Det er oss forbrukere som driver utviklingen av ny, bærekraftig, emballasje og plastemballasje er ille ute, ifølge en undersøkelse fra Tetra Pak.
Tre av de fem beste bærekraftsforpliktelsene fra selskaper involverer plastreduksjon, og syttisju prosent av dem uttrykker en vilje til å akseptere kostnadene ved å implementere bærekraftig praksis. Alt i et forsøk på å møte forbrukernes krav om bærekraft – hoveddriveren for å ta opp miljøspørsmål.
Dagens mat- og drikkevarevirksomheter (F&B) er klar til å minimalisere plast som et foretrukket emballasjemateriale, ettersom nyere forskning har avslørt at tre av de fem beste forpliktelsene gjort av bedriftsledere for å møte bærekraftsutfordringer inkluderer å redusere plastbruken. Tetra Paks undersøkelse spurte om F&B-produsenters holdninger til bærekraft, nå og om fem år.
Forbrukerkrav
Halvparten av de undersøkte selskapene identifiserte forbrukernes etterspørsel som den primære katalysatoren bak implementeringen av nye bærekraftige løsninger på produksjons- og prosessarenaen. Dette gjenspeiler stemningen som ble funnet i en egen Tetra Pak-forbrukerundersøkelse om emballasje. Den fant at intensjon om å kjøpe hos nesten tre av fire respondenter (syttifire prosent) ville øke hvis en merkevare snakket om miljøspørsmål, mens 42 prosent mener at «miljøvennlig emballasje» rettferdiggjør en høyere pris, noe som gir industrien et betryggende argument for å ta i bruk en forretningsmodell som reduserer miljøpåvirkningen.
Syttisju prosent av selskapene uttrykte vilje til å akseptere kostnadsrelaterte avveininger knyttet til implementering av bærekraftige produksjons- og prosesseringsløsninger til tross for at industrien står overfor pågående makroøkonomiske utfordringer. Denne innsikten følger COP28, der mange interessenter i privat sektor har forpliktet seg til bærekraftsmål og -initiativer.
Nådde et vendepunkt
Bedriftsfokus på miljøpåvirkning ser ut til å ha nådd et vippepunkt, med det haster med å innføre praksis som reduserer karbondioksidutslippene i verdens matsystem som er spådd å øke med ti prosent i løpet av de neste fem årene, fra 49 til 59 prosent . På spørsmål om hvordan emballasje- og prosessleverandører kan bidra, identifiserte sekstifem prosent av selskapene viktigheten av ny produktutvikling, noe som bekrefter den kritiske rollen som innovasjon spiller i den globale kampen mot klimaendringer, bemerker Tetra Pak.