Kunstig intelligens gir jevnere kvalitet hos Metsä Board Kemi

PUBLISERT: 16 september 2020
OPPDATERT: 26 januar

Metsä Board Kemi benytter kunstig intelligens for å få jevnest mulig kvalitet på lineren til kundens bølgepapplinje.

Metsä Board tatt i bruk kunstig intelligens ved fabrikken i Kemi for å forbedre kjørbarheten på hvit kraftliner på en kundes bølgepapplinje.

Prosjektet med kunstig intelligens gjøres i samarbeid med bølgepapprodusenten DS Smith. Analyseløsninger og teknologi leveres av Valmet, som er en ledende global utvikler og produsent av prosessteknologi, automatisering og tjenester for masse-, papir- og energibransjene.

Kontinuerlig utvikling

– Vi jobber med kontinuerlig utvikling av kvaliteten på vår kartong og linere. Under produksjonen er det flere kvalitetsparametere som må balanseres mot hverandre. Med data direkte fra kundens konvertingslinjer, kan vi finne den beste kombinasjonen, sier Ari Kiviranta, SVP Development i Metsä Board.

– Dessuten kan vi følge leverandørkjedens påvirkning på kvalitetsegenskapene, for eksempel linerens fuktgehalt under transporten.

Vil bruke AI ved flere produksjonslinjer

I fjor begynte Metsä Board Kyro å bruke kunstig intelligens (AI) i kvalitetsstyringen av sin falsekartongmaskin. Metsä Board fortsetter å undersøke forskjellige muligheter for å ta i bruk kunstig intelligens i andre produksjonslinjer.

Metsä Board inngår i Metsä Group og er en europeisk ledende produsent av premium kartong fra jomfruelig fiber.

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red