Klimamerking av mat skal gjøre det lettere å velge riktig

PUBLISERT: 6 mai 2019
OPPDATERT: 26 januar

– Vi ønsker å utfordre oss selv og resten av bransjen og tar derfor initiativet til klimamerking, sier Paul Jordahl, adm.direktør i Orkla Foods Norge.

Siden mange ønsker å spise mer klimavennlig, men synes det er vanskelig å velge, skal klimamerking  av mat gjøre det enklere for oss.

Rundt halvparten av oss ønsker å spise mer klimavennlig. Men vi syns det er vanskelig å finne informasjon om gode klimavalg, viser en ny undersøkelse. For å hjelpe folk å velge riktig, innfører Toro nå en helt ny klimamerking for mat. Merkingen er basert på FNs klimamål.

– Vi ønsker å utfordre oss selv og resten av bransjen. Derfor tar vi initiativet til klimamerking, sier Paul Jordahl, administrerende direktør i Orkla Foods Norge.

– For å gjøre det enklere for forbrukeren å ta klimasmarte valg, har vi utviklet et klimamerke for mat. Dessuten utfordrer dette oss til raskere å redusere våre egne utslipp.

Setter kloden i fare

Global oppvarming som følge av klimagassutslipp setter kloden vår i fare. Årsaken er blant annet mat og matproduksjon, som er en av de største enkeltkildene til utslipp.

– Dette er vår tids kanskje største utfordring, og vi som matprodusent må bidra til å løse den. Middagsmåltidet står for den største delen av utslippet. For oss er det naturlig at Toro skal bidra, sier Jordahl.

Toro står hvert år bak hele 250 millioner middagsporsjoner på norske matbord.

Klimamerket for mat er basert på en klimaskala som er utarbeidet av det svenske forskningsinstituttet RISE.

De fleste ønsker å bidra

To tredeler av befolkningen sier de ønsker å bidra til å redusere klimaavtrykket sitt. Det viser en ny undersøkelse Norstat har utført på vegne av Toro.

Mange har fått med seg at mat og matproduksjon står for store utslipp. Samtidig synes nesten alle at det er vanskelig å finne informasjon om matens klimapåvirkning.

-Dette er funn vi kjenner igjen fra vår forskning, sier Kristin Halvorsen, direktør ved CICERO senter for klimaforskning.

– Folk ønsker å bidra til redde klimaet, men de trenger hjelp. Å endre matvaner er kanskje den enkleste måten hver og en av oss kan være med og gjøre en forskjell. For at dette skal skje, må matbransjen ta et ansvar og hjelpe oss til å ta klimasmarte valg

Merkede produkter kommer til høsten

Det ligger en grundig analyse basert på RISE klimadatabase til grunn for klassifisering av hvert enkelt produkt hvor alle råvarer, emballasje, transport og produksjonsform inngår.

Til høsten vil de første Toro-produktene med klimamerket være å finne i butikken.

Skalaen og merket vil bli gjort tilgjengelig også for andre som ønsker å ta det i bruk.

Les om FNs bærekraftmål.

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot