018491x

Lanserer mat-trau av 100% resirkulerte materialer

Klöckner Pentaplast (kp) sier de lanserer en viktig milepæl i matemballasjeindustrien og har lansert de første mattrauene bestående av hundre prosent resirkulert PET (rPET) som utelukkende kommer fra trau.
KP-trayx

Siste nytt

Oppstart for Re3-plast: Reduce, Reuse, Recycle

Den 5. og 6. mars hadde Grønn plattform-prosjektet Re3-plast oppstart hos Nofima i Ås. Prosjektet ledes av Marit Kvalvåg Pettersen, seniorforsker i Nofima, og eies av Nortura ved Per Berg.
re3plast

Konsumentene katalysator for nye bærekraftige emballasjeløsninger

Det er oss forbrukere som driver utviklingen av ny, bærekraftig, emballasje og plastemballasje er ille ute, ifølge en undersøkelse fra Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Ny teknikk gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksible emballasjer

Aptar CSP Technologies og ProAmpac har utviklet en teknologi som gir innebygd fuktbeskyttelse i fleksibel emballasje.
proampac-and-aptar-1709018491x

Lanserer mat-trau av 100% resirkulerte materialer

Klöckner Pentaplast (kp) sier de lanserer en viktig milepæl i matemballasjeindustrien og har lansert de første mattrauene bestående av hundre prosent resirkulert PET (rPET) som utelukkende kommer fra trau.
KP-trayx