Marine Harvest tror Keep-it vil revolusjonere ferskfisk

PUBLISERT: 25 april 2017
OPPDATERT: 26 januar

||

Marine Harvest velger den norskutviklede holdbarhetsindikatoren Keep-it som en viktig bidragsyter til sitt tilbud på det internasjonale sjømatmarkedet.

Marine Harvest blir dermed det første globale sjømatselskapet som kan tilby kunder og forbrukere et verktøy som viser produktets faktiske ferskhet og holdbarhet, noe som vil redefinere hvordan bransjen og konsumentene forholder seg til ferskhet på fisk.

Styrker merkevaren med Keep-it
– Norsk fisk er svært ettertraktet på det globale markedet. Samtidig har fisken det travelt i kjølekjeden og noen ganger kan veien helt frem til forbruker bli både lang og uforutsigbar, sier Ola Brattvoll, Konserndirektør for salg og marketing i Marine Harvest.

– Med Keep-it holdbarhetsindikator kan vi tilby våre kunder og forbrukere et verktøy som både er enkelt og smart, og som sikrer at den høye kvaliteten vi har på våre produkter blir ivaretatt. Dette tror vi vil bidra til å styrke vår merkevare.

Keep-it holdbarhetsindikator er det eneste verktøyet på markedet som gir løpende informasjon om faktisk holdbarhet gjennom å registrere temperatur over tid, i motsetning til det tradisjonelle datostempelet som er et statisk estimat.

Sikrer ferskhet, matkvalitet og redusert matsvinn
Gjennom hele verdikjeden, fra produksjon til konsumpsjon, vil holdbarhetsindikatoren sikre ferskhet, matvarekvalitet og redusere matsvinn.

I den nylig inngåtte avtalen mellom Marine Harvest og Keep-it Technologies er planen å lansere Keep-it holdbarhetsindikatorer i ti markeder innen utgangen av 2019. Allerede i 2017 skal flere testlanseringer finne sted i sentrale europeiske land og dagligvarekjeder.

Marine Harvest og Keep-it Technologies er representert på verdens største sjømatsmesse denne uken, Seafood Expo Global som finner sted i Brüssel 25.-27. april, og vil her lansere det nye samarbeidet.

Sjømat er et egnet produkt for Keep-it
– Samarbeidet med Marine Harvest gjør at vi kan innta det internasjonale markedet på en meget effektiv og relevant måte, fordi sjømat er et svært egnet ferskvareprodukt for Keep-it, sier Kristen A. Hovland, Administrerende direktør i Keep-it Technologies.

– Dette er noe vi har jobbet for i lang tid, og det er stort for oss som en liten gründerbedrift å nå kunne ta steget ut på verdensmarkedet sammen med et norsk verdensledende sjømatsselskap.

– Vi er ydmyke ovenfor denne muligheten, men mener allikevel at vi sammen med Marine Harvest vil kunne skape en aldri så liten revolusjon i markedet for fersk fisk.

Treffer en grønn bølge i Europa
Mer enn 25 millioner produkter med Keep-it indikatorer er solgt i Norge hittil og har blant annet bidratt til at REMA 1000 sitter i førersetet når det gjelder faktisk holdbarhet på ferskvarer og bekjempelse av matsvinn i Norge.

I Europa eksisterer det ingen reelle konkurrenter til Keep-it, men fra både matvarebransjen og forbrukere er det en etterspørsel etter bedre rutiner og verktøy for matkvalitet og mattrygghet, samtidig som myndighetene i flere land arbeider aktiv for å redusere matsvinn. 

– Holdbarhetsindikatoren Keep-it kan derfor bli et nøkkelinitiativ for å skape videre vekst i ferskfisk kategorien både i og utenfor Europa og vi har store forventinger til denne nye teknologien, sier Brattvoll.

Rettet emisjon
Avtalen mellom Marine Harvest og Keep-it kommer i kjølvannet av en rettet emisjon mot nye investorer og eksisterende aksjonærer til Keep-it Technologies® AS. 
Kapitalen er øremerket internasjonal ekspansjon og økt produksjon på Alna i Oslo. 2017 blir et gjennombruddsår for Keep-it.

 

 

Siste nytt

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Les mer

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl