Kartong fra Stora Enso oppgraderes visuelt

PUBLISERT: 22 februar 2017
OPPDATERT: 26 januar

Ensocoat, som er Stora Ensos kartong for luksusemballasje og grafiske produkter, er videreutviklet med enda bedre hvithet og nyanser i trykkbarheten.

Oppgraderingen kommer til å bidra til et enestående trykkresultat og utmerket ytelse når det gjelder alle teknikker for overflatebehandling, skriver Stora Enso i en pressemelding.

Vil være en foregangsbedrift
– Vårt mål er å være en global foregangsbedrift når det gjelder høykvalitets fiberkartong og førstevalg for våre kunder og varemerkeeiere i premiumsegmentet, sier produktsjef Eva Lundquist i Stora Enso.
– Med denne ambisjonen har vi utviklet vårt fremste flaggskip, kartongproduktet Ensocoat.

Hun forklarer at luksusemballasje ofte er preget eller foliert og har andre spesialeffekter som stiller høye krav til materialet når det gjelder sletthet, hvithet og konverterbarhet.

– Hvithet og lyshet er de viktigste tekniske egenskapene, og vi har også analysert hvithet som en estetisk opplevelse basert på tilbakemeldinger fra kunder og interessenter.

Krevende bruksområder
«Ensocoat by Stora Enso» brukes i krevende grafiske applikasjoner og luksusemballasje for forbrukervarer som kosmetikk, parfyme, champagne, alkoholholdige drikkevarer og sjokolade rundt om i verden.

Siden kartongen er basert på et fornybart material regnes den som et bærekraftig alternativ. Ensocoat tilhører kategorien «homogen helblekt sulfatkartong (SBS – solid bleached surface)», som er den høyeste kvalitetskategorien og produseres av 100 prosent ferskfiber.

Ensocoat kom på markedet på 60-tallet, og er dermed et veletablert varemerke. Nå endres resepten for å gi kartongen enda bedre hvithet og nyanse, noe som bidrar til et enestående trykkresultat og utmerket ytelse med alle teknologier for overflatebehandling.

Den nye kartongkvaliteten lanseres på interpack i Düsseldorf i mai, der Stora Enso holder til på stand 9-B20.

Bli med til interpack med Emballasjeforeningen og Norsk-Tysk handelskammer.

 

 

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors