Globalt potensial for ambient drikke-yoghurt

PUBLISERT: 7 september 2015
OPPDATERT: 26 januar

Den nye kategorien «ambient drikkeyoghurt» har tatt Kina med storm siden lanseringen i 2010. Markedet er forventet å vokse til 5 milliarder euro i 2017.

Tetra Pak mener at dette viser det globale potensialet for ambient yoghurt -altså drikkeyoghurt som varmebehandles og tappes aseptisk og dermed ikke trenger kjølt distribusjon.

Mat på farten
Studier viser at forbrukere over hele verden ønsker lettvinte matvarer med høyt næringsinnhold og god smak i en travel og kompleks hverdag.

Drikkeyoghurt tappet i Tetra Prisma aseptisk emballasje er et eksempel et slikt produkt, siden den har samme næringsinnhold som kjølt yoghurt men ikke trenger kjøling.

– Det gleder oss at vi sammen med våre kunder har utviklet en ny meierikategori i Kina, sier Dan Björklund, leder av Centre of Expertise Dairy i Tetra Pak.

Appellerer til moderne forbrukere
– Ambient yoghurt er populær fordi den appellerer til den moderne forbrukeren, ikke bare i Kina men globalt, fortsetter Björklund

Han forteller at Tetra Pak får henvendelser fra små lokale produsenter og internasjonale selskaper fra hele verden.

På samme måte som kjølt yoghurt må den ambiente varianten prosesseres på en spesiell måte for å passe for forbruk på farten. 

Forskjellen er at ambient yoghurt må varmebehandles og fylles aseptisk etter fermentering for at viskositeten og holdbarheten skal vare i flere måneder.

 

 

 

Les mer

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Siste nytt

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Teknikknerding med Galli på Scanpacks scener

Hun er en teknologinerd. Hun er ekspertstemmen med masse energi, og latteren er aldri langt unna. Dette er nok de beste grunnene til å ikke gå glipp av Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina-Gallix

DS Smith inngår partnerskap med svenske Jonsac

DS Smith inngår avtale med svenske Jonsac. Partnerskapet innebærer et samarbeid for å akselerere overgangen fra plast- til papirposer i netthandelsmarkedet i Europa.
Assets-imagesDS-Smith-Emballage-032-2024x

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa