Mer fleksibel merking av pakkede EPS-kasser for fisk

PUBLISERT: 8 oktober 2018
OPPDATERT: 26 januar
||

ACT Logimark har sammen med leverandøren TopJet utviklet en skriver i rustfritt stål som gir større fleksibilitet ved logomerking av emballasje for fisk.

– Ved at slakteriet gis mulighet til å bestemme aktuell logomerking og eventuell merking for sporing i pakkeøyeblikket, åpnes muligheten for større fleksibilitet, redusert lager av EPS-kasser, og bedre kontroll, skriver ACT Logimark i en pressemelding.

Logomerking av EPS-fiskekasser
ACT Logimark har siden samarbeidsavtalen med Italienske TopJet ble inngått i 2015, installert fullfarge blekkstråleskrivere for logomerking hos produsenter av EPS-fiskekasser i standard utførelse. 

TopJet, som startet arbeidet med å utvikle og produsere industrielle blekkstråleskrivere i 1990 (samme året som ACT ble etablert), har de senere årene hatt høyt fokus på fullfarge blekkstråleskrivere, og har nå levert omlag 50 slike merkestasjoner til emballasjeprodusenter i Europa. 

ACT Logimark har fått mange etterspørsler etter denne typen merkestasjoner som er laget for installasjon i bedrifter som slakter og pakker fisk. Dermed har de sammen med TopJet utviklet en blekkstråleskriver i rustfritt stål.

Maskinen trenger ikke lenger stå i tørr sone
– Tidligere har vår TopJet-blekkstråleskriver måttet stå i tørr sone, men det er heldigvis historie, nå kan slakteriene selv merke kassene med logo etter at fisken er pakket. Dette gjør merking av fiskekasser (men også annen emballasje) enda mer fleksibelt enn tidligere, opplyser ACT Logimark.

TopJets merkestasjoner for logomerking av EPS-kasser i fullfarge (CMYK), benytter UV-basert blekk som sikrer klar, tydelig og robust merking på denne type materiale. 

En komplett merkestasjon fra TopJet består av skrivehoder med høy oppløsning, som sikrer meget god merking. Skrivehodene er utviklet av japanske Seiko, og logoens høyde kan være fra 72 mm og oppover. Det er ingen begrensning i teksthøyden, ettersom skrivehodene kan bygges sammen i et «rack». 

Komplett merkelinje inngår
En egen programvare som setter brukeren i stand til å skape og lagre egne logoer, inngår i leveransen. Med programvaren kan man også legge inn tekst og eventuelt strekkoder og/eller QR-koder for individmerking og sporing av emballasje og innhold. 

ACT Logimarks erfaring fra markedet i Skandinavia, er at logoer med totalhøyde 144 mm er mest benyttet.

En installasjon består av en komplett merkelinje med transportbane fra fire til seks meter, UV-lamper, automatikk for styring og kontroll av kassetyper, og industrielle sentrifugalvifter for fjerning av vann og EPS-partikler før merking. 

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red