Ingebjørg Harto i NHO har fortsatt tro på EU

PUBLISERT: 26 juni 2016
OPPDATERT: 26 januar

– Det er viktig at EØS-avtalen og prinsippene om det indre marked i EU ikke rokkes ved når britene nå skal ut, mener Ingebjørg Harto, næringspolitisk direktør i NHO.

Det britiske folk har sagt sin mening, og flertallet ønsker altså at Storbritannia melder seg ut av EU.

– Vi respekterer resultatet i britenes folkeavstemning, men synes dette utfallet er sterkt beklagelig. Det skaper ikke bare usikkerhet for Storbritannias fremtid, men også for EU og Norge, sier Ingebjørg Harto, næringspolitisk direktør i NHO.

Forpliktende internasjonalt samarbeid
 – NHO har fortsatt stor tro på EU, og nå er det viktig at alle holder hodet kaldt.

– De store utfordringene fremover, som klima, energi, økonomiske reformer, sikkerhet og migrasjon kan kun løses gjennom forpliktende internasjonalt samarbeid, sier Harto.

Man må finne gode løsninger for hvordan britene skal tre ut av EU, men også for hvordan Norge best kan samarbeide med et Storbritannia som står utenfor EU.

EØS må ikke rokkes ved
– Det er viktig at EØS-avtalen og prinsippene om det indre marked i EU ikke rokkes ved når britene nå skal ut, sier Harto.

– I den omstillingen som Norge er inne i, er tilgangen til EUs indre marked viktigere enn noen gang. Det er derfor helt sentralt for oss at EU lykkes og at Norge bidrar aktivt i det europeiske samarbeidet.

Viktig jobb for EU
Debatten i Storbritannia og i flere andre europeiske land viser at også EU har en viktig jobb foran seg.

– Nå må EU fortsette arbeidet med å forbedre og effektivisere unionen, og den norske regjeringen må føre en aktiv Europapolitikk for å sikre EØS-avtalen. Vi må delta enda mer aktivt i Brussel og utnytte de mulighetene som avtalen gir for å påvirke prosessene i EU, sier Harto.

 

 

 

Siste nytt

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Les mer

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl