Globalt potensial for ambient drikke-yoghurt

PUBLISERT: 7 september 2015
OPPDATERT: 26 januar

Den nye kategorien «ambient drikkeyoghurt» har tatt Kina med storm siden lanseringen i 2010. Markedet er forventet å vokse til 5 milliarder euro i 2017.

Tetra Pak mener at dette viser det globale potensialet for ambient yoghurt -altså drikkeyoghurt som varmebehandles og tappes aseptisk og dermed ikke trenger kjølt distribusjon.

Mat på farten
Studier viser at forbrukere over hele verden ønsker lettvinte matvarer med høyt næringsinnhold og god smak i en travel og kompleks hverdag.

Drikkeyoghurt tappet i Tetra Prisma aseptisk emballasje er et eksempel et slikt produkt, siden den har samme næringsinnhold som kjølt yoghurt men ikke trenger kjøling.

– Det gleder oss at vi sammen med våre kunder har utviklet en ny meierikategori i Kina, sier Dan Björklund, leder av Centre of Expertise Dairy i Tetra Pak.

Appellerer til moderne forbrukere
– Ambient yoghurt er populær fordi den appellerer til den moderne forbrukeren, ikke bare i Kina men globalt, fortsetter Björklund

Han forteller at Tetra Pak får henvendelser fra små lokale produsenter og internasjonale selskaper fra hele verden.

På samme måte som kjølt yoghurt må den ambiente varianten prosesseres på en spesiell måte for å passe for forbruk på farten. 

Forskjellen er at ambient yoghurt må varmebehandles og fylles aseptisk etter fermentering for at viskositeten og holdbarheten skal vare i flere måneder.

 

 

 

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors