Investeringer i maskiner drives av økt konsumering av innpakkede matvarer

Foto: VDMA
PUBLISERT: 13 februar 2023
OPPDATERT: 1 mars


Etterspørselen etter innpakkede matvarer forventes å øke med 4,4 prosent i Norden og Baltikum frem til år 2026. Dette viser en rapport fra tyske VDMA i samarbeid med interpack.

Den fortsatte økningen i verdens befolkning, økende urbanisering, høyere sysselsetting og økende inntekter driver den globale etterspørselen etter innpakket mat. Ifølge VDMA, den tyske organisasjonen for næringsmiddelindustrien og pakkemaskineri, spår det britiske markedsundersøkelsesselskapet Euromonitor International at det globale salget av innpakket mat vil øke med totalt fjorten prosent til 932 millioner tonn i perioden 2021 – 2026.

Etterspørselen utvikler seg imidlertid forskjellig fra region til region. I utviklingsregioner og land med lavere forbruk per innbygger vil etterspørselen øke høyere enn gjennomsnittet. Dette er spesielt tilfelle i Asia, Midtøsten og Afrika. Her, men også i Latin-Amerika og Øst-Europa, kjøper stadig flere forbrukere i økende grad høykvalitets og hygienisk produserte og emballerte produkter. I mettede markeder med et allerede høyt forbruk per innbygger av innpakket mat er også etterspørselen stabil på et høyt nivå. Forbrukerbevissthet og atferd er i endring. Forbrukerne er mer bevisste på hva og hvor mye de spiser og kjøper bevisst mindre, også for å måtte kaste mindre.

Norden og Baltikum er én prosent

De nordiske landene, inkludert de baltiske landene, står for én prosent av det globale forbruket av innpakket mat. Innenfor Europa står disse landene for fem prosent av forbruket av innpakket mat. Etterspørselen forventes å øke med totalt 4,4 prosent mellom 2021 og 2026 til 11,3 millioner tonn i 2026. Det største salgslandet i Nord-Europa og Baltikum er Sverige, med en andel på i underkant av trettito prosent, etterfulgt av Finland med en andel på nitten prosent , Danmark og Norge med i underkant av atten prosent hver. De baltiske statene Litauen, Latvia og Estland følger etter med en andel på mellom fem og tre prosent.

Den største produktkategorien er meieriprodukter. Her ventes omsetningen å øke med i underkant av fire prosent til i underkant av fem millioner tonn frem til 2026. Den nest største kategorien er bakervarer. Her ventes etterspørselen å øke med fire prosent til i underkant av to millioner tonn i 2026. Bearbeidet kjøtt, sjømat og kjøttalternativer er på tredjeplass målt i omsetning. Etterspørselen her forventes å øke med totalt seks prosent til i underkant av én million tonn i 2026.

Maskininvesteringer

VDMA forventer at den økende etterspørselen etter pakket mat i regionen vil resultere i ytterligere investeringer i prosesserings- og pakkemaskineri for å etablere og utvide produksjonskapasiteten.

Ifølge foreløpige data importerte de nordeuropeiske og baltiske landene matbearbeidelse- og pakkemaskiner til en verdi av 1.474 millioner euro, som er en økning på tre prosent sammenlignet med året før. Tyskland, Italia og Nederland var de tre største leverandørlandene av maskiner for matforedling og emballasje. Tyskland sto for en fjerdedel av leveransene av maskiner og utstyr (370 millioner euro, en nedgang på 1,8 prosent). Italia sto for tjueen prosent av leveransene (312 millioner euro, opp 3,8 prosent) og Nederland for 12 prosent (176 millioner euro, opp 10,5 prosent).

Les mer

Ny emballasjeserie for takeaway fra Greiner Packaging

Greiner Packaging har utviklet en ny serie med emballasje, for eksempel for hamburgere, salater eller lunsjmat, beregnet for gjenbruk. For å sikre at takeaway-måltider holder temperaturen og smaken best mulig, må de pakkes nøye – og det betyr vanligvis mye engangsemballasje og dermed avfall. Nå er dette et alternativ.
Empty wooden tables with pepper bottle on blurred food truck fes

United Bankers skogfond kjøper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har kjøpt hundre prosent av aksjene i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean produserer utstyr for produksjon av MFC (Microfibrillar Cellulose) som gir papirmasse nye egenskaper.
David-Walker

UPM Raflatac stenger fabrikk i Tyskland

UPM Raflatac har besluttet å permanent stenge fabrikken i Kaltenkirchen, Tyskland for å forbedre organisasjonens samlede effektivitet og lønnsomhet.
raf_tim-kirchen-appointment

Amcor fortsetter å vokse via kjempehandel - kjøper Berry Global

Amcor har vært blant de største og ledende globale emballasjeselskapene i mange år, og nå tar gigantgruppen enda et steg ved å betale 8,4 milliarder dollar for Berry Global. Dette betyr at de utvilsomt er det største emballasjeselskapet i verden.
Amcor

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors