TINE har hatt julemelkekartonger siden 90-tallet. Men de har gjort noen endringer underveis, og noen av disse var langt fra populære hos forbrukerne.
TINE lanserte sin første julenissedekorerte melkekartong på 90-tallet. Disse kartongene ble svært populære for barn i alderen 8-14 år.
50/50-respons
– I 2009 gjorde TINE noen endringer. Julenissen ble slankere og fargen ble litt dusere enn på 90-tallet. Dette skapte en storm av reaksjoner fra unge voksne og barn som vil ha den gamle julenissen tilbake, skriver Elopak i sin juleutgave av Elotalk.
Sosiale medier kokte av forbrukerrespons, så TINE tok hensyn til dette da de planla kartongdesignen til julen 2010. De hyret Donald-tegner Arild Midthun til å tegne en ny serie med julenisser til det årets julemelk.
Med den sterke reaksjonen fra 2009 ferskt i minnet, lot TINE forbrukernes «stemme» være med å påvirke den nye designen, ved å be om respons på sosiale medier. De mottok nesten 40 000 svar, der den ene halvparten fortrakk den gamle julenissen, mens den andre halvparten likte den nye.
Tok den gamle julenissen tilbake
I 2014 bestemte TINE seg for å relansere den gamle julenissen fra 90-tallet på julekartongene. Men siden halvparten av forbrukerne likte den «nye» julenissen fra 2010, ville de at alle skulle bli fornøyd med den nye kartongen.
Derfor ble designen fra 90-tallet oppgradert. Med bedre trykkemuligheter så tegningene mer oppdaterte ut, men det var ingen tvil om at dette var den originale julenissen fra 1990, som var elsket av barn over hele Norge.
Mange av forbrukerne ble selvfølgelig glade for å få tilbake den gamle julemelken og den gamle julenissen fra barndommen. Derfor er julenissen tilbake også på årets kartong. Og ifølge Elotalk vil både julekartongene og den originale julenissen fortsette å komme i årene fremover.