Konsumentene katalysator for nye bærekraftige emballasjeløsninger

PUBLISERT: 17 april 2024
OPPDATERT: 17 april
Forbrukerne kontrollerer emballasjeutviklingen ifølge Tetra Paks undersøkelse. Foto: Unsplash

Det er oss forbrukere som driver utviklingen av ny, bærekraftig, emballasje og plastemballasje er ille ute, ifølge en undersøkelse fra Tetra Pak.

Tre av de fem beste bærekraftsforpliktelsene fra selskaper involverer plastreduksjon, og syttisju prosent av dem uttrykker en vilje til å akseptere kostnadene ved å implementere bærekraftig praksis. Alt i et forsøk på å møte forbrukernes krav om bærekraft – hoveddriveren for å ta opp miljøspørsmål.

Dagens mat- og drikkevarevirksomheter (F&B) er klar til å minimalisere plast som et foretrukket emballasjemateriale, ettersom nyere forskning har avslørt at tre av de fem beste forpliktelsene gjort av bedriftsledere for å møte bærekraftsutfordringer inkluderer å redusere plastbruken. Tetra Paks undersøkelse spurte om F&B-produsenters holdninger til bærekraft, nå og om fem år.

Forbrukerkrav

Halvparten av de undersøkte selskapene identifiserte forbrukernes etterspørsel som den primære katalysatoren bak implementeringen av nye bærekraftige løsninger på produksjons- og prosessarenaen. Dette gjenspeiler stemningen som ble funnet i en egen Tetra Pak-forbrukerundersøkelse om emballasje. Den fant at intensjon om å kjøpe hos nesten tre av fire respondenter (syttifire prosent) ville øke hvis en merkevare snakket om miljøspørsmål, mens 42 prosent mener at «miljøvennlig emballasje» rettferdiggjør en høyere pris, noe som gir industrien et betryggende argument for å ta i bruk en forretningsmodell som reduserer miljøpåvirkningen.

Syttisju prosent av selskapene uttrykte vilje til å akseptere kostnadsrelaterte avveininger knyttet til implementering av bærekraftige produksjons- og prosesseringsløsninger til tross for at industrien står overfor pågående makroøkonomiske utfordringer. Denne innsikten følger COP28, der mange interessenter i privat sektor har forpliktet seg til bærekraftsmål og -initiativer.

Nådde et vendepunkt

Bedriftsfokus på miljøpåvirkning ser ut til å ha nådd et vippepunkt, med det haster med å innføre praksis som reduserer karbondioksidutslippene i verdens matsystem som er spådd å øke med ti prosent i løpet av de neste fem årene, fra 49 til 59 prosent . På spørsmål om hvordan emballasje- og prosessleverandører kan bidra, identifiserte sekstifem prosent av selskapene viktigheten av ny produktutvikling, noe som bekrefter den kritiske rollen som innovasjon spiller i den globale kampen mot klimaendringer, bemerker Tetra Pak.

Les mer

Uro i grafisk bransje når det utdannes for få

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman

Ny ubestrøket kartongkvalitet fra Holmen Iggesund

Invercote Touch er en ny ubestrøket plate fra Holmen Board & Paper. Det er en kvalitet som er utviklet for å møte den økende etterspørselen etter holdbare og visuelt tiltalende emballasjematerialer, samtidig som utskriftsvennligheten opprettholdes.
Igge-touchx

Orkla starter panting av emballasje i Sverige

Orkla Confectionery & Snacks Sverige og Orkla Care Sverige starter et samarbeid med gjenvinnings-appen Bower. Det betyr at forbrukere kan pante sin chipspose fra OLW, tannkremtube fra Jordan og såpepakke fra Family Fresh og få penger tilbake.
OLW-pantx

Vesentlig mindre CO2-utslipp når fossil plast er erstattet med bioplast

En studie som er utført av forskere fra Kina, Storbritannia og Sveits, viser at det skjer betydelig lavere utslipp av karbondioksid når fossil plast erstattes med nedbrytbar bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
Global warming concept

Siste nytt

Heidelberg vil forløse ditt potensial

Det blir verdenspremiere på den nye generasjonen Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen skal muliggjøre autonom trykking også innen emballasjeproduksjon.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Uro i grafisk bransje når det utdannes for få

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman

Ny ubestrøket kartongkvalitet fra Holmen Iggesund

Invercote Touch er en ny ubestrøket plate fra Holmen Board & Paper. Det er en kvalitet som er utviklet for å møte den økende etterspørselen etter holdbare og visuelt tiltalende emballasjematerialer, samtidig som utskriftsvennligheten opprettholdes.
Igge-touchx

Orkla starter panting av emballasje i Sverige

Orkla Confectionery & Snacks Sverige og Orkla Care Sverige starter et samarbeid med gjenvinnings-appen Bower. Det betyr at forbrukere kan pante sin chipspose fra OLW, tannkremtube fra Jordan og såpepakke fra Family Fresh og få penger tilbake.
OLW-pantx