Nestlé-forskere kutter 40 prosent sukker i sjokolade

PUBLISERT: 1 desember 2016
OPPDATERT: 26 januar


Ny forskning gjør at favorittsjokoladen din kan smake akkurat like godt – med mye mindre sukker. Dette gjøres ved å endre strukturen i sukkerpartiklene.

Med bare naturlige ingredienser har Nestlé-forskere funnet en ny måte å endre strukturen i sukkerpartiklene på, som gjør at sukkeret løser seg opp raskere. Dette betyr at selv med mindre sukker i sjokoladen, vil tungen din oppfatte den samme gode søtsmaken som før.

40 prosent mindre sukker
– Forskerne våre har funnet en helt ny måte å bruke en tradisjonell og naturlig ingrediens på. De banebrytende resultatene kan potensielt redusere sukkerinnholdet i sjokolade med 40 prosent, sier Stefan Catsicas, Nestlés øverste ansvarlige for teknologi.

Sveitsiske Nestlé er verdens største mat- og drikkevareselskap, og står bak produkter som Nescafé, Nespresso, Nesquik, barnemat og sjokoladen KitKat.

De siste årene har selskapet investert tungt i forskning, og har i dag 5400 ernæringsforskere i sitt nettverk. Nestlé har nå søkt om patent på den nye metoden, og vil implementere den i sine sjokolader fra 2018.

Patentsøkt metode
Forskningen er ikke ennå publisert, men selskapet opplyser at de vil dele mer informasjon om metoden så snart patentet er godkjent. Den nye kunnskapen vil hjelpe Nestlé videre med å nå målet om å redusere sukker i sine produkter.

– Både her i Norge og globalt er det stort fokus på å redusere både salt, sukker og mettet fett i mat og drikke, sier Axel Heiberg-Andersen, kommunikasjonssjef i Nestlé Norge.  

– Dette arbeidet er godt i gang hos Nestlé, og for eksempel har vi allerede redusert sukkerinnholdet i flere av frokostblandingene på det norske markedet med mellom 20 og 30 prosent.

– Når vi får et forskningsgjennombrudd som dette, betyr det vi kan fortsette reisen med full kraft.

Verdensledende
Nestlé Norge inngår i Nestlé SA som er verdens ledende næringsmiddelkonsern innen ernæring, helse og velvære. Selskapets historie i Norge strekker seg helt tilbake til 1898 og oppkjøpet av Viking Melk.

I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi potetmos og buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness.

Nestlé eier også virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Kaffeknappen, Purina og Nestlé Health Science.

 

 

Les mer

New Yorks statsadvokat saksøker PepsiCo for forsøpling

New Yorks Attorney general anla et søksmål for noen uker siden og anklaget PepsiCo for å skade publikum og unnlate å advare forbrukere om miljø- og helsetrusler fra engangsplastemballasjen.
pepsico1x

Fra fossilt til biobasert i belysningsemballasjer

Paptic, Secto Design og Woamy har utviklet en ny løsning for beskyttende emballasje i belysningsindustrien. Den redesignede emballasjen er resirkulerbar og samsvarer med prinsippene for sirkulær økonomi.
SectoDesign-Sectomo-Paptic-2381_newslx

Stilmiks med dopaminkick skal selge nyttig pizza

For å få pizza uten brød til å virke fristende, hyret matprodusenten For Real! Foods inn byrået Pond Design. Med mange års erfaring innen emballasjedesign og identitetsskaping kunne byrået guide pizzaprodusenten til rett vei i fastfood-jungelen. Vi snakket med teamet i Pond Design om designprosessen.
Pond_For-Real-Food_01

Komposterbare ølkrus på Formel 1-finalen

På Formel 1-finalen i Abu Dhabi nylig var Helsingborg-selskapet Gaia Biomaterials ansvarlig for en unik del av arrangementets bærekraftssatsing. Arrangementets 150 000 ølkrus ble laget av selskapets komposterbare plasterstatning Biodolomer.
GAIAxx

Siste nytt

New Yorks statsadvokat saksøker PepsiCo for forsøpling

New Yorks Attorney general anla et søksmål for noen uker siden og anklaget PepsiCo for å skade publikum og unnlate å advare forbrukere om miljø- og helsetrusler fra engangsplastemballasjen.
pepsico1x

Fra fossilt til biobasert i belysningsemballasjer

Paptic, Secto Design og Woamy har utviklet en ny løsning for beskyttende emballasje i belysningsindustrien. Den redesignede emballasjen er resirkulerbar og samsvarer med prinsippene for sirkulær økonomi.
SectoDesign-Sectomo-Paptic-2381_newslx

Stilmiks med dopaminkick skal selge nyttig pizza

For å få pizza uten brød til å virke fristende, hyret matprodusenten For Real! Foods inn byrået Pond Design. Med mange års erfaring innen emballasjedesign og identitetsskaping kunne byrået guide pizzaprodusenten til rett vei i fastfood-jungelen. Vi snakket med teamet i Pond Design om designprosessen.
Pond_For-Real-Food_01

Komposterbare ølkrus på Formel 1-finalen

På Formel 1-finalen i Abu Dhabi nylig var Helsingborg-selskapet Gaia Biomaterials ansvarlig for en unik del av arrangementets bærekraftssatsing. Arrangementets 150 000 ølkrus ble laget av selskapets komposterbare plasterstatning Biodolomer.
GAIAxx