Investeringer i maskiner drives av økt konsumering av innpakkede matvarer

Foto: VDMA
PUBLISERT: 13 februar 2023
OPPDATERT: 1 mars


Etterspørselen etter innpakkede matvarer forventes å øke med 4,4 prosent i Norden og Baltikum frem til år 2026. Dette viser en rapport fra tyske VDMA i samarbeid med interpack.

Den fortsatte økningen i verdens befolkning, økende urbanisering, høyere sysselsetting og økende inntekter driver den globale etterspørselen etter innpakket mat. Ifølge VDMA, den tyske organisasjonen for næringsmiddelindustrien og pakkemaskineri, spår det britiske markedsundersøkelsesselskapet Euromonitor International at det globale salget av innpakket mat vil øke med totalt fjorten prosent til 932 millioner tonn i perioden 2021 – 2026.

Etterspørselen utvikler seg imidlertid forskjellig fra region til region. I utviklingsregioner og land med lavere forbruk per innbygger vil etterspørselen øke høyere enn gjennomsnittet. Dette er spesielt tilfelle i Asia, Midtøsten og Afrika. Her, men også i Latin-Amerika og Øst-Europa, kjøper stadig flere forbrukere i økende grad høykvalitets og hygienisk produserte og emballerte produkter. I mettede markeder med et allerede høyt forbruk per innbygger av innpakket mat er også etterspørselen stabil på et høyt nivå. Forbrukerbevissthet og atferd er i endring. Forbrukerne er mer bevisste på hva og hvor mye de spiser og kjøper bevisst mindre, også for å måtte kaste mindre.

Norden og Baltikum er én prosent

De nordiske landene, inkludert de baltiske landene, står for én prosent av det globale forbruket av innpakket mat. Innenfor Europa står disse landene for fem prosent av forbruket av innpakket mat. Etterspørselen forventes å øke med totalt 4,4 prosent mellom 2021 og 2026 til 11,3 millioner tonn i 2026. Det største salgslandet i Nord-Europa og Baltikum er Sverige, med en andel på i underkant av trettito prosent, etterfulgt av Finland med en andel på nitten prosent , Danmark og Norge med i underkant av atten prosent hver. De baltiske statene Litauen, Latvia og Estland følger etter med en andel på mellom fem og tre prosent.

Den største produktkategorien er meieriprodukter. Her ventes omsetningen å øke med i underkant av fire prosent til i underkant av fem millioner tonn frem til 2026. Den nest største kategorien er bakervarer. Her ventes etterspørselen å øke med fire prosent til i underkant av to millioner tonn i 2026. Bearbeidet kjøtt, sjømat og kjøttalternativer er på tredjeplass målt i omsetning. Etterspørselen her forventes å øke med totalt seks prosent til i underkant av én million tonn i 2026.

Maskininvesteringer

VDMA forventer at den økende etterspørselen etter pakket mat i regionen vil resultere i ytterligere investeringer i prosesserings- og pakkemaskineri for å etablere og utvide produksjonskapasiteten.

Ifølge foreløpige data importerte de nordeuropeiske og baltiske landene matbearbeidelse- og pakkemaskiner til en verdi av 1.474 millioner euro, som er en økning på tre prosent sammenlignet med året før. Tyskland, Italia og Nederland var de tre største leverandørlandene av maskiner for matforedling og emballasje. Tyskland sto for en fjerdedel av leveransene av maskiner og utstyr (370 millioner euro, en nedgang på 1,8 prosent). Italia sto for tjueen prosent av leveransene (312 millioner euro, opp 3,8 prosent) og Nederland for 12 prosent (176 millioner euro, opp 10,5 prosent).

Siste nytt

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David

Les mer

OK fra EU til Amcor og Berry

Emballasjeselskapene Amcor og Berry Global Group har fått antitrust-godkjenning fra EU-kommisjonen (EF) for sin planlagte fusjon.
European-Commission-official-entry

Irske IPL og Schoeller Allibert blir ett selskap

Irske IPL, med base i Dublin, produserer stive plastprodukter som primært brukes i mat-, miljø-, landbruks- og forbrukerapplikasjoner. Nå slår de seg sammen med Schoeller Allibert, som produserer transportemballasje for retursystemer.
Schoeller_Allibertx

Konsumentemballasjer av plast blir filament for 3D-printing

Mengden plastavfall i tyske husholdninger er tredoblet de siste 30 årene, en stor del av dette kommer fra emballasje. Tyske forskere har nå klart å konvertere plast til filament for 3D-printing.
Fraunhofer-1-1024x683x

Områ: Norges nye plastsorteringsanlegg

Testkjøring foregår i disse dager og høsten 2025 åpner Tomra og Plastretur det første og eneste nasjonale finsorteringsanlegget for plastemballasje offisielt. Anlegget som ligger i Holtskogen Næringspark i Indre Østfold skal hete Områ.
default