Investeringer i maskiner drives av økt konsumering av innpakkede matvarer

Foto: VDMA
PUBLISERT: 13 februar 2023
OPPDATERT: 1 mars


Etterspørselen etter innpakkede matvarer forventes å øke med 4,4 prosent i Norden og Baltikum frem til år 2026. Dette viser en rapport fra tyske VDMA i samarbeid med interpack.

Den fortsatte økningen i verdens befolkning, økende urbanisering, høyere sysselsetting og økende inntekter driver den globale etterspørselen etter innpakket mat. Ifølge VDMA, den tyske organisasjonen for næringsmiddelindustrien og pakkemaskineri, spår det britiske markedsundersøkelsesselskapet Euromonitor International at det globale salget av innpakket mat vil øke med totalt fjorten prosent til 932 millioner tonn i perioden 2021 – 2026.

Etterspørselen utvikler seg imidlertid forskjellig fra region til region. I utviklingsregioner og land med lavere forbruk per innbygger vil etterspørselen øke høyere enn gjennomsnittet. Dette er spesielt tilfelle i Asia, Midtøsten og Afrika. Her, men også i Latin-Amerika og Øst-Europa, kjøper stadig flere forbrukere i økende grad høykvalitets og hygienisk produserte og emballerte produkter. I mettede markeder med et allerede høyt forbruk per innbygger av innpakket mat er også etterspørselen stabil på et høyt nivå. Forbrukerbevissthet og atferd er i endring. Forbrukerne er mer bevisste på hva og hvor mye de spiser og kjøper bevisst mindre, også for å måtte kaste mindre.

Norden og Baltikum er én prosent

De nordiske landene, inkludert de baltiske landene, står for én prosent av det globale forbruket av innpakket mat. Innenfor Europa står disse landene for fem prosent av forbruket av innpakket mat. Etterspørselen forventes å øke med totalt 4,4 prosent mellom 2021 og 2026 til 11,3 millioner tonn i 2026. Det største salgslandet i Nord-Europa og Baltikum er Sverige, med en andel på i underkant av trettito prosent, etterfulgt av Finland med en andel på nitten prosent , Danmark og Norge med i underkant av atten prosent hver. De baltiske statene Litauen, Latvia og Estland følger etter med en andel på mellom fem og tre prosent.

Den største produktkategorien er meieriprodukter. Her ventes omsetningen å øke med i underkant av fire prosent til i underkant av fem millioner tonn frem til 2026. Den nest største kategorien er bakervarer. Her ventes etterspørselen å øke med fire prosent til i underkant av to millioner tonn i 2026. Bearbeidet kjøtt, sjømat og kjøttalternativer er på tredjeplass målt i omsetning. Etterspørselen her forventes å øke med totalt seks prosent til i underkant av én million tonn i 2026.

Maskininvesteringer

VDMA forventer at den økende etterspørselen etter pakket mat i regionen vil resultere i ytterligere investeringer i prosesserings- og pakkemaskineri for å etablere og utvide produksjonskapasiteten.

Ifølge foreløpige data importerte de nordeuropeiske og baltiske landene matbearbeidelse- og pakkemaskiner til en verdi av 1.474 millioner euro, som er en økning på tre prosent sammenlignet med året før. Tyskland, Italia og Nederland var de tre største leverandørlandene av maskiner for matforedling og emballasje. Tyskland sto for en fjerdedel av leveransene av maskiner og utstyr (370 millioner euro, en nedgang på 1,8 prosent). Italia sto for tjueen prosent av leveransene (312 millioner euro, opp 3,8 prosent) og Nederland for 12 prosent (176 millioner euro, opp 10,5 prosent).

Siste nytt

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Les mer

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Markedet for seniorvennlig emballasje vokser raskt

En aldrende befolkning og etterspørsel etter helseprodukter fører til et større behov for emballasje som er lett å åpne og lukke. Den økonomiske veksten i segmentet forventes å være sterk ifølge Market Research Future.
mhrezaa-oydOFpht1QU-unsplashx
Markedet for seniorvennlig emballasje vokser raskt

Avskogningsforordning utsettes delvis

I slutten av september kunngjorde EU-kommissær Jessika Roswall at innføringen av EUDR-avskogningsforordningen kunne bli utsatt med ytterligere ett år. Nå kommer det ny informasjon om hvordan det går videre.
EUDR-Roswall-1024x683
Avskogningsforordning utsettes delvis

Elopak vokser med rekordfart i USA

Elopak planlegger å utvide kapasiteten ved anlegget sitt i Little Rock, Arkansas, ved å legge til en tredje produksjonslinje. Anlegget vokser i rekordfart.
Elopak-usax
Elopak vokser med rekordfart i USA