Orklas driftsresultat økte med 14 prosent til 1.020 millioner kroner i 1. kvartal 2019. Driftsinntektene økte med 5 prosent til 10.176 millioner kroner.
Merkevarevirksomheten hadde fremgang i driftsresultatet på 10 prosent. Samtidig var den organiske salgsveksten på 0,9 prosent. Orkla Foods hadde organisk vekst i de fleste markeder, mens søsterselskapet Orkla Confectionery & Snacks oppnådde fremgang i Norge, Finland og Danmark.
Årsaken til den gode veksten i Norge var blant annet godt vær og reversert sukkervareavgift. Orkla Food Ingredients opplevde en tidlig start på iskremsesongen og leverte et solid driftsresultat. I den samme perioden hadde Orkla Care et driftsresultat på nivå med fjoråret. Imidlertid var det en svak topplinjeutvikling.
– Orkla har hatt et oppløftende 1. kvartal med fremgang i driftsresultatet og organisk vekst. Vi er nå godt i gang med den nye strategiperioden. Vårt fokus på kort sikt vil være å forbedre driftsmarginen, sier Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka.
– Det er derfor gledelig å se at vi leverer marginforbedring og vekst i driftsresultatet. Vi har også gjennomført flere viktige oppkjøp, deriblant kjøpet av den finske restaurantkjeden Kotipizza Group.
Flere oppkjøp
Orkla Foods har avtalt å kjøpe det svenske selskapet Lecora. De produserer blant annet fryste og kjølte vegan- og vegetarretter til storhusholdningsmarkedet. For det andre gjennomførte Orkla Foods kjøp av 43,5 prosent av aksjene i det portugisiske selskapet Asteriscos e Reticências, S.A. Dette selskapet selger fermenterte te-baserte helsedrikker under merkevaren Captain Kombucha.
For det tredje har Orkla Food Ingredients avtalt å kjøpe majoriteten av aksjene i det greske selskapet Stelios Kanakis Industrial and Commercial S.A., som er markedsledende innen salg og distribusjon av konditor-, bakeri- og iskremingredienser.
Det fjerde oppkjøpet står også Orkla Food Ingredients for. De har avtalt kjøp av Zeelandia Sweden AB, som er en betydelig leverandør av margarin, vegetabilske oljer og bakeriingredienser.
Positivt også for Jotun
Den positive salgsutviklingen i Jotun i fjerde kvartal 2018 fortsatte inn i første kvartal 2019 med en salgsvekst på 11 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Justert for positive valutaeffekter grunnet en svakere krone var salgsveksten i første kvartal på 9 prosent. Salgsveksten er drevet av fortsatt sterk vekst i Protective Coatings og god utvikling i Decorative Paints.
Salget i Marine Coatings er fremdeles påvirket av den sykliske lavkonjunkturen i skipsindustrien, men har nå begynt å ta seg opp, særlig som følge av økt nybyggsaktivitet i Sør-Korea.
Topplinjeveksten påvirkes positivt av økte salgspriser, implementert i 2018 for å kompensere for den kraftige økningen i råvarekostnader gjennom de siste 2 årene. Økt salg av premium løsninger bidrar også positivt til salgsveksten.