Metsä Boards falskartongmaskin er nå størst i Europa

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 17 april 2024
OPPDATERT: 17 april
Klipping av bånd. Mika Joukio (administrerende direktør, Metsä Board), Viveka Beckeman (administrerende direktør, Skogsindustrierna) og Jussi Linnaranta (styreleder, Metsäliitto Cooperative) Foto: Metsä Board.

Metsä Board, en del av Metsä Group, innviet sin oppgraderte fals-kartongmaskin i Husum, Sverige, 11. april.

Blant andre inviterte til åpningsseremonien var prosjektpartnere, representanter fra Riksdagen og ledelsen i Örnsköldsvik kommune og Skogindustrien. Metsä Board Husum i Sverige er et integrert kartong- og tremassefabrikk som produserer falset kartong, ubestrøket hvit kraftliner og bleket kjemisk masse.

Størst i Europa

I 2016 tok Metsä Board en ny falskartongmaskin, BM1, med en kapasitet på fire hundre tusen tonn/år, i drift i Husum. En ytterligere investering på to hundre og tretti millioner euro ble fullført i 2023 for å øke den årlige kapasiteten til BM1 falskartongmaskin. Dette for å svare på den økende etterspørselen etter bærekraftig produsert emballasjemateriale som støtter den sirkulære økonomien. Med økt årlig kapasitet til seks hundre tusen tonn falskartong, er BM1 Europas største og mest moderne i sitt slag og drives av nittiåtte prosent fornybar energi.

– Med investeringen i kapasiteten for falset kartong i Husum er Metsä Board godt posisjonert for å møte den økende etterspørselen etter fiberbaserte emballasjematerialer. Vi er dedikerte til å støtte kundene våre med høykvalitets og ressurseffektive emballasjeløsninger som bidrar til å erstatte fossilbaserte materialer og støtter den sirkulære økonomien, sier Mika Joukio, administrerende direktør, Metsä Board.

Oppgraderinger

Prosjektet har inkludert oppgraderinger i hele kartongfabrikken samt økt lagerkapasitet i havnen. Hoveddelene av investeringen er utvidelse av tørkeseksjonen til kartongmaskinen, en ny rullemaskin og et automatisk rullehåndteringssystem. Det nye, helautomatiske tambouroverførings- og kontrollsystemet er unikt i kartongindustrien.

– Kombinasjonen av den mest moderne tilgjengelige teknologien og en meget høy grad av automatisering gir oss både et sikrere anlegg og nye forbedringsmuligheter, sier Olov Winblad von Walter, VP Husum Board and Pulp Mill.

Metsä Board Husum har gjennomgått et omfattende investeringsprogram mellom 2019-2023. Den første fasen ble fullført i desember 2022, og inkluderte en ny sodapanne og turbin ved Husum massefabrikk med en investeringskostnad på 380 millioner euro. Det nye moderne utstyret og prosessene gjør det mulig for Husums fabrikk å øke sin biobaserte energiproduksjon og energieffektivitet betydelig, noe som bidrar til Metsä Boards mål om fossilfrie fabrikker innen utgangen av 2030.

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Nye Ready2Cook aluminiumsbeholdere i "One Size Fits All"-konsept fra Plus Pack

Danske Plus Pack lanserer tre nye Ready2Cook aluminiumsbeholdere som gir fleksibilitet, effektivitet og resirkulerbarhet i matemballasje. Utformet med et "one size fits all"-konsept, er trauene fullt kompatible med eksisterende forseglingsverktøy som brukes av plastbrettprodusenter, noe som eliminerer behovet for nye maskiner og reduserer driftskostnadene.
R2C-one-size-fits-all-1920x1080-1

Ny serie PET-emballasjer med redusert materialforbruk

Plastemballasjeprodusenten Jokey har utviklet en ny serie PET-emballasje (JBJ) som sparer opptil femten prosent materiale. De er nå tilgjengelig i Tara Pacs sortiment.
pilljars_yellowx