Kunnskap fra Breadpack kan redusere brødsvinn

PUBLISERT: 5 august 2018
OPPDATERT: 26 januar
|

Forskerne Sofie Østergaard fra Cernova og Ole Jørgen Hanssen i Østfoldforskning har skrevet en vitenskapelig artikkel basert på resultatene i Breadpack-prosjektet.

Kunnskap fra Breadpack-prosjektet kan brukes av aktører som utvikler matprodukter og emballasje til å redusere kasting av ferske brødvarer. 

Viktige funn
Forskerne  mener at funnene i studien er viktige for aktører som jobber med utvikling av emballasje og produkter i næringsmiddelindustrien.

 – For disse aktørene vil kunnskapen gjøre det mulig å iverksette effektive tiltak ovenfor ulike forbrukergrupper med mål om å minimere at ferskt brød kastes, skriver Østergaard og Hanssen.

Det finnes få vitenskapelige artikler som omhandler emballasje av ferskt brød og forbrukernes preferanser knyttet til emballasje og opplevelse av kvalitet på brød som skal oppbevares. 

Hovedårsaker til brødkasting identifisert
Østergaard og Hanssen har i den nye artikkelen identifisert og analysert hovedårsakene til at det kastes en betydelig mengde ferskt brød i Norge hver uke. 

Det primære med studien har vært å få ny kunnskap og forståelse for forbrukeratferd ved å sammenligne forbrukere som rapporterer at de ikke kaster ferskt brød, sammenlignet med forbrukere som oppgir at de kaster mer enn gjennomsnittet mengde ferskt brød ukentlig.

«Storkasterne» er typisk unge familier med 3-4 personer i husholdningen, som kjøper brød hyppig og i relativt store mengder. De er langt dårligere til å ta vare på brødet i hjemmet, fryser sjelden ned brød og bruker i liten grad brødrister for å «friske opp» gammelt brød. 

Ganske stor betalingsvilje
En stor gruppe forbrukere oppfatter heller ikke at den originale emballasjen er god nok til å bevare kvaliteten på ferskt brød og ompakker brødet enten i butikk eller hjemme. 

Betalingsvilligheten for ny og bedre emballasje er ganske stor hos de som kaster mye brød, og de er positive til ny emballasje som kan bevare ferskheten av brødet bedre.

Breadpack-prosjektet har vært finansiert av BioNær-programmet i Forskningsrådet. 

Artikkelen kan lastes ned i sin helhet i på Emballasjeforeningens nettside.

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red