Jotun leverer solide resultater i 2016

PUBLISERT: 2 juni 2016
OPPDATERT: 26 januar

|

Jotunkonsernet omsatte for 5,48 milliarder kroner og fikk et resultat på 935 millioner kroner i årets første fire måneder. Lavere vekst men fortsatt godt resultat forventes i 2016.

Jotuns driftsinntekter nådde 5,48 milliarder i første tertial i år, opp 4,8 prosent fra samme periode i fjor. Driftsresultatet for perioden er på 935 millioner, opp 20,8 prosent sammenliknet med samme periode i fjor.

– 2016 har begynt bra og vi forventer gode resultater utover året. Decorative Paints har meget god vekst og sterke resultater, og Marine Coatings fortsetter med høy aktivitet, dog med en utflating i veksten, sier konsernsjef i Jotun, Morten Fon.

– Innen Powder og Protective Coatings ser vi derimot en lavere vekst, selv om lønnsomheten fremdeles er god. Alt i alt er vi godt fornøyd med resultatene så langt i år.

Investeringsnivået opprettholdes
Jotun opprettholder sitt høye investeringsnivå. Samlet investeringer i eiendom, anlegg og utstyr og immaterielle eiendeler beløp seg i første tertial 2016 til 323 millioner kroner.

– Investeringene utgjør 6 prosent av våre driftsinntekter, og er i tråd med Jotuns strategiske ambisjoner. Bygging av nye fabrikker i Oman, Filippinene og Myanmar, investeringer i forskning og utvikling, samt bygging av nytt kontorbygg i Sandefjord, utgjør hoveddelen av investeringene, sier Fon.

Fremtidsutsikter
Den underliggende volumveksten så langt i år er på solide ti prosent. Med redusert veksttakt for nybygging av skip, og lav aktivitet innen offshoresektoren, er det forventet at veksten kan avta noe i tiden fremover.

Samtidig knytter det seg forventninger til fortsatt god vekst innen segmentene for dekorative malinger og pulverlakker. Råvareprisene er fremdeles fordelaktige, men er forventet å stige i tiden fremover.

– Vi vil fortsette å dyrke vår organiske vekststrategi. Det er også viktig for oss å opprettholde operasjonell effektivitet, sier Fon.

– Dette gjør vi gjennom å investere i produksjonskapasitet, både i eksisterende og nye markeder. Sist, men ikke minst, handler vår suksess om å videreutvikle oss, både når det gjelder systemer og personell. Innovasjon og kontinuerlig forbedring står derfor sentralt også fremover.

Høydepunkter i T1 2016:
• Fortsatt omsetningsvekst
• Gode resultater i alle segmenter
• Investeringer i Oman, Filippinene og Myanmar

Finansielle nøkkeltall (millioner kroner) T1 2016 T1 2015 Endring
Driftsinntekter 5 483 5 234 4,8 %
Driftsresultat 935 774 20,8 %
Resultat før skatt 918 770 19,2 %
 

 

 

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors