
Den svenske kaffeprodusenten Löfbergs skal fra i høst starte utfasingen av fossil plast i sine kaffeposer og erstatte den med biobasert grønn PE.
– Ved å blande inn grønn PE reduserer vi emballasjens klimapåvirkning med opptil 34 prosent i første omgang. Et viktig skritt på veien mot målet om at vår emballasje kun skal inneholde resirkulerte eller fornybare materialer, sier Eva Eriksson, bærekraftdirektør hos Löfbergs.
Utvikling og testkjøring har pågått i ett år, og nå kjører Löfbergs på for fullt. Produksjonen er i gang, og de første emballasjene med det nye materialet er allerede ute i dagligvarehandelen.
Restprodukter fra sukkerrør
I den nye emballasjen erstattes en del av den fossile plasten med plast som er laget av restprodukter fra sukkerrør. Materialet er gjenvinnbart og har de samme beskyttende egenskaper som fossil plast. Dette er viktig, da kaffe er følsom for lys og oksygen.
– At vi ikke kan erstatte all fossil plast med en gang, skyldes delvis produksjonstekniske utfordringer og delvis at det i dag ikke finnes vekstbaserte alternativer til alle sjikt i emballasjen. Men vi jobber tett med våre leverandører for å finne løsninger på dette, sier Eva Eriksson.
Löfbergs plan er at all emballasje fra selskapet, på samtlige markeder rundt om i verden, skal inneholde plast fra fornybare råvarer. Innen 2030 skal de kun benytte resirkulerte eller fornybare materialer i sin emballasje.
Bærekraft gjennom verdikjeden
Löfbergs jobber med bærekraft i verdikjeden fra bønne til kopp. Mye av arbeidet skjer i landene der kaffebønnene dyrkes og hvor klimapåvirkningen er størst. Men selskapet gjør også mye på hjemmebane, ikke minst når det gjelder emballasje.
For 25 år siden av Löfbergs først med aluminiumfrie kaffeposer. I 2015 lanserte de iskaffe i gjenvinnbar kartongemballasje, og i 2016 lanserte de vekstbasert kapsler til Nespresso-systemet. Nå tar de altså neste skritt og begynner å fase ut fossilplast.
– Vi vil alltid legge vekt på å utvikle så miljø -og klimasmart emballasje som mulig. Mange ganger har vi fått med oss andre i bransjen, noe som naturligvis er bra. Vi er gjerne først med klimasmarte løsninger, men helst aldri sist, sier Eva Eriksson.