Konsumentene katalysator for nye bærekraftige emballasjeløsninger

PUBLISERT: 17 april 2024
OPPDATERT: 17 april
Forbrukerne kontrollerer emballasjeutviklingen ifølge Tetra Paks undersøkelse. Foto: Unsplash

Det er oss forbrukere som driver utviklingen av ny, bærekraftig, emballasje og plastemballasje er ille ute, ifølge en undersøkelse fra Tetra Pak.

Tre av de fem beste bærekraftsforpliktelsene fra selskaper involverer plastreduksjon, og syttisju prosent av dem uttrykker en vilje til å akseptere kostnadene ved å implementere bærekraftig praksis. Alt i et forsøk på å møte forbrukernes krav om bærekraft – hoveddriveren for å ta opp miljøspørsmål.

Dagens mat- og drikkevarevirksomheter (F&B) er klar til å minimalisere plast som et foretrukket emballasjemateriale, ettersom nyere forskning har avslørt at tre av de fem beste forpliktelsene gjort av bedriftsledere for å møte bærekraftsutfordringer inkluderer å redusere plastbruken. Tetra Paks undersøkelse spurte om F&B-produsenters holdninger til bærekraft, nå og om fem år.

Forbrukerkrav

Halvparten av de undersøkte selskapene identifiserte forbrukernes etterspørsel som den primære katalysatoren bak implementeringen av nye bærekraftige løsninger på produksjons- og prosessarenaen. Dette gjenspeiler stemningen som ble funnet i en egen Tetra Pak-forbrukerundersøkelse om emballasje. Den fant at intensjon om å kjøpe hos nesten tre av fire respondenter (syttifire prosent) ville øke hvis en merkevare snakket om miljøspørsmål, mens 42 prosent mener at «miljøvennlig emballasje» rettferdiggjør en høyere pris, noe som gir industrien et betryggende argument for å ta i bruk en forretningsmodell som reduserer miljøpåvirkningen.

Syttisju prosent av selskapene uttrykte vilje til å akseptere kostnadsrelaterte avveininger knyttet til implementering av bærekraftige produksjons- og prosesseringsløsninger til tross for at industrien står overfor pågående makroøkonomiske utfordringer. Denne innsikten følger COP28, der mange interessenter i privat sektor har forpliktet seg til bærekraftsmål og -initiativer.

Nådde et vendepunkt

Bedriftsfokus på miljøpåvirkning ser ut til å ha nådd et vippepunkt, med det haster med å innføre praksis som reduserer karbondioksidutslippene i verdens matsystem som er spådd å øke med ti prosent i løpet av de neste fem årene, fra 49 til 59 prosent . På spørsmål om hvordan emballasje- og prosessleverandører kan bidra, identifiserte sekstifem prosent av selskapene viktigheten av ny produktutvikling, noe som bekrefter den kritiske rollen som innovasjon spiller i den globale kampen mot klimaendringer, bemerker Tetra Pak.

Les mer

Klokken tikker for emballasjefirmaene om man skal klare EUDR til årsskiftet

Nedtellingen fortsetter mot 30. desember 2024, da de fleste bedrifter som er basert i EU eller som leverer varer til EU, må overholde EUs nye avskogingsforordning (EUDR). Det vil stille store krav til for eksempel produsenter av papir, papp og emballasje.
johannes-plenio-1vzLW-ihJaM-unsplashx

Utfordringer ved testing av nye biobaserte materialer i kontakt med mat

Bedrifter som utvikler nye biomaterialer bør huske på at materialer laget av biobaserte råvarer krever minst like mye materialtesting som tradisjonell plast, ofte enda mer. Dette er skrevet av Niko Markkinen, ekspert på testing av matemballasje ved Measurlabs i Finland.
markkinen

Er denne drikkevareemballasjen en game-changer som ryster de store selskapene?

15. mai var deler av emballasjepressen samlet i Amsterdam for å være med på lanseringen av en helt ny emballasjeløsning som selskapet bak pressekonferansen, Zotefoams, mener er en "game changer". Skulle de store produsentene av flytende kartongemballasje, Tetra Pak, Elopak og SIG Combibloc, føle seg truet?
rezorce

Fremtidssikker og bærekraftig løsning for transport av stablede kartonger

PepsiCo produserer potetchips i Broek op Langedijk i Nederland. For transport trengte selskapet et nytt system som pålitelig skulle forhindre at kartonger stablet på paller sklir. Selskapet valgte Nordsons smeltelimteknologi, som har redusert limkostnadene og antallet kundeklager drastisk.
Nordson-PepsioCo-MiniBlue-Modul-spray-applicationx

Siste nytt

Klokken tikker for emballasjefirmaene om man skal klare EUDR til årsskiftet

Nedtellingen fortsetter mot 30. desember 2024, da de fleste bedrifter som er basert i EU eller som leverer varer til EU, må overholde EUs nye avskogingsforordning (EUDR). Det vil stille store krav til for eksempel produsenter av papir, papp og emballasje.
johannes-plenio-1vzLW-ihJaM-unsplashx

Utfordringer ved testing av nye biobaserte materialer i kontakt med mat

Bedrifter som utvikler nye biomaterialer bør huske på at materialer laget av biobaserte råvarer krever minst like mye materialtesting som tradisjonell plast, ofte enda mer. Dette er skrevet av Niko Markkinen, ekspert på testing av matemballasje ved Measurlabs i Finland.
markkinen

Er denne drikkevareemballasjen en game-changer som ryster de store selskapene?

15. mai var deler av emballasjepressen samlet i Amsterdam for å være med på lanseringen av en helt ny emballasjeløsning som selskapet bak pressekonferansen, Zotefoams, mener er en "game changer". Skulle de store produsentene av flytende kartongemballasje, Tetra Pak, Elopak og SIG Combibloc, føle seg truet?
rezorce

Fremtidssikker og bærekraftig løsning for transport av stablede kartonger

PepsiCo produserer potetchips i Broek op Langedijk i Nederland. For transport trengte selskapet et nytt system som pålitelig skulle forhindre at kartonger stablet på paller sklir. Selskapet valgte Nordsons smeltelimteknologi, som har redusert limkostnadene og antallet kundeklager drastisk.
Nordson-PepsioCo-MiniBlue-Modul-spray-applicationx