De nye posene er kortere og bredere og bidrar til at de bruker mindre plast på økt produktmengde. Ved å endre emballasjen kutter Maarud 13 tonn plast.
Når posene blir kortere, kan de benytte en lavere kartong, og dermed blir det plass til flere kartonger på pallen. Det gir igjen 15 prosent færre paller og dermed 134 færre trailere på veiene.
– Vi har jobbet med både produktet, posen og kartongen på bestselgerne våre, Classic Salt, Salt & Pepper, Paprika og Saftig Biff. Skal man lykkes med å gjøre gode endringer så må man se på helheten, sier Annette Eidesen, Senior Brand Manager i Maarud i en pressemelding.
– Det at posene blir mindre hjelper for eksempel ikke bare på å redusere plastmengden, men gjør også at vi får plass til flere produkter per trailer, sier Eidesen.
Hun forteller at Maarud også har fjernet smaksforsterkeren (MSG) i Salt& pepper og at ingen produkter i porteføljen nå inneholder MSG.

De nye posene lanseres i uke 8, se fakta:
- Gramvekten øker med 10 g fra 240g til 250g på salt, fra 250g til 260g på kryddervariantene.
- Posen er nå kortere, men bredere. Det betyr mindre plast på mer produkt og 13 tonn reduksjon av plast ved å endre på risset på emballasjen.
- Lavere kartong gir plass til et lag ekstra på pallen.
- Posen endres fra blank glossy til matt.
- MSG (Natriumglutamat – smaksforsterker) er fjernet fra Salt og Pepper. Dermed er det ingen Potetgull produkter i porteføljen til Maarud som inneholder MSG.