Nå kommer vin i pantbar aluminiumsboks på Polet

PUBLISERT: 3 mai 2019
OPPDATERT: 26 januar


Palmer Group på Lysaker lanserer «Riesling to go» 3. mai. Dette er landets første vin på pantbar aluminiumsboks i fulldistribusjon på Vinmonopolet.


– Vi produsenter har også et ansvar for miljøet. Derfor er vi stolte av vårt nye produkt, kommenterer Lars Asbjørn Adskim, Portfolio Manager Wine i Palmer Group.

– Vi tror at fremtiden ligger i miljøsmart emballasje, og ikke minst pantemerking. Å få være en del av dette, er veldig stas!

Utviklet i dialog med Infinitum

Aluminiumsboksen har lav vekt. Den bidrar dermed til å redusere utslipp ved transport. Den gir to også kroner tilbake i pant etter bruk.

– Palmer Group vant anbud om å levere vin i aluminiumsboks. Vi ønsket å innvie produktet i vår portefølje som en egen merkevare. Vi valgte derfor å stå som produsent for produktet.

Palmer Group har hatt tett dialog med Infinitum under utvikling av boksen. På denne måten kunne de sikre at produktet tilfredsstiller kravene for panteordningen. Dermed gjør de det også enkelt for forbrukeren å gjenvinne.

– Fordelen med en aluminiumsboks er at mange forbrukere allerede er godt kjent med panteordningen på bokser.

Emballasjen utgjør en stor andel av klimaavtrykket

Årsaken til Vinmonopolets satsing på lettere emballasje, er at emballasjen står for over 90 prosent av virksomhetens samlede klimafotavtrykk. Derfor forsøker de å få til en felles miljøsatsing i samarbeid med de andre nordiske vinmonopolene. Norden skiller seg ut med innføring av lettvektflasker og PET, mens resten av Europa holder på tradisjonelle og tunge glassflasker.

Les om Vinmonopolets satsing på Miljøsmart emballasje.

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors