I 2025 vil emballasje ha blitt til den nye showbusinessen

PUBLISERT: 29 november 2016
OPPDATERT: 26 januar

DS Smith har i «#rehearsingthefuture» vært gjennom prosess der det har lagd potensielle scenarier for trender som vil påvirke oss det neste tiåret.

Ett av scenarioene tar for seg skiftet fra å selge standard varemerker til å dele opplevelser med kundene. I 2025 vil de siste store supermarkedene som ligger utenfor byene stenge ned i hele Europa og Nord-Amerika.

Når gikk shopping fra å være kjedelig til å bli en opplevelse?
Store varemerker har pleid å være konsistente, mens forbrukerne vil ha et personlig engasjement og en klar forståelse for hva deres valg innebærer. Oppblomstringen av mikrovaremerker for øl og brennevin viser at gode historier er attraktivt for forbrukerne.

Emballasjen for mikromerkevarene er smarte og tilknyttede, noe som gir forbrukerne mulighet for å spore ingrediensene i en sjokoladebar, finne ut hvor emballasjen kommer fra og hvordan den kan gjenvinnes.

Folk vil ha mindre behov for å eie ting og begynner å dele. Hvorfor skal man eie en drill man bruker to ganger i året? Eller som en foredragsholder sa: Hvorfor skal man eie en drill, når man egentlig bare trenger hull?

Kundetilpasning
Samtidig vil store varemerker omformes til å levere livsstiltjenester og kundetilpassede produkter i stor skala. Levi’s-butikkene slutter å selge jeans og vil i stedet være et sted der man tar mål av seg og får levert skreddersydd tøy.

Alle disse nye produktene og tjenestene vil kreve en revolusjon når det gjelder emballasje og logistikk.
I 2021 vil store leverandører av forbrukervarer bruke mer på markedsføring i butikkene enn på TV- og online-annonsering.

Supermarkeder og varehus blir teatre for utstilling av varemerker, med motevisninger og kafeer. Butikkene blir de nye nattklubbene, og emballasjen blir de nye annonseflatene.

Dette er hva DS Smith ser for seg. Du kan se videoer og lese om scenariene på nettsidene.

 

 

Siste nytt

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Les mer

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl