Mondelez Norge ble rammet av hackerangrep

PUBLISERT: 28 juni 2017
OPPDATERT: 26 januar

Sjokoladeprodusenten Mondelez er en av de norske bedriftene som har blitt rammet av det siste hacker-angrepet som spres seg over hele verden.

De første meldingene om problemer med viruset kom fra banker i Ukraina, hovedstaden Kievs største flyplass og den russiske oljegiganten Rosneft. Flere land i Europa fulgte, inkludert Polen, Italia, Storbritannia, Tyskland, Frankrike og Norge.

Natt til onsdag ble det meldt at spredningen er langsommere, men at viruset er registrert i USA. I Australia var sjokoladefabrikken Cadbury det første selskapet som ble rammet. Også i Norge er en sjokoladeleverandør blitt angrepet: Mondelez.

Under kontroll
– Mondelez International var et av flere store multinasjonale selskaper og organisasjoner som ble rammet av det globale cyber-angrepet 27.juni. På dette tidspunktet kan vi bekrefte at vi har isolert viruset i vårt nettverk og at situasjonen er under kontroll, heter det i en uttalelse fra selskapet.

– Vi samarbeider tett med våre eksterne spesialister, som inkluderer våre IT partnere og globale sikkerhetsbyråer, slik at vi så raskt som mulig kan returnere til normal drift igjen.

– Når det gjelder våre forretningskunder gjør vi vårt ytterste for å levere produkter som vanlig, og vi arbeider kontinuerlig for å minimere eventuell effekt denne situasjonen har på kortsiktige leveranser, heter det videre.

Ingen påvirkning på forbrukerne
Sjokoladeprodusenten forventer ikke at situasjonen vil ha noen som helst påvirkning på forbrukere, annet enn at kommunikasjon med kundeservice kan ta litt lengre tid enn normalt.

– Vi kommer til å fortsette med å oppdatere våre websider og sosiale mediekanaler frem til denne situasjonen er helt avklart.

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot