Den nye kategorien «ambient drikkeyoghurt» har tatt Kina med storm siden lanseringen i 2010. Markedet er forventet å vokse til 5 milliarder euro i 2017.
Tetra Pak mener at dette viser det globale potensialet for ambient yoghurt -altså drikkeyoghurt som varmebehandles og tappes aseptisk og dermed ikke trenger kjølt distribusjon.
Mat på farten
Studier viser at forbrukere over hele verden ønsker lettvinte matvarer med høyt næringsinnhold og god smak i en travel og kompleks hverdag.
Drikkeyoghurt tappet i Tetra Prisma aseptisk emballasje er et eksempel et slikt produkt, siden den har samme næringsinnhold som kjølt yoghurt men ikke trenger kjøling.
– Det gleder oss at vi sammen med våre kunder har utviklet en ny meierikategori i Kina, sier Dan Björklund, leder av Centre of Expertise Dairy i Tetra Pak.
Appellerer til moderne forbrukere
– Ambient yoghurt er populær fordi den appellerer til den moderne forbrukeren, ikke bare i Kina men globalt, fortsetter Björklund
Han forteller at Tetra Pak får henvendelser fra små lokale produsenter og internasjonale selskaper fra hele verden.
På samme måte som kjølt yoghurt må den ambiente varianten prosesseres på en spesiell måte for å passe for forbruk på farten.
Forskjellen er at ambient yoghurt må varmebehandles og fylles aseptisk etter fermentering for at viskositeten og holdbarheten skal vare i flere måneder.