En ny rapport fra den nederlandske banken Rabobank, sitert av magasinet Packaging Europe, advarer om at forbrukernes etterspørsel etter å erstatte plastemballasje med papir ikke er den perfekte løsningen i jakten på bærekraft – med henvisning til høyere energiforbruk, økte karbondioksidutslipp og tillegg av ekstra materialer som kan forhindre resirkulering eller biologisk nedbrytbarhet som medvirkende faktorer.
Rapporten kommer etter at en tidligere studie av Amcor antydet at egne merkevarer pakket i minimal, resirkulert og/eller papiremballasje stadig blir mer populære blant forbrukerne.
Rapporten understreker at merkevarenes overgang til mer bærekraftige materialer er motivert like mye av konkurranseevne på markedet som av etikk eller juridiske krav, med bærekraftspåstander som sies å antyde til forbrukere at et produkt – i dette tilfellet emballasje – er ansvarlig og av høy kvalitet. For mange merker betyr dette skiftet å erstatte jomfruelig plast med tremasse- og papiralternativer.
Bransjeaktører, noen av dem plastprodusenter, satser på papiralternativer, noe Rabobank tar som et tegn på trendens popularitet.
– Men, og i motsetning til hva forbrukerne oppfatter, er det ikke så bærekraftig eller lett å implementere å erstatte plast med papir og papirmasse, hevder Jim Owen, senioranalytiker, Packaging & Logistics i Rabobank.
– Masse- og papirløsninger er ikke løsningen som mange tror de er. Faktisk kan det generere sine egne økologiske – og forretningsmessige – komplikasjoner.
Disse komplikasjonene inkluderer bruk av mer materiale for å oppnå samme robusthet som plast; dette forventes å kreve energikrevende produksjonsprosesser og gjøre papiremballasje opptil fem ganger dyrere enn plasten den erstatter.
Prosesser som hogst og masseproduksjon sies å gi høyere karbondioksidutslipp som ifølge Rabobank kan ha en mer alvorlig miljøpåvirkning enn plast.
Lovgivningsarbeid for å bekjempe emballasjens miljøfotavtrykk utvikler seg over hele verden, fra EUs emballasje- og emballasjeavfallsdirektiver til føderale og statlige resirkuleringslover i USA og forhandlinger rundt FNs globale plastavtale. Rabobank mener at arbeidet understreker emballasjeindustriens engasjement for å oppnå bærekraft og sirkularitet i sine emballasjeløsninger.