Greiner og Sabic lager buljong-emballasje i resirkulert plast

PUBLISERT: 14 desember 2020
OPPDATERT: 26 januar

Den sertifiserte sirkulær polymeren i Sabic Trucircle-porteføljen er laget av resirkulert blandet plast som ellers ville ha blitt brent eller deponert.|Ingenting er forandret for forbrukerne, som fortsatt kan fjerne kartonghylsen fra begeret når det er tomt, før de sorterer de to komponentene som før.

I et pilotprosjekt sammen med Sabic har Greiner Packaging utviklet beger og lokk for Knorr buljongpulver i 100 prosent sirkulær PP.

Produsenter av plastemballasje opplever stadig økende krav til å benytte resirkulerte materialer som rPP i sine produkter. Den nye løsningen til Knorr er allerede på markedet og er laget av utsortert husholdningsplast.

Resirkulert husholdningsplast

Greiner Packaging har allerede testet forskjellige resirkulerte materialer i produksjonen av kombinasjoner plast og papp. Denne gangen har selskapet valgt sertifisert sirkulær PP fra Abics Trucircle-portefølje i prosjektet med Unilever.

Sabic-materialet er basert på utsortert og blandet plast fra husholdninger, såkalt post-consumer-plast, som brytes ned til molekylære byggeblokker for å skape en jomfruelig plast som de bruker til å lage de gjenvinnbare begrene og lokkene.

Målet er e å produsere cirka 1 million forpakninger med Knorr buljong av 100 prosent resirkulert polymer. Etter hvert som tilgangen på sirkulære polymerer øker, vil også antall sirkulære begre øke tilsvarende.

Vil sette ny standard
Når begeret er tomt kan forbrukerne fjerne kartonghylsen fra begeret og sortere de to komponentene i hver in avfallsstrøm.

– Ved å produsere noen av begrene i sertifisert sirkulær PP vil vi sette en ny standard på markedet sammen med våre partnere og vise at det er mulig med resirkulerte materialer også i matvaresegmentet, sier Jens Krause, salgsdirektør ved Greiner Packagings fabrikk i Diepoldsau i Sveits.

– Vi vil også fortsette å fremme denne utviklingen. Her i Greiner Packaging fokuserer vi ikke bare på resirkulert PP, vi jobber også med vårt første prosjekt med mekanisk resirkulert PS.
Knott buljong har blitt leverte i en kombinasjon av papp og plast i mange år. Den ytre fremtoningen, funksjonaliteten og tryggheten på den nye emballasjen er eksakt som før, og kvaliteten er bedre enn noen gang.

Siden emballasjen er laget av resirkulert plast, er den mye mer bærekraftig og miljøvennlig. Ingenting er forandret for forbrukerne, som fortsatt kan fjerne kartonghylsen fra begeret når det er tomt, før de sorterer de to komponentene som før.

Pyrolyseprinsipp

– Vårt mål er å fortsette å gjøre emballasjen mer miljøvennlig sammen med partnere som Greiner Packaging og SABIC, spesielt i matsegmentet, uten at forbrukerne skal måtte senke standardene når det gjelder design, kvalitet og brukervennlighet, sier Mike Ross, Senior Packaging Manager i Unilever.

– Vi tester nå materialer i 100 prosent resirkulert polymer, med mål om å ekspandere til hele vår portefølje innen 2025.

Den sertifiserte sirkulær polymeren i Sabic Trucircle-porteføljen er laget av resirkulert blandet plast som ellers ville ha blitt brent eller deponert. Plast som er vanskelig å gjenvinne brytes ned til sine opprinnelige molekylnivå ved oppvarming til høy temperatur i et oksygenfritt miljø for å skape pyrolyseolje.

Pyrolyseoljen inngår i Sabics produksjon sammen med fossile råvarer for å kunne produsere nye materialer i tråd med strenge kvalitetskrav og hygiene standardene for matemballasje. PP-en er verifisert og autentisert i henhold til ISCC Plus,

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar