Man tuller ikke med norske julemelkekartonger

PUBLISERT: 7 desember 2015
OPPDATERT: 26 januar


TINE har hatt julemelkekartonger siden 90-tallet. Men de har gjort noen endringer underveis, og noen av disse var langt fra populære hos forbrukerne.

TINE lanserte sin første julenissedekorerte melkekartong på 90-tallet. Disse kartongene ble svært populære for barn i alderen 8-14 år.

50/50-respons
– I 2009 gjorde TINE noen endringer. Julenissen ble slankere og fargen ble litt dusere enn på 90-tallet. Dette skapte en storm av reaksjoner fra unge voksne og barn som vil ha den gamle julenissen tilbake, skriver Elopak i sin juleutgave av Elotalk.

Sosiale medier kokte av forbrukerrespons, så TINE tok hensyn til dette da de planla kartongdesignen til julen 2010. De hyret Donald-tegner Arild Midthun til å tegne en ny serie med julenisser til det årets julemelk.

Med den sterke reaksjonen fra 2009 ferskt i minnet, lot TINE forbrukernes «stemme» være med å påvirke den nye designen, ved å be om respons på sosiale medier. De mottok nesten 40 000 svar, der den ene halvparten fortrakk den gamle julenissen, mens den andre halvparten likte den nye.

Tok den gamle julenissen tilbake
I 2014 bestemte TINE seg for å relansere den gamle julenissen fra 90-tallet på julekartongene. Men siden halvparten av forbrukerne likte den «nye» julenissen fra 2010, ville de at alle skulle bli fornøyd med den nye kartongen.

Derfor ble designen fra 90-tallet oppgradert. Med bedre trykkemuligheter så tegningene mer oppdaterte ut, men det var ingen tvil om at dette var den originale julenissen fra 1990, som var elsket av barn over hele Norge.

Mange av forbrukerne ble selvfølgelig glade for å få tilbake den gamle julemelken og den gamle julenissen fra barndommen. Derfor er julenissen tilbake også på årets kartong. Og ifølge Elotalk vil både julekartongene og den originale julenissen fortsette å komme i årene fremover.

 

 

 

Les mer

Første yoghurtbeger med matgodkjent resirkulert polystyren

INEOS Styrolution lanserer yoghurtbeger med mekanisk resirkulert polystyren som et resultat av samarbeid mellom flere partnere i verdikjeden. Milepælen ble oppnådd gjennom samarbeid mellom flere partnere langs verdikjeden. Det kalles en game changer.
Yoghurt-cupsx

Mars reduserer emballasjeplasten med digital simuleringsløsning

Mars' bruk av Ansys simuleringsløsning har redusert mengden av plast som Mars kjøper inn for testing med cirka 246 tonn og har potensial til å redusere utviklingstiden med opptil 40 prosent.
Bilde: Mars

Papirsperre fikk pris i bærekraftkonkurranse

Tetra Pak har blitt tildelt "Resource Efficiency"-prisen på Sustainable Packaging News Awards 2024, for sin papirbaserte innovasjon innen barrierematerialer.
Mimosa_choco_3d-strawsx

EUBP: ”Bioplast en nøkkelfaktor for å oppfylle PPWR-forordningen”

Bioplast vil få økende betydning i fremtiden med innføringen av EUs emballasje- og emballasjeavfallsforordning (PPWR). Det mener organisasjonen European Bioplastics (EUBP) og deres administrerende direktør Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Siste nytt

Første yoghurtbeger med matgodkjent resirkulert polystyren

INEOS Styrolution lanserer yoghurtbeger med mekanisk resirkulert polystyren som et resultat av samarbeid mellom flere partnere i verdikjeden. Milepælen ble oppnådd gjennom samarbeid mellom flere partnere langs verdikjeden. Det kalles en game changer.
Yoghurt-cupsx

Mars reduserer emballasjeplasten med digital simuleringsløsning

Mars' bruk av Ansys simuleringsløsning har redusert mengden av plast som Mars kjøper inn for testing med cirka 246 tonn og har potensial til å redusere utviklingstiden med opptil 40 prosent.
Bilde: Mars

Papirsperre fikk pris i bærekraftkonkurranse

Tetra Pak har blitt tildelt "Resource Efficiency"-prisen på Sustainable Packaging News Awards 2024, for sin papirbaserte innovasjon innen barrierematerialer.
Mimosa_choco_3d-strawsx

EUBP: ”Bioplast en nøkkelfaktor for å oppfylle PPWR-forordningen”

Bioplast vil få økende betydning i fremtiden med innføringen av EUs emballasje- og emballasjeavfallsforordning (PPWR). Det mener organisasjonen European Bioplastics (EUBP) og deres administrerende direktør Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx