Materialgjenvinning i Norge går ned, ifølge Grønt Punkt

PUBLISERT: 7 november 2018
OPPDATERT: 26 januar


Det krevende plastmarkedet har ført til at Grønt Punkt Norge har varslet myndighetene om en lavere materialgjenvinningsgrad i 2018 enn forventet. 

– Materialgjenvinningen vil likevel være langt over målet i dagens forskrift, fastslår Svein Erik Rødvik, leder for innsamling og gjenvinning i Grønt Punkt Norge.

Importrestriksjoner
Kinas importrestriksjoner har rystet en hel plastverden og resultert i utfordrende avsetning til materialgjenvinning. Inntil de ser en bedring i markedet, forventer Grønt Punkt Norge en lavere materialgjenvinningsgrad i 2018 for norsk plastemballasje enn i 2017.

– Selv om vi forventer en bedring over tid er vi nå avhengig av å hindre at kildesortering og innsamling stopper opp, sier leder for innsamling og gjenvinning i Grønt Punkt Norge, Svein Erik Rødvik.

– I verste fall må enkelte innsamlede plasttyper sendes til energiutnyttelse, noe som aldri har vært nødvendig tidligere.

Grønt Punkt Norge forventer imidlertid en svak bedring av markedet mot slutten av 2019 og at strømmene til materialgjenvinning da vil være økende.

Innenfor kravene i forskriften
Det siste året har vært det mest krevende året for avsetning av plastemballasje siden oppstarten av produsentansvarsordningene for 20 år siden. 

Utfordringene har ført til at Grønt Punkt Norge har varslet Miljødirektoratet og KLD om lavere materialgjenvinningsgrad av plastemballasje i Norge i 2018 enn forventet.

– Inntil det blir bedring i markedet forventer vi lavere materialgjenvinningsgrad enn den rapporterte andelen fra 2017 på 44,4 prosent. Til tross for noe nedgang vil vi likevel rapportere langt over målet i dagens forskrift som er 30 prosent materialgjenvinning, sier Rødvik.

 

 

Les mer

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x