Materialgjenvinning i Norge går ned, ifølge Grønt Punkt

PUBLISERT: 7 november 2018
OPPDATERT: 26 januar


Det krevende plastmarkedet har ført til at Grønt Punkt Norge har varslet myndighetene om en lavere materialgjenvinningsgrad i 2018 enn forventet. 

– Materialgjenvinningen vil likevel være langt over målet i dagens forskrift, fastslår Svein Erik Rødvik, leder for innsamling og gjenvinning i Grønt Punkt Norge.

Importrestriksjoner
Kinas importrestriksjoner har rystet en hel plastverden og resultert i utfordrende avsetning til materialgjenvinning. Inntil de ser en bedring i markedet, forventer Grønt Punkt Norge en lavere materialgjenvinningsgrad i 2018 for norsk plastemballasje enn i 2017.

– Selv om vi forventer en bedring over tid er vi nå avhengig av å hindre at kildesortering og innsamling stopper opp, sier leder for innsamling og gjenvinning i Grønt Punkt Norge, Svein Erik Rødvik.

– I verste fall må enkelte innsamlede plasttyper sendes til energiutnyttelse, noe som aldri har vært nødvendig tidligere.

Grønt Punkt Norge forventer imidlertid en svak bedring av markedet mot slutten av 2019 og at strømmene til materialgjenvinning da vil være økende.

Innenfor kravene i forskriften
Det siste året har vært det mest krevende året for avsetning av plastemballasje siden oppstarten av produsentansvarsordningene for 20 år siden. 

Utfordringene har ført til at Grønt Punkt Norge har varslet Miljødirektoratet og KLD om lavere materialgjenvinningsgrad av plastemballasje i Norge i 2018 enn forventet.

– Inntil det blir bedring i markedet forventer vi lavere materialgjenvinningsgrad enn den rapporterte andelen fra 2017 på 44,4 prosent. Til tross for noe nedgang vil vi likevel rapportere langt over målet i dagens forskrift som er 30 prosent materialgjenvinning, sier Rødvik.

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red