Den siste forbrukerundersøkelsen Trend Tracker Survey 2023 fra Two Sides Europe viser at forbrukere foretrekker papirbasert emballasje.
Undersøkelsen forsøker å klargjøre forbrukernes endrede holdninger til trykk, papir, papirbasert emballasje og mykpapirprodukter. Undersøkelsen henvendte seg til mer enn 10 000 forbrukere i 16 land over hele verden, fra Sør-Amerika og USA til Sør-Afrika og Europa, og er en vurdering av forbrukernes holdninger til og tanker om papirindustrien og dens produkter.
Ettersom antallet forbrukere som kjøper varer på nett fortsetter å øke, øker bevisstheten rundt valg av emballasje og miljøpåvirkningen fra emballasjematerialet. Resultatene fra 2023-undersøkelsen viser at stadig flere forbrukere mener at papirbasert emballasje er bedre for miljøet enn all annen emballasje.
Papir – det prioriterte og bærekraftige emballasjevalget
Emballasje er ekstremt viktig for kjøpsbeslutningen da den inneholder viktig produktinformasjon og brukes til å bevare, beskytte og øke produktkvaliteten. Emballasje kommer i mange forskjellige former, og emballasjeindustrien møter stadig kravene fra forbrukere og verdikjeder med nye innovasjoner.
Forbrukerne ble bedt om å velge hvilket emballasjemateriale de foretrekker basert på ulike miljøfaktorer, utseende og fysiske egenskaper. De ulike emballasjematerialene var papir/papp, plast, glass og metall. Undersøkelsen viste at papir/papp ble favorisert for 10 av totalt 15 egenskaper. Papir/papp rangert høyest for miljøfaktorer som komposterbart hjemme (76 prosent), bedre for miljøet (55 prosent) og lettere å resirkulere (49 prosent).
Forbrukerne har rett når de tror at papir er lettere å resirkulere. I Europa blir 82 prosent av papiremballasjen resirkulert, som er den høyeste gjenvinningsgraden for alle emballasjematerialer. Glass har en gjenvinningsgrad på 76 prosent, metall 76 prosent og plast kun 38 prosent. (Eurostat, 2020)
Ser man på de ulike typene bæreposer som er tilgjengelig, mener forbrukerne at papirposer er best egnet for kompostering (64 prosent) og resirkulering (55 prosent), og at de er laget av fornybare materialer (38 prosent).
Reduser ikke-resirkulerbar emballasje – hvem har ansvaret?
Ettersom forbrukere, bedrifter og myndigheter søker nye måter å redusere avfall og skape en mer bærekraftig, sirkulær økonomi, har bruken av ikke-resirkulerbar engangsemballasje og dens påvirkning på miljøet kommet i søkelyset.
Undersøkelsen fant at forbrukerne mener at myndighetene må gjøre mer for å redusere bruken av engangs, ikke-resirkulerbar emballasje. Da forbrukerne ble bedt om å vurdere hvem de mener har størst ansvar for å redusere bruken av ikke-resirkulerbar emballasje, sa 39 prosent at staten og lokale myndigheter har det største ansvaret. Det er en stor endring i forbrukernes holdninger sammenlignet med 2021, da 33 prosent av dem mente at individet (dine personlige valg) var mest ansvarlig. Når det er sagt, er det fortsatt 19 prosent av forbrukerne som mener at den enkelte har et ansvar for å redusere mengden ikke-resirkulerbar engangsemballasje.
Forbrukere er klar over hvilken innvirkning emballasje har på planeten vår og krever i økende grad at myndigheter, merkevareeiere og forhandlere gjør mer for å sikre at emballasje kan resirkuleres i stor skala.
Om Two Sides undersøkelse Trend Tracker
I januar 2023 ble en global studie som involverte 10 250 forbrukere utført av det internasjonale forskningsselskapet Toluna på vegne av Two Sides.
Nasjonale undersøkelser ble utført i Argentina (400), Brasil (1000), Chile (350), Paraguay (200), Sør-Afrika (500), USA (1000) og i Europa Østerrike (500), Belgia (600), Danmark ( 500), Finland (350), Frankrike (1000), Tyskland (1000), Italia (1000), Norge (350), Sverige (500) og Storbritannia (1000).
Undersøkelsen gjennomføres annethvert år for å undersøke og forstå forbrukernes preferanser, erfaringer og holdninger til trykk, papir og papiremballasje.
Two Sides er en ideell organisasjon som globalt fremmer trykk-, papir- og papiremballasje for deres unike bærekraft og egenskaper. Two Sides medlemmer dekker hele verdikjeden for trykk, papir og emballasje som skogbruk, tremasse, papir, emballasje, blekk og kjemikalier, etterbehandling, publisering, trykking, konvolutter og distribusjonsoperatører.
Love Paper er en global kampanje som fremhever de bærekraftige og attraktive egenskapene til trykk-, papir- og papiremballasje. Kampanjen, drevet av Two Sides, har som mål å formidle alle de positive sidene ved trykk-, papir- og papiremballasje til forbrukere over hele verden, fra miljøfordelene til potensialet for å øke mental velvære, læring og kreativitet.