Neste uke er det tid for den første utgaven av Labelexpo Europe siden 2019. Verdens største etikett- og emballasjetrykkmesse åpner dørene på Brüssels Expo 11. – 14. september, og det loves mange nyheter.
Labelexpo Europe 2023 presenterer mer ny teknologi og livedemonstrasjoner enn noen tidligere messe, med over 600 utstillere fordelt på ni haller. Sentrale fokusområder på messen for ny teknologilansering inkluderer fleksibel emballasje, digitalisering og automatisering.
For eksempel lanserer HP den 200 000 mid-web digitalpressen, etterfølgeren til den vellykkede HP Indigo 20000, og selskapet vil demonstrere et «digital pouch factory»-økosystem for poseproduksjon og etterbehandling av andre filmer som ikke støttes, inkludert etiketter og omslag.
Lederpanel
I tillegg arrangerer HP et lederpanel tirsdag 12. september kl 11.00 Foredragsholdere i panelet inkluderer Dimitri Stamatiou, VP Innovations and Engineering ved MCC, Lee Pretsell, VP Healthcare and Specialty ved CCL, og Jens Nilsson, CTO hos All4Labels. De vil diskutere makroøkonomiske trender som påvirker etikett- og emballasjeindustrien, inkludert bærekraft, mangel på arbeidskraft og automatisering.
Digital utskrift av papirbasert fleksibelt emballasjemateriale vil bli demonstrert av Xeikon på den nye TX-500 Titon tonerpressen og SCREEN på Truepress Pac520P.
Flexo gjør et stort comeback denne gangen. Nilpeter, Lombardi og BOBST vil demonstrere utskrift av fleksibel emballasje og etikettfilmmaterialer på 26-tommers/670 mm mid-web UV-flexo-presselinjer. OMET debuterer med sin KFlex modulære flexo-plattform og Mark Andy lanserer Pro Series flexopressen, som kan oppgraderes til en hybridmaskin.
Bærekraft
Bærekraft er et annet nøkkeltema, med nye lanseringer deriblant UPM Raflatacs Ocean Action-plastetikett, som kommer fra plastavfall som samles inn fra havet, og Avery Dennisons AD LinrSave og AD LinrConvert linerless etikettsystemer rettet mot prime label-markedet.
I en fortsettelse av bærekraftstemaet vil besøkende få muligheten til å delta i en ekspertledet masterclass i regi av The Label Academy. Det vil dekke bærekraftige etiketter og emballasje.
Gabriela Neves Ferri, VP for Global R&D and Sustainability hos All4Labels, sier før denne øvelsen:
– Vi i All4Labels tror at bærekraft ikke bare handler om miljøomsorg, men også om å styrke mennesker fra alle samfunnslag. Vår forpliktelse til miljømessige, sosiale og styringsprinsipper reflekterer vår tro på at en bedrifts styrke kommer fra å prioritere ansattes trivsel og mangfold.
Viktige Labelexpo Europe 2023-funksjoner inkluderer Automation Arena og Flex Pack Trail. Automation Arena har en komplett «lights out» produksjonsarbeidsflyt. Besøkende kan se en helautomatisert arbeidsflyt fra filoppretting til oppspoling med automatisert inspeksjon og MIS-integrasjon, uten noen manuell intervensjon. Deltakere inkluderer CERM, Esko, Xeikon, KURZ, Grafotronic og Fedrigoni Self-Adhesive.
På Flex Pack Trail kan man lære om digitale og konvensjonelle presseteknikker, flexpack materialkonstruksjoner, belegg, laminering, blekk og herdekrav, in-line og near-line dekoralternativer, QC og migrasjonstesting. Dette støttes av en Label Academy-masterclass om fleksibel emballasje.
Lær alt om ECG
Nytt på Labelexpo Europe 2023 er Flexo’s Future – ECG, en serie presentasjoner og guidede turer om utvidet fargespekter (ECG) utskrift. Daglige presentasjoner av den anerkjente ECG-eksperten Dr Kai Lankinen vil finne sted på utstillingsgulvet, og dekker alle aspekter ved utskrift med en fast fargepalett, hvor opptil syv farger (CMYK+OGV) brukes til å gjengi spotfarger.
Besøkende vil også få sjansen til å delta på Dieline Forum, en to-dagers designkonferanse som vil utforske de siste trendene og innovasjonene som former morgendagens merkevarer, inkludert fokus på bærekraftig merkevarebygging.
Dette er siste gang Labelexpo Europe arrangeres i Brüssel. Messeledelsen annonserte i fjor sommer at Labelexpo vil finne sted i Barcelona i 2025.