Jotun leverer solide resultater i 2016

PUBLISERT: 2 juni 2016
OPPDATERT: 26 januar

|

Jotunkonsernet omsatte for 5,48 milliarder kroner og fikk et resultat på 935 millioner kroner i årets første fire måneder. Lavere vekst men fortsatt godt resultat forventes i 2016.

Jotuns driftsinntekter nådde 5,48 milliarder i første tertial i år, opp 4,8 prosent fra samme periode i fjor. Driftsresultatet for perioden er på 935 millioner, opp 20,8 prosent sammenliknet med samme periode i fjor.

– 2016 har begynt bra og vi forventer gode resultater utover året. Decorative Paints har meget god vekst og sterke resultater, og Marine Coatings fortsetter med høy aktivitet, dog med en utflating i veksten, sier konsernsjef i Jotun, Morten Fon.

– Innen Powder og Protective Coatings ser vi derimot en lavere vekst, selv om lønnsomheten fremdeles er god. Alt i alt er vi godt fornøyd med resultatene så langt i år.

Investeringsnivået opprettholdes
Jotun opprettholder sitt høye investeringsnivå. Samlet investeringer i eiendom, anlegg og utstyr og immaterielle eiendeler beløp seg i første tertial 2016 til 323 millioner kroner.

– Investeringene utgjør 6 prosent av våre driftsinntekter, og er i tråd med Jotuns strategiske ambisjoner. Bygging av nye fabrikker i Oman, Filippinene og Myanmar, investeringer i forskning og utvikling, samt bygging av nytt kontorbygg i Sandefjord, utgjør hoveddelen av investeringene, sier Fon.

Fremtidsutsikter
Den underliggende volumveksten så langt i år er på solide ti prosent. Med redusert veksttakt for nybygging av skip, og lav aktivitet innen offshoresektoren, er det forventet at veksten kan avta noe i tiden fremover.

Samtidig knytter det seg forventninger til fortsatt god vekst innen segmentene for dekorative malinger og pulverlakker. Råvareprisene er fremdeles fordelaktige, men er forventet å stige i tiden fremover.

– Vi vil fortsette å dyrke vår organiske vekststrategi. Det er også viktig for oss å opprettholde operasjonell effektivitet, sier Fon.

– Dette gjør vi gjennom å investere i produksjonskapasitet, både i eksisterende og nye markeder. Sist, men ikke minst, handler vår suksess om å videreutvikle oss, både når det gjelder systemer og personell. Innovasjon og kontinuerlig forbedring står derfor sentralt også fremover.

Høydepunkter i T1 2016:
• Fortsatt omsetningsvekst
• Gode resultater i alle segmenter
• Investeringer i Oman, Filippinene og Myanmar

Finansielle nøkkeltall (millioner kroner) T1 2016 T1 2015 Endring
Driftsinntekter 5 483 5 234 4,8 %
Driftsresultat 935 774 20,8 %
Resultat før skatt 918 770 19,2 %
 

 

 

Les mer

New Yorks statsadvokat saksøker PepsiCo for forsøpling

New Yorks Attorney general anla et søksmål for noen uker siden og anklaget PepsiCo for å skade publikum og unnlate å advare forbrukere om miljø- og helsetrusler fra engangsplastemballasjen.
pepsico1x

Fra fossilt til biobasert i belysningsemballasjer

Paptic, Secto Design og Woamy har utviklet en ny løsning for beskyttende emballasje i belysningsindustrien. Den redesignede emballasjen er resirkulerbar og samsvarer med prinsippene for sirkulær økonomi.
SectoDesign-Sectomo-Paptic-2381_newslx

Stilmiks med dopaminkick skal selge nyttig pizza

For å få pizza uten brød til å virke fristende, hyret matprodusenten For Real! Foods inn byrået Pond Design. Med mange års erfaring innen emballasjedesign og identitetsskaping kunne byrået guide pizzaprodusenten til rett vei i fastfood-jungelen. Vi snakket med teamet i Pond Design om designprosessen.
Pond_For-Real-Food_01

Komposterbare ølkrus på Formel 1-finalen

På Formel 1-finalen i Abu Dhabi nylig var Helsingborg-selskapet Gaia Biomaterials ansvarlig for en unik del av arrangementets bærekraftssatsing. Arrangementets 150 000 ølkrus ble laget av selskapets komposterbare plasterstatning Biodolomer.
GAIAxx

Siste nytt

New Yorks statsadvokat saksøker PepsiCo for forsøpling

New Yorks Attorney general anla et søksmål for noen uker siden og anklaget PepsiCo for å skade publikum og unnlate å advare forbrukere om miljø- og helsetrusler fra engangsplastemballasjen.
pepsico1x

Fra fossilt til biobasert i belysningsemballasjer

Paptic, Secto Design og Woamy har utviklet en ny løsning for beskyttende emballasje i belysningsindustrien. Den redesignede emballasjen er resirkulerbar og samsvarer med prinsippene for sirkulær økonomi.
SectoDesign-Sectomo-Paptic-2381_newslx

Stilmiks med dopaminkick skal selge nyttig pizza

For å få pizza uten brød til å virke fristende, hyret matprodusenten For Real! Foods inn byrået Pond Design. Med mange års erfaring innen emballasjedesign og identitetsskaping kunne byrået guide pizzaprodusenten til rett vei i fastfood-jungelen. Vi snakket med teamet i Pond Design om designprosessen.
Pond_For-Real-Food_01

Komposterbare ølkrus på Formel 1-finalen

På Formel 1-finalen i Abu Dhabi nylig var Helsingborg-selskapet Gaia Biomaterials ansvarlig for en unik del av arrangementets bærekraftssatsing. Arrangementets 150 000 ølkrus ble laget av selskapets komposterbare plasterstatning Biodolomer.
GAIAxx