Kaffeprodusenten Löfbergs faser ut fossil plast

PUBLISERT: 28 august 2018
OPPDATERT: 26 januar
|

Den svenske kaffeprodusenten Löfbergs skal fra i høst starte utfasingen av fossil plast i sine kaffeposer og erstatte den med biobasert grønn PE.

– Ved å blande inn grønn PE reduserer vi emballasjens klimapåvirkning med opptil 34 prosent i første omgang. Et viktig skritt på veien mot målet om at vår emballasje kun skal inneholde resirkulerte eller fornybare materialer, sier Eva Eriksson, bærekraftdirektør hos Löfbergs.

Utvikling og testkjøring har pågått i ett år, og nå kjører Löfbergs på for fullt. Produksjonen er i gang, og de første emballasjene med det nye materialet er allerede ute i dagligvarehandelen.

Restprodukter fra sukkerrør
I den nye emballasjen erstattes en del av den fossile plasten med plast som er laget av restprodukter fra sukkerrør. Materialet er gjenvinnbart og har de samme beskyttende egenskaper som fossil plast. Dette er viktig, da kaffe er følsom for lys og oksygen.

– At vi ikke kan erstatte all fossil plast med en gang, skyldes delvis produksjonstekniske utfordringer og delvis at det i dag ikke finnes vekstbaserte alternativer til alle sjikt i emballasjen. Men vi jobber tett med våre leverandører for å finne løsninger på dette, sier Eva Eriksson.

Löfbergs plan er at all emballasje fra selskapet, på samtlige markeder rundt om i verden, skal inneholde plast fra fornybare råvarer. Innen 2030 skal de kun benytte resirkulerte eller fornybare materialer i sin emballasje.

Bærekraft gjennom verdikjeden
Löfbergs jobber med bærekraft i verdikjeden fra bønne til kopp. Mye av arbeidet skjer i landene der kaffebønnene dyrkes og hvor klimapåvirkningen er størst. Men selskapet gjør også mye på hjemmebane, ikke minst når det gjelder emballasje.

For 25 år siden av Löfbergs først med aluminiumfrie kaffeposer. I 2015 lanserte de iskaffe i gjenvinnbar kartongemballasje, og i 2016 lanserte de vekstbasert kapsler til Nespresso-systemet. Nå tar de altså neste skritt og begynner å fase ut fossilplast.

– Vi vil alltid legge vekt på å utvikle så miljø -og klimasmart emballasje som mulig. Mange ganger har vi fått med oss andre i bransjen, noe som naturligvis er bra. Vi er gjerne først med klimasmarte løsninger, men helst aldri sist, sier Eva Eriksson.

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red