Hydrogen reduserer CO2-generering ved produksjon av glassflasker

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 14 desember 2023
OPPDATERT: 14 desember
Bilde: Pressefoto.

Bacardi har vellykket fullført «verdens første» kommersielle produksjon av en flaske av glass for alkohol i et forsøk som nylig fant sted, der tilvirkningen drives av hydrogen, melder Packaging Europe. 

Bacardi samarbeidet med glassprodusenten Hrastnik1860 for å teste ny teknologi og drive en glassovn med hydrogengass som sin primære energikilde, og rapporterer at dette har redusert klimagassutslipp (GHG) som vanligvis genereres som et biprodukt av produksjon av glassflasker.

Flasken, som for forsøkets formål var ST-GERMAIN hylleblomstlikørflasken, er angivelig identisk i utseende med flasken laget med tradisjonelle metoder og vil nå barer og butikker i løpet av de kommende ukene.

Totalt ble det produsert 150 000 av merkets 70 cl glassflasker. Hydrogenet ga mer enn 60 prosent av drivstoffet til glassovnen, noe som tilsynelatende reduserte klimagassutslippene med mer enn 30 prosent.

– Vi vil ta lærdommen fra utprøvingen for å bidra til å forme en vei til hydrogendrevet glassproduksjon og skape en vei for andre å følge. Det er bare ved å gjøre endringer som bransje at vi kan gjøre betydelige endringer i vår innvirkning på miljøet, sier Rodolfo Nervi, , visepresident for sikkerhet, kvalitet og bærekraft for Bacardi.

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Interessant maskinell origamiteknikk gir nye emballasjestrukturer

Finlands tekniske forskningssenter VTT har i samarbeid med Aalto-universitetet og finske industripartnere utviklet en ny teknologi for å forme papp i en unik kontinuerlig prosess for å lage origami-inspirerte strukturer for fiberbaserte emballasjematerialer, noe som gir helt nye egenskaper til pappen.
Fold_e-comcosmeticspackagingx

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors