Marine Harvest tror Keep-it vil revolusjonere ferskfisk

PUBLISERT: 25 april 2017
OPPDATERT: 26 januar

||

Marine Harvest velger den norskutviklede holdbarhetsindikatoren Keep-it som en viktig bidragsyter til sitt tilbud på det internasjonale sjømatmarkedet.

Marine Harvest blir dermed det første globale sjømatselskapet som kan tilby kunder og forbrukere et verktøy som viser produktets faktiske ferskhet og holdbarhet, noe som vil redefinere hvordan bransjen og konsumentene forholder seg til ferskhet på fisk.

Styrker merkevaren med Keep-it
– Norsk fisk er svært ettertraktet på det globale markedet. Samtidig har fisken det travelt i kjølekjeden og noen ganger kan veien helt frem til forbruker bli både lang og uforutsigbar, sier Ola Brattvoll, Konserndirektør for salg og marketing i Marine Harvest.

– Med Keep-it holdbarhetsindikator kan vi tilby våre kunder og forbrukere et verktøy som både er enkelt og smart, og som sikrer at den høye kvaliteten vi har på våre produkter blir ivaretatt. Dette tror vi vil bidra til å styrke vår merkevare.

Keep-it holdbarhetsindikator er det eneste verktøyet på markedet som gir løpende informasjon om faktisk holdbarhet gjennom å registrere temperatur over tid, i motsetning til det tradisjonelle datostempelet som er et statisk estimat.

Sikrer ferskhet, matkvalitet og redusert matsvinn
Gjennom hele verdikjeden, fra produksjon til konsumpsjon, vil holdbarhetsindikatoren sikre ferskhet, matvarekvalitet og redusere matsvinn.

I den nylig inngåtte avtalen mellom Marine Harvest og Keep-it Technologies er planen å lansere Keep-it holdbarhetsindikatorer i ti markeder innen utgangen av 2019. Allerede i 2017 skal flere testlanseringer finne sted i sentrale europeiske land og dagligvarekjeder.

Marine Harvest og Keep-it Technologies er representert på verdens største sjømatsmesse denne uken, Seafood Expo Global som finner sted i Brüssel 25.-27. april, og vil her lansere det nye samarbeidet.

Sjømat er et egnet produkt for Keep-it
– Samarbeidet med Marine Harvest gjør at vi kan innta det internasjonale markedet på en meget effektiv og relevant måte, fordi sjømat er et svært egnet ferskvareprodukt for Keep-it, sier Kristen A. Hovland, Administrerende direktør i Keep-it Technologies.

– Dette er noe vi har jobbet for i lang tid, og det er stort for oss som en liten gründerbedrift å nå kunne ta steget ut på verdensmarkedet sammen med et norsk verdensledende sjømatsselskap.

– Vi er ydmyke ovenfor denne muligheten, men mener allikevel at vi sammen med Marine Harvest vil kunne skape en aldri så liten revolusjon i markedet for fersk fisk.

Treffer en grønn bølge i Europa
Mer enn 25 millioner produkter med Keep-it indikatorer er solgt i Norge hittil og har blant annet bidratt til at REMA 1000 sitter i førersetet når det gjelder faktisk holdbarhet på ferskvarer og bekjempelse av matsvinn i Norge.

I Europa eksisterer det ingen reelle konkurrenter til Keep-it, men fra både matvarebransjen og forbrukere er det en etterspørsel etter bedre rutiner og verktøy for matkvalitet og mattrygghet, samtidig som myndighetene i flere land arbeider aktiv for å redusere matsvinn. 

– Holdbarhetsindikatoren Keep-it kan derfor bli et nøkkelinitiativ for å skape videre vekst i ferskfisk kategorien både i og utenfor Europa og vi har store forventinger til denne nye teknologien, sier Brattvoll.

Rettet emisjon
Avtalen mellom Marine Harvest og Keep-it kommer i kjølvannet av en rettet emisjon mot nye investorer og eksisterende aksjonærer til Keep-it Technologies® AS. 
Kapitalen er øremerket internasjonal ekspansjon og økt produksjon på Alna i Oslo. 2017 blir et gjennombruddsår for Keep-it.

 

 

Les mer

Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

FotoJet-99

Ny etikettprinter fra Epson

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

STOK Emballage vil gjerne vinne Packnorth Award 2024

Nå er fristen over til innsending av bidrag til Packnorth Award 2024. De siste ukene har det vært en stor mengde bidrag. En av dem fra danske STOK Emballage. Bedrifter gleder seg til å delta i prisutdelingen på Scanpack i oktober.
STOKx

Grönstedts jubileumscognac illustrerer Stockholms Gamla stan

Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
c1

Siste nytt

Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

FotoJet-99

Ny etikettprinter fra Epson

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

STOK Emballage vil gjerne vinne Packnorth Award 2024

Nå er fristen over til innsending av bidrag til Packnorth Award 2024. De siste ukene har det vært en stor mengde bidrag. En av dem fra danske STOK Emballage. Bedrifter gleder seg til å delta i prisutdelingen på Scanpack i oktober.
STOKx

Grönstedts jubileumscognac illustrerer Stockholms Gamla stan

Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
c1