Oppløftende driftsresultat i første kvartal i 2019 for Orkla

PUBLISERT: 8 mai 2019
OPPDATERT: 26 januar

-Vårt fokus på kort sikt vil være å forbedre driftsmarginen, sier Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka.

Orklas driftsresultat økte med 14 prosent til 1.020 millioner kroner i 1. kvartal 2019. Driftsinntektene økte med 5 prosent til 10.176 millioner kroner. 

Merkevarevirksomheten hadde fremgang i driftsresultatet på 10 prosent. Samtidig var den organiske salgsveksten på 0,9 prosent. Orkla Foods hadde organisk vekst i de fleste markeder, mens søsterselskapet Orkla Confectionery & Snacks oppnådde fremgang i Norge, Finland og Danmark.

Årsaken til den gode veksten i Norge var blant annet godt vær og reversert sukkervareavgift. Orkla Food Ingredients opplevde en tidlig start på iskremsesongen og leverte et solid driftsresultat.  I den samme perioden hadde Orkla Care et driftsresultat på nivå med fjoråret. Imidlertid var det en svak topplinjeutvikling.

– Orkla har hatt et oppløftende 1. kvartal med fremgang i driftsresultatet og organisk vekst. Vi er nå godt i gang med den nye strategiperioden. Vårt fokus på kort sikt vil være å forbedre driftsmarginen, sier Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka.

– Det er derfor gledelig å se at vi leverer marginforbedring og vekst i driftsresultatet. Vi har også gjennomført flere viktige oppkjøp, deriblant kjøpet av den finske restaurantkjeden Kotipizza Group.

Flere oppkjøp

Orkla Foods har avtalt å kjøpe det svenske selskapet Lecora. De produserer blant annet fryste og kjølte vegan- og vegetarretter til storhusholdningsmarkedet. For det andre gjennomførte Orkla Foods kjøp av 43,5 prosent av aksjene i det portugisiske selskapet Asteriscos e Reticências, S.A. Dette selskapet selger fermenterte te-baserte helsedrikker under merkevaren Captain Kombucha.

For det tredje har Orkla Food Ingredients avtalt å kjøpe majoriteten av aksjene i det greske selskapet Stelios Kanakis Industrial and Commercial S.A., som er markedsledende innen salg og distribusjon av konditor-, bakeri- og iskremingredienser.

Det fjerde oppkjøpet står også Orkla Food Ingredients for. De har avtalt kjøp av Zeelandia Sweden AB, som er en betydelig leverandør av margarin, vegetabilske oljer og bakeriingredienser.

Positivt også for Jotun

Den positive salgsutviklingen i Jotun i fjerde kvartal 2018 fortsatte inn i første kvartal 2019 med en salgsvekst på 11 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Justert for positive valutaeffekter grunnet en svakere krone var salgsveksten i første kvartal på 9 prosent. Salgsveksten er drevet av fortsatt sterk vekst i Protective Coatings og god utvikling i Decorative Paints.

Salget i Marine Coatings er fremdeles påvirket av den sykliske lavkonjunkturen i skipsindustrien, men har nå begynt å ta seg opp, særlig som følge av økt nybyggsaktivitet i Sør-Korea.

Topplinjeveksten påvirkes positivt av økte salgspriser, implementert i 2018 for å kompensere for den kraftige økningen i råvarekostnader gjennom de siste 2 årene. Økt salg av premium løsninger bidrar også positivt til salgsveksten.

Les mer om Orkla

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar