
I forbindelse med ACT Logimarks arrangement 18. september ble det holdt et fagseminar med interessante temaer. I en serie artikler tar vi for oss noen av foredragene og oppsummerer hva vi lærte.
Det første foredraget handlet om kunstig intelligens (KI) i norsk vareproduksjon og ble holdt av Torbjørn Leirmo, som til daglig jobber som forsker i Sintef Industri.
Visjonen for å bruke KI i vareproduksjon er at teknologien skal gi oss et bedre samfunn. Det er en todelt definisjon på dette, konkurransekraft og samfunnsnytte. Bruken av KI kan ha noe å si for områder som digitalisering, bærekraft og produktivitet.
Fra Industri 1.0 til Industri 5.0
Leirmo viste til de fire industrielle revolusjonene, som startet med «Industri 1.0» da dampmotoren ble oppfunnet og gjorde sitt inntog i fabrikkene, «Industri 2.0» med elektrisitet og masseproduksjon, «Industri 3.0» da datamaskiner og automasjon kom, og «Industri 4.0» med cyber-fysiske systemer og autonome prosesser som går av seg selv uten menneskelig håndtering. Med KI trer vi inn i «Industri 5.0» som er menneskesentrert, det vil si avlasting, brukertilpasning og generativ KI for språk og kommunikasjon.
Potensialet til KI
Videre kan KI og maskinlæring settes til å gjenkjenne mønstre og derfor oppdage feilproduserte varer og objekter, noe som gir fleksible systemer og modeller som også skal kunne overføres fra en vare til en annen eller til et annet område.
Leirmo mente at det KI kan brukes til innen vareproduksjon er slikt som å forutsi kvaliteten, optimalisering av produksjonsprosesser, energi og ressurser, automatisering, produksjonsplanlegging, økt fleksibilitet og mye mer.
Grunnlaget for å kunne skreddersy en KI-modell er å samle inn og sikre data fra dagens situasjon, intervjue dagens brukere som gjerne kan peke på utfordringer og eventuelle flaskehalser ved dagens produksjonsmetoder, se ting også fra andre perspektiver og tilpasse verktøyet etter hva man ønsker å oppnå. Så er det testing og utprøving, modifisering osv som også kan ta tid.
Kommersielle løsninger
Allerede finnes det flere «ut-av-boksen»-løsninger som maskinsyn for kameraovervåking som kan inspisere og oppdage defekter, feil og mangler og intelligent prosessovervåkning for prosesskontroll. KI brukes også til prediktivt vedlikehold – systemer som for eksempel kan brukes til å forutsi når en slitedel trenger å skiftes ut – før den faktisk bryter sammen.
Leirmo spår at det i fremtiden vil komme flere slike kommersielle løsninger. Det vil bli tilgjengeliggjort flere og bedre løsninger for å avlaste mennesker, også fra administrative oppgaver. KI-systemene vil være mer transparente og det allerede sterke fokuset på informasjonssikkerhet ved KI-bruken, særlig i industrien vil forsterkes ytterligere. Nye forretningsmodeller som utnytter KI generelt og generativ KI spesielt ligger også i nær fremtid, mener Leirmo.