
DS Smith har i «#rehearsingthefuture» vært gjennom prosess der det har lagd potensielle scenarier for trender som vil påvirke oss det neste tiåret.
Ett av scenarioene tar for seg skiftet fra å selge standard varemerker til å dele opplevelser med kundene. I 2025 vil de siste store supermarkedene som ligger utenfor byene stenge ned i hele Europa og Nord-Amerika.
Når gikk shopping fra å være kjedelig til å bli en opplevelse?
Store varemerker har pleid å være konsistente, mens forbrukerne vil ha et personlig engasjement og en klar forståelse for hva deres valg innebærer. Oppblomstringen av mikrovaremerker for øl og brennevin viser at gode historier er attraktivt for forbrukerne.
Emballasjen for mikromerkevarene er smarte og tilknyttede, noe som gir forbrukerne mulighet for å spore ingrediensene i en sjokoladebar, finne ut hvor emballasjen kommer fra og hvordan den kan gjenvinnes.
Folk vil ha mindre behov for å eie ting og begynner å dele. Hvorfor skal man eie en drill man bruker to ganger i året? Eller som en foredragsholder sa: Hvorfor skal man eie en drill, når man egentlig bare trenger hull?
Kundetilpasning
Samtidig vil store varemerker omformes til å levere livsstiltjenester og kundetilpassede produkter i stor skala. Levi’s-butikkene slutter å selge jeans og vil i stedet være et sted der man tar mål av seg og får levert skreddersydd tøy.
Alle disse nye produktene og tjenestene vil kreve en revolusjon når det gjelder emballasje og logistikk.
I 2021 vil store leverandører av forbrukervarer bruke mer på markedsføring i butikkene enn på TV- og online-annonsering.
Supermarkeder og varehus blir teatre for utstilling av varemerker, med motevisninger og kafeer. Butikkene blir de nye nattklubbene, og emballasjen blir de nye annonseflatene.
Dette er hva DS Smith ser for seg. Du kan se videoer og lese om scenariene på nettsidene.