Enkle emballasjeinnovasjoner som er kundesentrerte og gir merverdi, krever ofte små modifiseringer i eksisterende løsninger og skaper merkevarelojalitet.
Det mener analyseselskapet GlobalData, som i sin forskningsrapport «Pack-Track Seize+Adapt Case Study: Wider opportunitues for an easy-tilt jar» har brukt emballasjeverktøyet Pack-Track til å vurdere en plastkrukke som kan legges på siden.
Emballasje for strøsukker
Plastkrukken brukes nå i India til raffinert sukker fra EID Parry, og GlobalData mener at den kan inspirere til innovasjon på tvers av flere kategorier. Det at krukken kan tiltes og ligge på siden, gir forbrukerne enklere tilgang til innholdet.
Den brede halsen gjør det lett å komme inn i krukken med en skje eller eventuelt hele hånden. I tillegg til den funksjonelle designen, kan krukken tilpasses forskjellige forbrukerbehov og brukes til andre husholdningsprodukter.
Konseptet med en krukke som kan legges på siden kan brukes til forskjellige matvarer, husholdningsprodukter, personlig pleie, dyrefor og legemidler.
Pawel Urban, som er emballasjeanalytiker for Pack-Track-verktøyet på GlobalData forklarer:
– En enkel modifikasjon på den omfangsrike og ganske tunge emballasjen gjør den enklere å håndtere. Et rundt, flatt område nederst på krukken gjør at den kan legges på siden.
– Denne rimelige modifiseringen gjør den mer presentabel og gir enkel tilgang med skje, målebeger eller hele hånden.
Designerne har valgt en klar krukke med minimal etikett, noe som gir klart innsyn til innholdet, slik at man slipper å åpne krukken for å sjekke kvalitet og mengde. Emballasjen er også bærekraftig ved at den inviterer til gjenbruk i stedet for å kastes etter bruk.