Marabous sjokoladeplater vil få et nytt, mer moderne utseende, men den unike smaken og den velkjente gulfargen med rød logo vil bestå.
Marabou ble lansert i 1916 og har en lang historie med å innovere og utvikle merkevaren for å fortsette å appellere til forbrukerne. Produksjonen ble startet i Sundbyberg i 1916 av nordmannen Johan Throne Holst (1868–1946), som hadde hatt stor suksess med Freia-merket i Norge. Freia og Marabou ble slått sammen i 1990, og ble i 1993 kjøpt av Kraft Foods for tre milliarder norske kroner. Begge firmaene eies nå av det amerikanske matvarekonsernet Mondelez
I 2024 lanserer Marabou en oppdatert sjokoladeplate og innpakning i Sverige, med et nytt og lekent utseende. Designet er tro mot Marabous svenske arv og historie samtidig som det blir mer fargerikt og særegent.
Individuell farge og ny form
Marabou-emballasjen får et nytt og oppløftende design som fremhever sjokoladen – blant annet gjennom den større M, som får et unikt utseende for hver smak. I tillegg får emballasjen større tekst, tydeligere Cocoa Life-etikett, porsjonsetikett og Made in Sweden-symbol.
I tillegg til fornyelsene på utsiden, får sjokoladeplaten en litt oppdatert form. Mens sjokoladeplaten har samme vekt, og dermed samme mengde sjokolade som før, blir hver rute tykkere mens sjokoladeplaten blir kortere, noe som gir en rausere smaksopplevelse.
– Siden Marabou ble grunnlagt i 1916 har utallige sjokoladeplater blitt nytt og delt med sine kjære. Alle har sin favoritt Marabou, og nettopp den unike smaken til hver enkelt sjokoladeplate er noe vi ønsker å fremheve og styrke ytterligere. Etter å ha jobbet med det nye designet til Marabou, som har pågått i snart to år, er vi stolte over å endelig presentere det nye smakfulle og lekne utseendet. Gjennom den nye sjokoladeplaten ønsker vi å fortsette å bidra til å skape flere gode og felles sjokolademinner, sier Helena Arver, Senior Brand Manager, Marabou.
Et nytt hjertestykke
Nytt for i år er også at Marabous melkesjokoladeplate får et stykke hjerte og hjertevarmende budskap på innsiden av emballasjen. I motsetning til den klassiske M, har den siste sjokoladeruten i platen et inngravert hjerte i stedet.
– Vår elskede melkesjokolade er et av våre eldste produkter og det som flest svensker forbinder med Marabou. Ved å legge et hjerte til den siste ruten, ønsker vi å gi et av Marabous mest ikoniske produkter litt mer kjærlighet. Uansett hvordan du vil bruke biten eller hva du vil si med det, håper vi det blir en nydelig og overraskende gest for å vise litt ekstra takknemlighet, sier Helena Arver.
Modernisering av den svenske fabrikken
Oppdateringen av emballasje og form skjer i forbindelse med at Marabou-fabrikken i Upplands Väsby, som ble innviet i 1976, får en ny produksjonslinje som er et resultat av en investering på 200 millioner svenske kroner fra Mondelēz International.
Det er en investering i Upplands Väsby som fremtidssikrer svensk produksjon. Et bevis på vekstmuligheter i det svenske markedet, som nå har en av de største produksjonslinjene i verden for produksjon av sjokoladeplater. Produksjonslinjen er beregnet å produsere 28–29 000 sjokoladeplater i timen, noe som øker eksisterende kapasitet med minst en tredjedel.