Palleteringsanlegget for trålere, som ble lansert i 2012, har solgt over all forventning. Anlegget har blitt en eksportartikkel for Kristiansundsbedriften.
– Dette har rett og slett blitt en suksesshistorie. Siden vi lagde den første maskinen i 2012 har vi nå solgt fem stykker. I 2016 skal vi bygge to stykker, sier daglig leder i Holmek, Helge Eiken til bladet Ingeniørnytt.
Utnytter plassen om bord
Han mener at suksessen skyldes behovet for å utnytte begrenset plass og å implementere automatisering om bord på båter. En slik maskin kan fort erstatte fire-fem mennesker og palletere over 200 tonn i døgnet. Og dette gjelder alt fra frossen torsk til makrell, kveite og reker i kartonger.
Holmek leverte nylig et anlegg til en tråler som er under bygging i Spania. Dette anlegget besto av et komplett palleteringsanlegg med integrert strekkfilm og Holl-Lift for transport av fullpaller og tompaller mellom tre dekk.
Lossing fra fryselager og ut gjennom losseluken i siden av båten skjer helautomatisk. I disse dager bygger Holmek et tilsvarende anlegg til en båt som ligger til ombygging på et verft på Sunnmøre. I 2017 skal bedriften levere et stort anlegg til en reketråler for et canadisk rederi.
– Palletering på båt har blitt en stor eksportartikkel for oss, sier Eiken, som også har fulle ordrebøker med leveranser til næringsmiddelindustrien i Norge og Sverige.