Ensocoat, som er Stora Ensos kartong for luksusemballasje og grafiske produkter, er videreutviklet med enda bedre hvithet og nyanser i trykkbarheten.
Oppgraderingen kommer til å bidra til et enestående trykkresultat og utmerket ytelse når det gjelder alle teknikker for overflatebehandling, skriver Stora Enso i en pressemelding.
Vil være en foregangsbedrift
– Vårt mål er å være en global foregangsbedrift når det gjelder høykvalitets fiberkartong og førstevalg for våre kunder og varemerkeeiere i premiumsegmentet, sier produktsjef Eva Lundquist i Stora Enso.
– Med denne ambisjonen har vi utviklet vårt fremste flaggskip, kartongproduktet Ensocoat.
Hun forklarer at luksusemballasje ofte er preget eller foliert og har andre spesialeffekter som stiller høye krav til materialet når det gjelder sletthet, hvithet og konverterbarhet.
– Hvithet og lyshet er de viktigste tekniske egenskapene, og vi har også analysert hvithet som en estetisk opplevelse basert på tilbakemeldinger fra kunder og interessenter.
Krevende bruksområder
«Ensocoat by Stora Enso» brukes i krevende grafiske applikasjoner og luksusemballasje for forbrukervarer som kosmetikk, parfyme, champagne, alkoholholdige drikkevarer og sjokolade rundt om i verden.
Siden kartongen er basert på et fornybart material regnes den som et bærekraftig alternativ. Ensocoat tilhører kategorien «homogen helblekt sulfatkartong (SBS – solid bleached surface)», som er den høyeste kvalitetskategorien og produseres av 100 prosent ferskfiber.
Ensocoat kom på markedet på 60-tallet, og er dermed et veletablert varemerke. Nå endres resepten for å gi kartongen enda bedre hvithet og nyanse, noe som bidrar til et enestående trykkresultat og utmerket ytelse med alle teknologier for overflatebehandling.
Den nye kartongkvaliteten lanseres på interpack i Düsseldorf i mai, der Stora Enso holder til på stand 9-B20.
Bli med til interpack med Emballasjeforeningen og Norsk-Tysk handelskammer.