Førsteinntrykket gjelder også i netthandel, mener DS Smith som har utviklet e@box som både er F-pak og D-pak for i en alt-i-ett-løsning for netthandel.
Nettbutikker er åpne 24/7, har et stort utvalg og leverer rett hjem til deg. Stadig oftere skjer leveringen uten transportkostnader og i løpet av en dag. Men det som innebærer en høy servicegrad for kunder som handler på nett, har samtidig stor innvirkning på strukturen i handlekurven.
Ofte er det individuelle produkter som bestilles
Forsendelser av individuelle produkter skjer ofte i standardesker i forskjellige størrelse. Avhengig av produktet inneholder eskene mye luft og mye fyllematerial for å beskytte produktet. Resultatet er høye kostnader for transport, lagring og emballasje.
Dersom merkevareleverandøren har outsourcet pakkingen til en ekstern tjenesteleverandør, fører dette også til ekstra kostnader og innsats, siden produktene må sendes til de leiepakkeren før de kan sendes til kunden.
Patentsøkt netthandelsemballasje
For å strømlinjeforme prosessene og gjør dem mer kostnadseffektive, har emballasje- og display-utviklere hos DS Smith utviklet den patentsøkte e@box, en prototype for individuelle ordre. Løsningen består av transport og produktemballasje i ett stykke.
Eskene fylles med merkevareproduktet direkte hos produsentene. Mens de ligger flatt, blir F-pak og D-pak koblet fast til hverandre, men løfter du dem opp, separeres de. På den måten kan man bygge boks-i-boks-systemer som lett og raskt kan fylles og forsegles fra side eller topp.
Enten det er snakk om hodetelefoner, sko, supporterdrakter, batteridrevet drill eller et kosmetisk gavesett, vil e@Box ha riktig størrelse og styrke for å frakte kvalitetsprodukter hjem til kundene på en sikker måte – uten at det hoper seg opp store mengder emballasjeavfall.
Beskytter også F-pak
F-pak-en er også optimalt beskyttet i dette systemet. Ingen bulker og riper slik at presentasjonen av varemerket ser perfekt når produktet pakkes ut hjemme hos kunden. Ved hjelp av et glidelåssystem kan D-pak-en åpnes enkelt.
Når esken åpnes, glir de to halvdelene fra hverandre og avslører F-pak med trykket varemerkedesign og det etterlengtede produktet. Den originale konstruksjonen sikrer en kjøpsopplevelse som huskes og samtidig gir maksimal bekvemmelighet.
Ved returfrakt skal de to delene i D-pak-en trykkes sammen igjen og forsegles med tape. E@Box er fleksibel når det gjelder dimensjoner og design. Alle størrelser opptil 300 x 400 mm kan realiseres.
Kutter der kostnadene er høyest
– Produksjon og anskaffelse av emballasjematerialer utgjør bare en liten del av de totale kostnadene, sier Volker Quaas, Design & Innovation Manager i DS Smith.
– Transport, bearbeiding og intern logistikk utgjør en mye større andel. Med e@Box starter vi med å optimere emballasjevolumet og redusere kostnader til lagring, pakking og transport.
– Dersom merkevareleverandøren legger vekt på en tilsvarende høykvalitets fremtoning av produktene i netthandel, er e@Box en ideell løsning, sier han.