Palmer Group på Lysaker lanserer «Riesling to go» 3. mai. Dette er landets første vin på pantbar aluminiumsboks i fulldistribusjon på Vinmonopolet.
– Vi produsenter har også et ansvar for miljøet. Derfor er vi stolte av vårt nye produkt, kommenterer Lars Asbjørn Adskim, Portfolio Manager Wine i Palmer Group.
– Vi tror at fremtiden ligger i miljøsmart emballasje, og ikke minst pantemerking. Å få være en del av dette, er veldig stas!
Utviklet i dialog med Infinitum
Aluminiumsboksen har lav vekt. Den bidrar dermed til å redusere utslipp ved transport. Den gir to også kroner tilbake i pant etter bruk.
– Palmer Group vant anbud om å levere vin i aluminiumsboks. Vi ønsket å innvie produktet i vår portefølje som en egen merkevare. Vi valgte derfor å stå som produsent for produktet.
Palmer Group har hatt tett dialog med Infinitum under utvikling av boksen. På denne måten kunne de sikre at produktet tilfredsstiller kravene for panteordningen. Dermed gjør de det også enkelt for forbrukeren å gjenvinne.
– Fordelen med en aluminiumsboks er at mange forbrukere allerede er godt kjent med panteordningen på bokser.
Emballasjen utgjør en stor andel av klimaavtrykket
Årsaken til Vinmonopolets satsing på lettere emballasje, er at emballasjen står for over 90 prosent av virksomhetens samlede klimafotavtrykk. Derfor forsøker de å få til en felles miljøsatsing i samarbeid med de andre nordiske vinmonopolene. Norden skiller seg ut med innføring av lettvektflasker og PET, mens resten av Europa holder på tradisjonelle og tunge glassflasker.