I starten av 2021 vil den britiske vin- og brennevinsleverandøren Diageo PLC lansere og teste den velkjente whiskyen Johnnie Walker på papirflaske.
Emballasjen, som skal være verdens første i sitt slag, er produsert utelukkende av papirfiber fra bærekraftig skogbruk og er helt fri for plast.
Blir en test
Papirflasken har den samme firkantede fasongen som den velkjente glassflasken for Johnnie Walker, som er verdens mest solgte whiskymerke. Diageo, som eier varemerket, skriver at salg av whisky i papirflaske blir en test for å avgjøre hvordan kundene liker den sammenlignet med tradisjonelle glassflasken.
– Vi jobber med å flytte grensene for bærekraftig emballasje, og denne flasken har potensial til å bli banebrytende. Det er naturlig å lansere den med Johnnie Walker, som er et varemerke som ofte har vist vei for innovasjon under sin 200-årige eksistens, sier Ewan Andrew, Chief Sustainability i Diageo PLC.
Utviklet av Pulpex
Papirflasken er utviklet av Pulpex Ltd, som samarbeider med flere andre verdensledende drikkevare- og matprodusenter som Unilever og PepsiCo. Pulpex-flasken er designet og utviklet for å være 100 prosent plastfri og sies å være gjenvinnbar.
Produsentene kan velge å utvikle nye emballeringskonstruksjoner eller bare flytte den eksisterende formgivningen fra glass til papir, uten å kompromisse med produktets kvalitet.
Pulpex kan også masseprodusere plastfrie papirflasker i en utforming som brukes til flere flytende produkter.