– Vi seiler i medvind, og det er en posisjon vi akter å opprettholde, sier Kai Gunnar Herseth, gründer av Lexit Group som nå omsetter for nesten 400 millioner kroner.
I 1993 ble Strekkodesystemer etablert. Selskapet omsatte den gang for 3,9 millioner kroner og hadde to medarbeidere. I 2018 har selskapet 120 medarbeidere i Norge, Sverige og Danmark og omsetter på konsernnivå for 390 millioner kroner.
– Den formidable veksten skyldes dyp faglig kunnskap og dyktige medarbeidere som kan sitt fag til fingerspissene. Vi har posisjonert oss på alle våre fagområder fra etiketter, etiketteringsmaskiner, datafangst, Point of Sales (POS), service, software og konsulenttjenester, påpeker Herseth.
Utfordrende og spennende å etablere et nytt selskap
– Den første dagen hadde vi verken ordreblokk, pc, kulepenn eller kontorplass. Men med et sterkt pågangsmot og en åpen telefonlinje, klarte vi å knytte til oss de første kundene.
Navnet på selskapet ble Strekkodesystemer, og det var ikke tilfeldig valgt. På 90-tallet skulle de fleste norske bedrifter ha strekkoder. Med tiden ble det behov for å endre firmanavnet, og i 2001 endret selskapet navn til Lex IT, som senere ble til Lexit Group.
– Navnet var lett å huske og gjorde det enkelt å løsrive oss fra en ren strekkodeleverandør til å omfavne flere sentrale IKT-områder, som i dag er selskapets bærebjelke. I kjølvannet av denne prosessen ble det etablert distribusjons- og forhandlernettverk over hele Norge. De selger i dag våre produkter til sine kunder, forteller Herseth.
Vekst med skreddersydde totalløsninger
Frem til i dag har veksten for Lexit Group gått i ekspressfart. Foruten Norge leverer selskapet sine produkter og løsninger i Sverige og Danmark.
– Fra oss får kundene produkter som de kan leve med i mange år fremover, sier Herseth. – Vi har knyttet til oss anerkjente produsenter og leverandører fra hele verden. Kvalitetsprodukter i kombinasjon med godt kvalifiserte medarbeidere, har vært nøkkelen til suksess.
Lexit Group har levert sine løsninger til store dagligvaregrossister, næringsmiddelbedrifter, sykehus og transportselskaper. Selskapet har alltid vært store på hardware men med en egen softwareavdeling skreddersys applikasjoner tilpasset kundenes ønsker og behov.
– Software har i dag fått en mer sentral plass i virksomheten. Vi bygger kunnskap rundt hva kundene trenger slik at de kan effektivisere driften med state of the art software som fungerer optimalt sammen med vår hardware, understreker han.
Avansert etikettproduksjon
Etikettfabrikken i Mölnlycke Göteborg har Skandinavias mest avanserte etikettproduksjon. Kundene kan følge med på produksjonen via Lexit Groups egenutviklede skyløsning.
– Det gir kundene full produksjonsoversikt slik at de kan foreta nødvendige endringer underveis, sier Herseth. – En etikett er ikke lengre en etikett. Det er et dokument som inneholder opplysninger om alt fra allergener og strekkodemerking til priser, med mer.
Med skytjenesten kan kundene foreta raske endringer og dra ut det siste bildet av etiketten ned i produksjonslinjen der den automatisk påføres riktig produkt. – Vi forenkler kundenes hverdag med en sømløs produksjon via vår skytjeneste. Dermed skaper vi digitalisert produksjonsflyt.
Skytjeneste på alle softwareapplikasjoner
Lexit Group tilbyr nå en skytjeneste på alle sine softwareapplikasjoner slik at kundene slipper å installere programvare på egen server.
– Pålogging skjer i vår skytjeneste der lagertelling, plukk, ekspedering og merking lagres. Mange av våre kunder er midt inne i en digitaliseringsprosess. Hos oss får de nødvendig hjelp og assistanse til å effektivisere virksomheten med moderne dataløsninger.
– Vi er digitaliserte i alt vi gjør fra ordre, faktura, plukk og ned på produksjonsnivå, avslutter Herseth.
Eventyrlig vekst på etiketter
Etikettavdelingen ble etablert i 1997 og har hatt en eventyrlig vekst frem til i dag. – Frem til 2004 solgte vi etiketter til kunder fra andre trykkerier, men valgte da å etablere vårt eget trykkeri i Frölunda i Göteborg, sier Jostein Sæter, leder i etikettavdelingen.
I 2008 bygde Lexit Group helt ny etikettfabrikk i Mölnlycke på 3500 kvm, som ble utvidet med ytterligere 3 500 kvm i oktober 2017. Fabrikken i Sverige har 55 medarbeidere som kun arbeider med etiketter.
– Med den nye trykkteknologien Digital Flexo får vi mer ut per presse slik at innstillingstider krympes ned til et minimum. Digital Flexo har lav innstillingstid og høy trykkvalitet på etikettene, sier Jostein Sæter.
Han sier at etikettavdelingen har den tetteste kontakten med kunden, og at målsettingen er å skape merverdi for alle forretningsområder i Lexit Group, fra maskinsalg og softwareløsninger til etiketter.
– På denne måten får vi større kontroll på kundens valg av systemer og løsninger. Våre etiketter gir kundene stor merverdi fordi vi har stålkontroll på alle digitale etikettoriginaler.
Teknologi tilpasset kundens behov
For seks år siden etablerte Lexit et eget design- og onlinesenter som drives som en skytjeneste. Her kan kunder bestille og godkjenne etikettoriginaler og få tilgang til dem 24 timer i døgnet.
– For oss ble det et kjempeløft å ha full kontroll på alle kundevariantene. Før måtte vi bla manuelt i permer for repro og design. Det slipper vi i det nye systemet hvor etiketthåndteringen nå er digitalisert.
– Kunde kan sende oss et XL-ark på for eksempel 500 jordbærvarianter. Når vi mottar XL-arket er alle maler ferdig utarbeidet. Vi henter ut parameterne som skal endres og klargjør originalene. Vi kjører 300-400 korrekturer i løpet av en natt, som kunde godkjenner uten at noen medarbeidere fysisk har berørt dem.
Ser beholdningen i etikettlageret
Andre kunder har kanskje tatt i bruk en ny lagerløsning, som ligger oppe i skyen der de kan skanne inn og ut etiketter. Her kan selgerne gå inn på kundens lager, se hvor mange etiketter de har igjen, hente ut bestillingsforslag som sendes til kunden.
– Er for eksempel etikettlageret i ferd med å gå tomt, gjør vi dem oppmerksom på at de bør bestille nye. Alle operasjonene skjer helautomatisk. Kommer kundene med et bestillingsforslag går det rett inn i vårt produksjonssystem som er i skyen.
– Det gir kunden full oversikt over hvor etiketten er i løypa. Vi er i forkant av utviklingen, tar i bruk ny teknologi tilpasset kundenes behov, effektiviserer produksjonen og kutter kundens kostnader, forteller Sæter.
En viktig bærebjelke
Service og support har alltid vært en viktig bærebjelke for Lexit Group, som kaller dette motoren i virksomheten. Serviceavdelingen har i dag 17 ansatte og oppdragene styres i et egenutviklet supportsystem
– For kundene er det viktig å ha en partner som har god produktkunnskap, høy leveringspresisjon og som de kan stole fult og helt på, sier daglig leder Lasse Eriksen.
– Vi har alltid hatt en sterk serviceforankring. De siste to årene har vi sertifisert teknikerne på hele vår produktportefølje fra våre leverandører. Det gjør oss i stand til å reparere defekt utstyr raskt i eget hus.
Han legger til at Lexit Group nå har utvidet hele første etasje til teknisk avdeling. – Det gir oss bedre armslag til å påta oss større kundeoppdrag og klargjøre deres produkter. Flere og flere av våre kunder verdsetter dette.