Nestlé selger amerikansk sjokoladevirksomhet

PUBLISERT: 17 januar 2018
OPPDATERT: 26 januar


16. januar kunngjorde Nestlé at de har blitt enige om salg av sin amerikanske sjokoladevirksomhet til Ferrero for 2,8 milliarder dollar, rundt 22 milliarder kroner, i kontanter.

I 2016 omsatte Nestlé sjokolade og godteri for om lag 900 millioner dollar i USA. Transaksjonen forventes å fullføres mot slutten av første kvartal 2018.

Frigjør midler til investeringer
– Med Ferrero har vi funnet en strålende eier for vår amerikanske sjokoladevirksomhet, sier Nestlés konsernsjef, Mark Schneider.

– Samtidig gir salget oss muligheten til å investere og drive innovasjon i en rekke kategorier hvor vi ser sterk fremtidig vekst og ønsker å beholde en ledende posisjon, som dyremat, flaskevann, kaffe, frosne måltider og spedbarnsernæring.

Nestlés amerikanske sjokoladevirksomhet står for om lag tre prosent av omsetningen til den amerikanske delen av Nestlé-konsernet.

Porteføljen består blant annet av populære, lokale sjokolademerker som Butterfinger, Crunch, BabyRuth, 100Grand, Raisinets, Chunky, OhHenry! og SnoCaps, samt lokale godterimerker som SweeTarts, LaffyTaffy, Nerds, FunDip, PixyStix, Gobstopper, BottleCaps, Spree og Runts.

Bakevarer er unntatt
Transaksjonen inkluderer ikke Nestlés ikoniske serie med bakevarer, Toll House, et strategisk vekstmerke som selskapet vil fortsette å utvikle. Nestlé er fortsatt dedikert til å drive vekst gjennom sine internasjonale sjokolademerker, inkludert KitKat.

Med en omsetning på 26,7 milliarder CHF i 2016, er USA Nestlés største marked. Man finner Nestlé-produkter i 97 prosent av alle amerikanske husholdninger, gjennom merker som Purina, Nestlé Pure Life, Coffee-Mate, Gerber og Stouffer.

Selskapet sysselsetter 50.000 personer på mer enn 120 steder i USA, inkludert 77 fabrikker og 10 forskningssentre.

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red