Ifølge en amerikansk undersøkelse står bioplast for 2 prosent av det globale plastmarkedet, men veksten i bioplastprodukter er stabil og rask.
Det amerikanske jordbruksdepartementet USDA har på oppdrag fra US Biobased Products Industry laget undersøkelse som viser at bioplast står for to prosent av det globale plastmarkedet. Undersøkelsen viser også at bioplast er et raskt voksende markedssegment.
En spore for innovasjon
Konseptet med biobaserte polymerer ser ut til å virke som en innovasjonsspore i hele plastindustrien.
– Bioplastsegmentet vokser raskt, og USDA identifiserte sju store produktområder der bioplast blir stadig viktigere på det amerikanske markedet for biobasert produkter, sier Patrick Krieger, assisterende sjef i Society of Plastics Industry Inc.
– Av disse har USDA påpekt bioplastens store potensial for flasker og andre emballasjeformer, sier han.
Spår vekst frem mot 2019
I USA omsatte den biobaserte industrien for 393 milliarder USD og skapte 4,2 millioner arbeidsplasser i 2014. Det er verdt å merke seg at resultatene av 10 års forskning nå ligger i støpeskjeen og er klare til å tas i bruk.
Den europeiske bioplastorganisasjonen European Bioplastics anslår at den globale produksjonen av bioplast kommer til å vokse fra 1,7 millioner tonn i 2014 til 7,8 millioner tonn i 2019.
Mesteparten av veksten vil skje i produktområder der merkevareeiere og produsenter lærer seg å utnytte bioplastens funksjonelle styrke og fordeler, samt på områder der man kan motivere forbrukerne til valg av bioplast på grunn av dens potensielle miljøfordeler.
Nisjeprodukter er ikke veien til suksess
Bioplast brukes ofte til nisjeprodukter, men dette er ingen vei til global suksess, ifølge USDA-rapporten.
– Bioplastinnovasjoner som ikke har en klar og definert markedsverdi fra begynnelsen av er dømt til å mislykkes, mener Stewart Whitman, organisk kjemiker ved Eastman Chemical Co. i rapporten.
– Markedsanalyser på makronivå er nødvendig for å fastslå hvor biobasert produkter passer best og gir best verdiavkastning, sier Stewart Whitman.