Nestlé, som er en av verdens største matvareprodusenter, har bestemt seg for at all deres emballasje – også plastemballasje – skal kunne gjenvinnes innen 2025.
Beslutningen innebærer at ingen av Nestlés emballasjer skal ende på deponi eller som avfall. For å nå dit, satser selskapet på tre kjerneområder:
- Eliminering av ikke-gjenbrukbar plast
- Bruk av plast som har høyere gjenbruksrate
- Eliminere eller endre komplekse kombinasjoner av emballasjematerialer
I erkjennelse av behovet for å utvikle en sirkulær økonomi har Nestlé forpliktet seg til å spille en aktiv rolle i utviklingen av en velfungerende innsamlings-, sorterings-, og gjenbrukssystemer i de 190 land Nestlé opererer.
De vil arbeide med verdikjedepartnere og bransjeforeninger for å utforske forskjellige emballasjealternativer som kan redusere plastforbruket, forenkle gjenvinning og skape muligheter for å eliminere plastavfall.
Plastemballasje skal merkes med opplysninger om gjenbruk for å hjelpe forbrukerne med å kvitte seg med avfallet på riktig måte. Selskapet vil også stimulere markedet for gjenbruk av plast ved å øke andelen gjenbrukt plast i sin emballasje.