Mat- og emballasjeindustri søker tettere sammen

PUBLISERT: 17 februar 2016
OPPDATERT: 26 januar


Leder i Packbridge, Johan Mårtensson var med på et seminar i Riksdagen 10. februar om tettere samarbeid mellom mat- og emballasjeindustri.

Med på møtet i FoodKIC var blant andre Lunds universitet, Region Skåne, Livsmedelsakademin og Livsmedelsföreningen. Fra regjeringen deltok landsbygdminister Sven-Erik Bucht som blant annet fortalte at denne satsingen har tydelig støtte fra regjeringen.

Vil øke euroepeisk konkurransekraft
Packbridge er en del av FoodNexus’ nordiske gren, som er et t av fem europeiske sentre i konsortiet som kommer til å søke om 100 milliarder euro i støtte i sju år til en fremtidig innovasjonsallianse fra EU-organisasjonen EiT.

Europe Institute of Innovation and Technology (EiT) har sete i Budapest og er et EU-organ som virker for bedre samarbeid i kunnskapstriangelets forskjellige deler – utvikling, forskning og innovasjon. Målet er å gjøre Europa mer konkurransedyktig gjennom økt innovasjon og økt entreprenørskap.

Satsingen skjer i KICs (Knowledge and Innovation Communities), og hver KIC handler om samarbeid mellom bedrifter, universitet og forskningsinstitutt. Sverige ligger langt fremme når det gjelder emballasje, både når det gjelder forskning, utvikling, produksjon og eksport.

Emballasjebransjen er stor
For å gi et perspektiv på dette kan man sammenligne bruk av forbrukeremballasje som utgjør 1,3 prosent av det totale europeiske forbruket. Produksjonen av forbrukeremballasje utgjør cirka 4,5 prosent.

Produksjonen er dermed tre ganger større enn forbruket. Sveriges andel av BNP i EU er 2,5 prosent, og dermed er emballasjeproduksjonsandelen dobbelt så stor som landets andel av BNP.

 

 

 

Les mer

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex

Siste nytt

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex