Som den første av de store dagligvarekjedene i Norge, starter NorgesGruppen opp med netthandel av mat i regi av Meny, etter ett år med planlegging.
– Vi tror stort utvalg og høy kvalitet på ferskvarene er nøkkelen for å lykkes på nett, sier Meny-sjef Vegard Kjuus til dn.no.
Starter i Oslo og Akershus
5000 kunder i Oslo og deler av Akershus blir nå invitert til å teste den kommende netthandelsløsningen til Meny. Butikkene på Bryn, Vollebekk og Vøyenenga tilbyr 10.000 varer til utvalgte kunder gjennom sommeren.
Til høsten skal nettsatsingen rulles bredere ut, når Meny tar opp kampen om nettkundene med kolonial.no, marked.no, som har et sortiment på henholdsvis 4.500 og 3.500 varer. Og ambisjonen til Kjuus er klar:
– Vår ambisjon er å skape landets råeste matbutikk på nett, sier han. – Netthandel vil være en ekstraservice, og utvalg og unike ferskvarer er vår største konkurransekraft.
Ingen planer om å komme etter
Erik Fagerlid i konsulentselskapet PA Consulting sier til dn.no at når førstemann av de store kjedene satser på nett, er ikke andre- og tredjemann så langt unna.
– Alle jobber med sine planer for nettsalg, og ingen tar sjansen på å bli den siste på nett, sier han.
Bjørn Takle Friis i Coop sier at de ikke har noen konkrete planer om å selge matvarer på nett, men at de høster erfaringer med den etablert nettbutikken for faghandelen og følger med på hva som skjer ellers.
REMA 1000 var tidlig ute med sin første nettbutikk på 90-tallet, men la den fort ned etter å ha tapt mange millioner. I dag leverer Reitan-gruppen varer til Kolonial.no
– Per nå har Rema ingen planer om egen netthandel, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer i Rema.
Skal plukke varer fra hyllene
Verken Kolonial.no eller marked.no, som allerede er på markedet med netthandel av mat, har fysiske butikker men sender varene direkte til kundene eller hentepunkter fra ett stort lager. Hos Meny skal ansatte i butikkene plukke netthandlede varer i hyllene.
– Vi skal få dette lønnsomt ved å bruke eksisterende butikker, og det er plukkostnaden som er den eneste variable utgiften her, sier Kjuus.
I stedet for å investere i kjøle- og frysebiler skal Meny bruke poser som har kjøle- og frysekapasitet.
Konsulentselskapene EY og PA Consulting tror nordmenn vil kjøpe nettmat for mellom fire og ti milliarder før 2020.