Mer fleksibel merking av pakkede EPS-kasser for fisk

PUBLISERT: 8 oktober 2018
OPPDATERT: 26 januar
||

ACT Logimark har sammen med leverandøren TopJet utviklet en skriver i rustfritt stål som gir større fleksibilitet ved logomerking av emballasje for fisk.

– Ved at slakteriet gis mulighet til å bestemme aktuell logomerking og eventuell merking for sporing i pakkeøyeblikket, åpnes muligheten for større fleksibilitet, redusert lager av EPS-kasser, og bedre kontroll, skriver ACT Logimark i en pressemelding.

Logomerking av EPS-fiskekasser
ACT Logimark har siden samarbeidsavtalen med Italienske TopJet ble inngått i 2015, installert fullfarge blekkstråleskrivere for logomerking hos produsenter av EPS-fiskekasser i standard utførelse. 

TopJet, som startet arbeidet med å utvikle og produsere industrielle blekkstråleskrivere i 1990 (samme året som ACT ble etablert), har de senere årene hatt høyt fokus på fullfarge blekkstråleskrivere, og har nå levert omlag 50 slike merkestasjoner til emballasjeprodusenter i Europa. 

ACT Logimark har fått mange etterspørsler etter denne typen merkestasjoner som er laget for installasjon i bedrifter som slakter og pakker fisk. Dermed har de sammen med TopJet utviklet en blekkstråleskriver i rustfritt stål.

Maskinen trenger ikke lenger stå i tørr sone
– Tidligere har vår TopJet-blekkstråleskriver måttet stå i tørr sone, men det er heldigvis historie, nå kan slakteriene selv merke kassene med logo etter at fisken er pakket. Dette gjør merking av fiskekasser (men også annen emballasje) enda mer fleksibelt enn tidligere, opplyser ACT Logimark.

TopJets merkestasjoner for logomerking av EPS-kasser i fullfarge (CMYK), benytter UV-basert blekk som sikrer klar, tydelig og robust merking på denne type materiale. 

En komplett merkestasjon fra TopJet består av skrivehoder med høy oppløsning, som sikrer meget god merking. Skrivehodene er utviklet av japanske Seiko, og logoens høyde kan være fra 72 mm og oppover. Det er ingen begrensning i teksthøyden, ettersom skrivehodene kan bygges sammen i et «rack». 

Komplett merkelinje inngår
En egen programvare som setter brukeren i stand til å skape og lagre egne logoer, inngår i leveransen. Med programvaren kan man også legge inn tekst og eventuelt strekkoder og/eller QR-koder for individmerking og sporing av emballasje og innhold. 

ACT Logimarks erfaring fra markedet i Skandinavia, er at logoer med totalhøyde 144 mm er mest benyttet.

En installasjon består av en komplett merkelinje med transportbane fra fire til seks meter, UV-lamper, automatikk for styring og kontroll av kassetyper, og industrielle sentrifugalvifter for fjerning av vann og EPS-partikler før merking. 

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot