Metsä Group og Fiskars Group med en helt ny fiberbasert gaveemballasje

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 9 juni 2023
OPPDATERT: 9 juni
Den innovative Muoto 3D-formede indre emballasje og Metsä Boards falsede pappeske laget av resirkulert materiale for Fiskars ReNew-saks.

Metsä Group samarbeider med Fiskars Group om en helt ny fiberbasert gaveeske. Merkevarenavnet på denne nye typen gaveforpakning er Muoto. 

Rent, sikkert, holdbart, enkelt å bruke og resirkulerbart. Slik beskrives Metsäs plastfrie oppfinnelse, Muoto 3D-fiberemballasje i et presseksriv.

– Plast er overalt og selv om det fortsetter å ha en rolle også i fremtiden, er det utallige sluttbruk der vi kan bruke et fornybart og resirkulerbart bioprodukt i stedet for plast, sier Tarja Heikkilä, produktsjef i Metsä Groups innovasjonsselskap Metsä Spring.

Muotos mange former

Fornybart og bærekraftig skogsråstoff er hovedkomponenten i Muoto 3D-fiberemballasje. Den er produsert av våt trefibermasse ved Metsä Groups og Valmets felles demoanlegg i Äänekoski.

– Muoto 3D-fiberemballasje kan formes på mange måter. De presses til sin endelige form ved hjelp av ny 3D-teknologi som muliggjør produksjon av avrundede, komplekse former som er kjent fra plastindustrien. Teknologien skaper lette, men stive emballasjestrukturer med gode beskyttende egenskaper, sier Heikkilä.

Sluttresultatet er en ren og sikker Muoto 3D fiberemballasjeløsning i ulike størrelser og former, skreddersydd for sluttbruken og tilbyr et bærekraftig alternativ til ulike typer emballasje.

Mot en mer bærekraftig fremtid

Ifølge Heikkilä er Muoto i en demofase og potensialet testes på markedet – et eksempel er samarbeidet med Fiskars Group, som er en produsent av bærekraftige verktøy og redskaper.

– Fiskars Group mener at design i forkant er bærekraftig og dekker hele kjeden fra idé til innkjøp, produksjon og forretningsutviklingsier Marko Halttunen, Packaging Design Manager i Fiskars.

– Vi ønsker å utfordre bruk- og kast-kulturen i alle dens former. På demostadiet gjør Muotos produksjonsteknologi og råvarer produktet til et godt eksempel på interessante nye initiativ som vi jobber med i samarbeid med bærekraftige partnere, sier Halttunen.

Samarbeid for bedre emballasje

Gaveemballasjen, som er designet i fellesskap av Metsä Spring, Metsä Board og Fiskars Group, tok form på Metsä Boards Excellence Centre. Den kombinerer en Muoto 3D-fiberemballasje, som gjenspeiler den ikoniske formen til den klassiske saksen, med Metsä Boards kartong, som gir en utskriftsoverflate av høy kvalitet for den ytre emballasjen.

– Excellence Center i Äänekoski arrangerer workshops der vi sammen med kundene kan undersøke, innovere og teste fremtidige materialer og emballasjeløsninger basert på fornybar fersk fiber, sier Iiro Numminen, emballasjedesigner i Metsä Board.

Fellesverkstedene setter deltakerne i stand til å utnytte den beste kompetansen til hver ekspert, kartlegge kundenes behov og sammen skape innovative løsninger som støtter den sirkulære økonomien og møter alle behov knyttet til emballasjens livssyklus.

– På verkstedet vårt lagde vi ekte emballasjeprototyper, hvor vi prøvde å etterligne det karakteristiske utseendet til vår ikoniske saks. Samarbeidet og utvekslingen av ideer mellom eksperter fra ulike felt var virkelig fruktbart, sier Halttunen fra Fiskars.

Siste nytt

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Les mer

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl