Heidelberg feirer 175-års jubileum!

PUBLISERT: 3 april 2025
OPPDATERT: 3 april
I 1921 ble den legendariske Heidelberger Tiegel lansert, noe som skulle gjøre selskapet til en av verdens ledende.

11. mars 1850 – for 175 år siden – åpnet Hemmer, Hamm & Co. klokkestøperi og maskinverksted i Frankenthal. I tillegg til klokker laget de også trykkpresser, som la grunnlaget for selskapet som nå heter Heidelberger Druckmaschinen AG. Presisjon, kvalitet og innovasjon var suksessfaktorene som forvandlet Heidelberg fra et verksted med base i Pfalz-regionen i Tyskland til en global aktør i trykkeribransjen.

– Et selskap som kan opprettholde sin suksess over en så lang periode, bli verdensledende i sin bransje og fortsette å forme hele sektoren den dag i dag, har sterke kjennetegn som vitner om dens innovative evner. Den definerende egenskapen til Heidelberg er selskapets forståelse av markeder, kunder og enestående produktkvalitet, sier Jürgen Otto, administrerende direktør i Heidelberg.

– Vi har også tenkt å opprettholde og bygge videre på denne ledende posisjonen i fremtiden, legger han til.

For å oppnå dette utnytter Heidelberg vekstpotensialet i sin tradisjonelle kjernevirksomhet – fra emballasje og digitaltrykk til programvare og forbruksvarer. Nylig har selskapet utvidet sin portefølje betydelig i vekstmarkedet for industriell digital utskrift, inkludert tjenester og forbruksvarer. Globale innkommende bestillinger bekrefter at salget av digitale utskriftsløsninger allerede vil begynne å øke betydelig fra kommende regnskapsår. Ifølge markedsestimater vil det globale digitale utskriftsmarkedet som er tilgjengelig for Heidelberg vokse fra dagens nivå på rundt 5 milliarder euro til 7,5 milliarder euro innen 2029. Når det gjelder forbruksvarer, har Heidelberg et av bransjens mest omfattende servicenettverk, med tilstedeværelse i omtrent 170 land.

Emballasjetrykk nyter sterk vekst over hele verden.

Sluttbrukermarkedet for emballasje har vokst med mer enn 60 prosent de siste ti årene. Heidelberg drar også nytte av denne utviklingen. Emballasjesegmentet står for mer enn 50 prosent av selskapets omsetning, et tall som forventes å øke ytterligere. En markedsdriver er den globale trenden med å erstatte plast, film og folier med resirkulerbar fiberbasert emballasje.

Siste nytt

Canon lanserer industriell bølgepapp-printer

Den svært automatiserte corrPRESS iB17 produserer kostnadseffektive korte og mellomstore opplag med raske behandlingstider og krever færre operatører og lavere ferdighetsnivåer, skriver Canon i en pressemelding.
Canon-corrPRESS-iB17_high-res_
Canon lanserer industriell bølgepapp-printer

Kunsten å tømme en messestand!

Packnews vekslet noen ord med Jesper Hammarstrand, administrerende direktør i InknArt, på slutten av Empack-messen. Han var generelt fornøyd med messen, og faktisk var standen fullstendig tømt.
Jesper-Hammarlund
Kunsten å tømme en messestand!

Alle de nominerte i Packnorth Awards

7. oktober publiserte vi alle vinnerne av årets Packnorth Award, som ble delt ut på Empack 1. oktober. Her kan du se hvilke konkurrerende bidrag som ble nominert i hver kategori.
PNA-Emblem
Alle de nominerte i Packnorth Awards

SIG først med barrierematerial uten aluminium

SIG har lansert det de kaller verdens første fullbarrieremateriale for aseptiske kartonger uten aluminiumslag. Teknologien brukes i selskapets Terra-emballasje, og Aldi er den første som bruker den.
sig
SIG først med barrierematerial uten aluminium

Les mer

Canon lanserer industriell bølgepapp-printer

Den svært automatiserte corrPRESS iB17 produserer kostnadseffektive korte og mellomstore opplag med raske behandlingstider og krever færre operatører og lavere ferdighetsnivåer, skriver Canon i en pressemelding.
Canon-corrPRESS-iB17_high-res_
Canon lanserer industriell bølgepapp-printer

Ny toner og ny digitalpresse fra Xeikon på Labelexpo

Xeikon utviklet opprinnelig sin tørrtonerteknologi kalt Titon for bruk i utskrift på papirbasert, fleksibel emballasje. På Labelexpo ble neste steg vist frem, der toneren kan brukes i vanlig etikettproduksjon. Packnews møtte Per Larsson, salgssjef for Norden, på standen i Barcelona.
per-xeikon
Ny toner og ny digitalpresse fra Xeikon på Labelexpo

Nye effektive etterbehandlingsløsninger

Svenske Plockmatic har flere nyheter å presentere på Sign- og Print Scandinavia. Det blir flere smarte etterbehandlingsløsninger for skjæring, bokproduksjon og emballasjeapplikasjoner.
DigiFold-Ultra
Nye effektive etterbehandlingsløsninger

Skal produsere 600 millioner falskartongemballasjer per år

Produksjonen har startet, og i løpet av de neste fem årene er planen for Fallers nye fabrikk i Horsens, Danmark å skulle kunne produsere 600 millioner sammenleggbare esker per år.
Faller_01
Skal produsere 600 millioner falskartongemballasjer per år